Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettaktiviteter-allmänt
Läst 2994 ggr
gickan87
0

Hur ofta cykla?

Hur ofta kan man cykla med en 7 månaders unghund? Bara korta turer på 1-2 km och i hundens tempo.

MVH Erika :)

AnneN
0

Jag skulle aldrig cykla alls med en hund som är under 1 år eftersom deras skelett och muskulatur inte utvecklats färdigt ännu, det kan göra mer skada än nytta om man har lite otur.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

gickan87
0

Konstigt, det är min hundtränare som tycker att jag ska cykla med henne. Hon cyklar med sina schäfrar i denna ålder.

AnneN
0

#2 Okej, jag har alltid fått lära mig att inte cykla med en hund före 1 års ålder just för att det sliter en del på hunden då det blir monotont att springa vid cykeln.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

gickan87
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3 jag förstår inte varför det skulle vara värre för hunden att springa bredvid en cykel i sin egen takt än att springa runt på en äng eller i skogen. Så länge det sker på hundens villkor och att den springer bredvid och inte drar cykeln. Men ja, jag har också hört att hunden ska hållas i lugnt tempo innan de blivit 1 år.

gickan87
0

#3 jag förstår inte varför det skulle vara värre för hunden att springa bredvid en cykel i sin egen takt än att springa runt på en äng eller i skogen. Så länge det sker på hundens villkor och att den springer bredvid och inte drar cykeln. Men ja, jag har också hört att hunden ska hållas i lugnt tempo innan de blivit 1 år.

PetraKarin
0

Jag skulle inte cykla med en ej färidgutvecklad hund. Däremot kan du ju träna den i att sköta sig under cykelturer. Led cykeln eller cykla långsamt korta stunder och träna in de kommandon som kan behövs, t.ex. stanna, långsamt, fortare, höger, vänster. Och lär hunden vart i förhållande till cykeln hunden ska befinna sig.
Kom ihåg att bygga upp konditionen långsamt med korta turer till enbörjan när det väl är dags att börja cykla.

Det är väldigt stor skillnad på att bli motionerad och springa lös på en äng. Underlag, egen kontroll, variation m.m.

LinaK
0

Håller med övriga, skulle aldrig nånsin cykla med en hund som inte är färdigväxt. Hade jag en storvuxen ras skulle jag vänta tills den var runt 15 månader, det kan få förödande konsekvenser om man motionerar en unghund för hårt och på fel sätt.

Som #6 skriver så är det stor skillnad att springa lös på en äng och att cykla.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Royalz
0

Jag skulle inte heller cykla med hunden fören den är minst 1år gammal.

Min hund som har rätt bra kondition blir trött när jag bara cyklat en liten bit efter som det är skillnad på att springa konstant hela tiden och rusa runt på en äng.

[Driva]
0

#4 Att springa i koppel brevid en cykel är väldigt monotont för hundens kropp. Man cyklar dessutom oftast på hård och plattunderlag (asfalt) vilket gör att det blir väldigt stumt för leder och knän.
När en hund springer på en äng har den ett HELT annat rörelsemönster, den springer i cirklar och hoppar hit och dit. Den använder massa olika muskler och leder, på ett helt annat sätt än när de springer raktfram under en väldigt lång tid.

Om du skulle cykla så hunden bestämde tempot skulle du vara tvungen att cykla bakom den då hunden annars kommer bli triggad av cykeln att fortsätta springa och inte slå av på takten när den börjar bli trött..

levithedog
0

Tycker du har fått bra svar. Läste just på ett annat forum angående detta att det är lite som att träna styrketräning med barn, innan kroppen vuxit färdigt. Där finns en åldersgräns på 15 år på i princip alla gym.

Fridaaaa
0

Minst 1 år bör hunden vara när man börjar cykla med hunden, och ska man cykla långa sträckor bör hunden vara röntgad  :)
Skulle aldrig falla mig in att cykla med en valp :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
0

Håller med övriga… skulle inte cykla överhuvudtaget med en så ung hund. Om du studerar hur en hund rör sig, speciellt en valp, när den får röra sig i eget tempo, så ser du hur det ser ut. De stannar ofta, springer bara korta stunder för att sedan byta gångart, byta riktning, stanna helt och nosa… De stannar VÄLDIGT ofta för att nosa :)  

Cykelträning sliter även på vuxna hundar, och man ser alldeles för många som är ute och cyklar på asfalt… vilket knappt ens borde vara tillåtet…