Kostnad?
Ni som har en stor hund ( Schäfer, Collie mm.)
Ungefär hur mycket pengar lägger ni ut på hunden varje månad?
I mat, försäkring, ja allt.
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
En av mina 4 hundar är en rottweilertik. Hon är stor, 67cm i mank, 45kg.
Hennes försäkring kostar ca 230kr i mån, och då har jag den högsta försäkringen i Agria, plus att den inkluderar trygghet, medicin o dylikt.
Matkostnaden går på runt 450kr i månaden för alla mina hundar, då de äter samma mat. Jag har bytt foder fram och tillbaka, prövat många dyra, som många billiga och nu har jag hittat ett som alla mina hundar funkar bra på. Ett av de billiga sorterna. Så den biten är inte särskilt dyr.
Jag älskar däremot att köpa saker till mina hundar, både nödvändiga och onödoga saker, såsom leksaker, koppel, halsband (trots att jag har flera sorters olika halsband o koppel som bara ligger) m.m.
Men om man ska räkna ut det i snitt, så kanske man kan säga att min rotta allt som allt kostar mig runt 600kr i månaden, då är mat/försäkring/leksaker osv inräknat 
Okej då var det inte så farligt som jag trodde! Kommer troligtvis att få en omplaceringshund, en vuxen KH Collie, men hade ingen aning om vad en stor hund kostar i månaden :P Jag har bara en dvärgpudel nu, och det är ju betydligt billigare :P
Jag är likadan, ÄLSKAR att köpa onödiga saker till vovven, ännu mer kommer det bli sen när det är två :D Koppel och halsband kommer att finnas (och finns redan till den lilla) i mängder!
Åh! Nu blir jag svartsjuk ju! KH Collie som är så vackra! Fy för dig !
=D
Ja för DET är dom! Och det är inte vilken kortis som helst heller!
Min styvmor hade tre stycken när hon och pappa träffades, för ungefär 10 år sen. Ända sen dess har jag varit totalfast för rasen, speciellt hennes tik, en Blue Merle. Nu, fleeeera år senare, ska JAG få ta över dottern till den tiken, den finaste hunden jag sett! Hon är övertecknad, och det är det jag tycker är så sjukt snyggt! Jag svävar på moln här hemma! hihi
Åh din lille gottegris! Jag vill med ju! Jag tycker att de långhåriga är fina med, men de korthåriga är ju bara så gudomligt vackra! Du får gärna lägga in lite bilder senare när du har vovven, har nog aldrig sett en övertecknad KH Collie innan =P
Ohja, måååånga bilder kommer det bli kan du tänka dig ;) Kan se om jag kan hitta en bild på henne sålänge, så kan du få se att hon är övertecknad ^^
Här är hon! Min snygging!
Bilden är lånad
Åh! Herregud vad vacker hon är!! =D
MHM, told you so! Hon är fantastisk, och jag kan inte riktigt förstå att hon kanske, ska bli min, bara min…
Haha! Jag förstår dig!! Blir änna svartsjuk här borta 
Galet fin var hon. Tycker långhåriga är mer söta, korthåriga är ju verkligen eleganta och snygga.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min tjej är ju inte jättestor, ca 25 kg, men å andra sidan är hon ju inte liten heller. Hur mkt väger en Collie? :)
Mat (Eukanuba): 300 kr/månad
Försäkring: 183 kr/månad
Godis/ben/leksaker: ca 100 kr/månad
Så alltså ca 600 blir det för mig också. Däremot kan det ju bli lite mer om man köper andra tillbehör osv ^^
Med den försäkring jag har hos folksam blir det 2027 kr/år (169 kr/månad*) för en korthårig collie :) Då tog jag med livförsäkring 10 000 (antar att hunden kostar kring detta?) och sen vetrinärkostnaderna kan stiga upp till 40.000 på ett år. Man kan annars välja 20.000 då blir det 130 kr per månad :)
Och om man vill ha utan livförsäkring blir det ytterligare minus 30 kr.
BTW, jättefin vovve!
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Okej då tror jag att jag har ett hum om vad det kommer kosta :D Tack!
Jag antar att hon är försäkrad så den kommer jag nog behålla. Ska prata mer med uppfödaren om det!
Och ja, hon är verkligen döösnygg!
Snart, snaaaaaart, får jag reda på om tjejen får flytta hit. Jag är så sjukt nervös, tänk om drömmen blir sann
<3

#14 Jag håller tummar & tassar för er 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Förutom mat, försäkring, godis så finns också andra kostnader. Vaccinationer, koppel, halsband, kurser, dagmatte/hunddagis för jag förutsätter att du inte tänker låta hunden vara ensam hemma hela dagarna. Dessutom behövs en buffert för veterinärvård för även om man har försäkring täcker den inte allt och självrisken måste man alltid betala.
Avråder absolut att ta ett högsta försäkringsbelopp på 20000 kr då kostnaderna lätt skenar iväg och en operation kan kosta mer än så. Tar man Folksams dubbla försäkring med högsta ersättningsbelopp på 40000 kr så ingår också medicin och viss rehabilitering.
Tänk också framåt, hur ser din ekonomi jobb- och familjesituation ut om ett, två eller fem år. Det kan man naturligtvis inte veta men det är nog extra viktigt att veta lite hur man tänkt leva sitt liv när man tar en omplacering så den inte riskerar att omplaceras igen.
Jag vet en ung tjej som tog en omplacering, och efter ett halvår åkte hon till USA för att plugga och den hunden blev omplacerad igen.
Hopppas att du inte tycker att jag är för negativ, jag ser mig själv som realist!!!
Lycka till med vovven
#16, hunden är redan försäkrad, så ägaren kommer föra över den till mig helt enkelt. Vet inte var eller för hur mycket hon är försäkrad.
Vaccinationer och ev. vet.kostnader ligger på ett sparkonto som är enbart till för detta ändamål.
Kurser får jag gratis, min pappas fru tävlar elit (hon äger mamman till denna damen bla. så vi kommer ha mycket hjälp av henne!)
Hon kommer inte vara hemma ensam, min mamma är hemma hela dagarna, så hon kommer ta hand om båda hundarna!
Jag har tänkt och klurat och planerat, så hon kommer få det bra här :)
Nehej.
Uppfödaren hör inte av sig, så min styvmor (som själv har kennel, hon äger bla mamman till Freya(som tråden handlade om i början) har lovat mig en valp från sin kommande kull istället. Tiken (som är halvsyster till Freya) ska löpa inom kort så valpisen får inte dröja alltför länge tycker jag!
Men, jag har ju väntat på detta i över 10 år, så nån månad till kan jag absolut vänta :)
#18 Tråkigt, men kul med valpis :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Ja verkligen. Så det slutade ju bra iaf, får ju ett av hennes systerbarn istället
Dessutom en dotter/son till en av nordens mest framgångsrika brukahundar vars Valpar är väääääääldigt eftertraktade. Aj lajk!