Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 14759 ggr
[Forest]
1

Parar sig utan löp?

Jag har inte vart med om det själv. Men jag undrar om någon vart med om att hundar parar sig utan löp? Då menar jag parar sig inte rider utan utför en parning.

Skapa denna tråd för att diskutera vidare om detta se tidigare prat om detta http://blandrashundar.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=be7c8217-95ea-4c2c-ae3c-cf56951666dc&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Michaela-N
0

Jo, Hugo parade sig med min kompis Golden retriever…fast på huvudetObestämd

[Forest]
0

1 men det är väl inte para sig? Vad jag menar är att båda vill para sig allså tiken ställer upp för hanen, de parar sig.

[iurochskur]
0

Håller med #2 här. Det är ju inte en fullbordad parning.

Michaela-N
0

Jaha…isånafall näeFlört

[Yezz-an]
1

#1  Skrattande

Föddes valparna med två huvuden då? Flört

Michaela-N
0

#5 Två huvuden och 7 ben Flört

[Forest]
1

Att vissa hundar rider o hanar har ute snoppen kan ha med stress o göra. Det har jag vart med om men inte tusan ställer sig nån tik upp för det, våran vuxna hund har fnäst ifrån vid dom tillfällen som det har hänt. Man kan även luska vidare på varför sin hund rider på andra.

[iurochskur]
0

#7 Som jag skrev innan så vill grannhunden rida på Shanti varenda gång dom korsar varandras väg. Därför har jag sett till att undvika den hunden. Känns inget kul om jag ska behöva oroa mig för att han ska råka få till det på henne. Hon är lite mindre än honom så därav min rädsla för att han ska lyckas tvinga henne att paras.

Michaela-N
0

#8 Det är alltid tiken som bestämmer, så jag tror inte att du behöver vara rädd för att hon tvingas.

[Forest]
0

8 säger inte ägaren ifrån detta? Säger nu hon ifrån så går hon inte med på det. vad gör dom med hunden? Det kan ju vara stress eller helt enkelt utråkad hund.  bra tips Lexikon i hundspråk av Anders hallgren en bok att läsa :) även boken som han har skrivit Alfasyndromet himmla bra även för hundar utan problem får man många Aha upplevelser :D

[Yezz-an]
0

I mitt liv så har det funnits hund sen jag var 4 år. *räknar* Obestämd Borde innebära att det snart är 39 års hundvana som jag har. Självklart har jag inte sedan fyra års ålder varit ansvarig över hundarna, men jag minns ändå att vår första hund var en dvärgpincher som hette Pia och att hon red oss barn på benen. Men då kom mamma och pappa och sa till hunden.

Vi har haft hundar hela min uppväxt. Som 15-åring började jag jobba på en hund-kennel. När jag som 20-åring hade egen familj så ville min man ha en hund, så jag köpte en. Jag har haft både tikar och hanar. Ingen av tikarna har varit kastrerade och endast en hane har kastrerats.

Jag jobbar som hundrastare/hundpassare och har upp till 7 hundar.

På mina 39 år med hund så har jag aldrig varit med om att någon hane har parat sig med någon icke-löpande tik.

Finns bara ett tillfälle då jag har hört att jag inte får avbryta en parning. Det var när jag jobbade på kenneln som jag blev strängt tillsagd att ha ögonen öppna för ev. flörtande hund, då både hanar och löp-tikar vistades tillsammans. Då förklarade kenneln-ägaren att OM olyckan skulle vara framme så en hane hann bestiga en tik, så fick jag inte avbryta om det gått för långt pga skaderisken. Men då pratade vi alltså om löpande tikar.
Dock hände det aldrig att dessa kennel-hanar visade det intresset för tikarna.

[iurochskur]
0

#8 Nej, ägaren säger inte ifrån. Han verkar tycka att det bara är en dumhet som tolereras. Hanhunden är Shantis f.d kompis Humle som är 3 veckor yngre än Shanti så han tror väl att det är valpbus.

[Yezz-an]
0

Min kompis Can Corso är ridgalen. Han rider allt som kommer i hans väg. Min lilla Jack Russel var bara 6 mån när han skulle ge sig på henne (ickelöp) och hon var för liten för att säga ifrån. Där handlade det inte om parning utan det handlar om en ouppfostrad hund med en slapp ägare, som gör att hunden rider allt. Det är den andre ägarens ansvar att då säga ifrån till sin hund. Men då den slappa ägaren inte gör något, så träder självklart jag in och skuffar bort hunden. Räcker med att jag gjorde det ett par gånger så förstod både Can Corson att det inte var någon idé att ens försöka mot min lilla JR, och min JR förstod att hon själv inte skulle acceptera hans beteende.

Kan säga att idag umgås inte denna vännina och jag, pga hennes dåliga hundhållning i många avseenden.

[Forest]
0

12, valpbus nja jag tog inte sånt då heller med Enja som vid uppspelthelt kunde jucka på mjukisdjur dessa togs ifrån och man sa till henne.  Jag har fått träna på koppla av o inte stressa. Trist när ägaren inte säger ifrån många hundar ogillar juckande hundar, jag var hundvakt till hanhund o gick med promenadkompis vars 1 åringa hane skulle rida på honom, 1a gången gick bra andra försöket sa syrrans hane ifrån på skarpen inte så att den skada unghunden men iaf han fatta vinken. Men shanti går inte med på bli parad, hon sa väl ifrån? Sen som sagt att unghundar rider o har ute den vid när dom är uppspelda har någ med stress o göra. Det är upp till ägaren att säga ifrån. Jag vet om en unghane som väljer ut den minsta/yngsta tiken i en grupp (kurs) det tror jag har med stress o göra men ska någ lära sin hund koppla av mer o att rida är inte okej.

[iurochskur]
0

#13 Stackars liten då….en stor Cane Corso mot lilla henne. Tur att du sa ifrån.

[Forest]
0

13 mycket bra visst är vissa slappa på säga ifrån sin hund o hatar höra låt hundarna sköta det själva.

[iurochskur]
0

#14 Ja, Shanti gnällde och drog sig undan när han gjorde så. Men han är ihärdig. Så vi brukar bara hälsa snabbt och gå därifrån nu. Ingen idé att låta dom leka längre.

[Yezz-an]
0

Eftersom din Shanti och Humle varit så bra vänner tidigare så tycker jag att du ändå ska låta dom träffas, trots en ägare som inte tycker som du. För när DU gång på gång säger ifrån till Humle och visar att din Shanti rider man inte på, så kommer dels Shanti förmodligen växa i sin roll att kunna få säga ifrån när någon är för närgången. Och dessutom så måste Humles ägare till slut fatta att även om han/hon tycker att det tillhör Humles 'valp-bus' så är det ändå så att DU inte tycker det är okej att Shanti är med på den 'valp-leken'.

Anledningen till att jag själv inte umgås med den hysteriskt ridande Can Corson beror inte enbart på hans ridande. Utan det är så mycket mer.

[Yezz-an]
0

Duktig Shanti-flicka Glad Hon vet redan nu att hormonstinna pojkar och fula gubbar är något man ska akta sig för Flört

Jag förstår om du inte orkar hamna i bråk med Humles ägare. Men Shanti har ju ändå haft kul när dom lekt annars.
Man har ju lust att skrika till Humles ägare "Din idiot, du ser väl för f*n att min tik inte uppskattar din hunds uppvaktning!!"

Om vi leker med tanken att det 'tillhör' valptiden att man MÅSTE låta sin unghunds-hane rida på snygga tjejer, så är det ju ändå så att din Shanti INTE uppskattar det. Och då ska hon ju inte utsättas för det.

Finns ju ingen som skulle kräva att alla ska klappa en hund som hugger så fort någon kommer nära. Hunden visar att den inte gillar det och ska då få låta bli att bli utsatt för det.

[iurochskur]
0

#19 Ja hon är duktig på att visa vad hon tycker. Jag får nog skuffa undan Humle nästa gång han försöker så han fattar att det INTE är oki.

Lite OT blidde det nu så jag tänkte återgå till tråden. =)

[Yezz-an]
0

Äsch, så OT är du väl ändå inte? Glad Handlar fortfarande om någon sorts parnings-moves även om det bara är unghundsridning. Jag tycker diskussionen är jättebra, för då får man kanske upp ögonen för vad som är parning och vad som bara är en unghunds första steg in i sin könsmognad.

Kan förresten passa på att säga att det finns många tikar som 'rider sig in' i sin könsmognad. Men även om man vet att en tik som rider inte leder till Valpar eller parning, så säger man ju ifrån även till en tik. För oavsett kön, ålder, orsak så är det otrevligt med ridande hundar.
Finns ett undantag då… vid planerad parning, så klart.

[iurochskur]
0

Jag hade en granne när jag bodde i Västerås som lät sin tik rida på våran då fodervärdsvalp…hon sa att dom skulle hållas eftersom den vuxna tiken visade rang mot den mycket yngre hunden. Jag blev förskräckt när hon sa så.

[Yezz-an]
0

Idiot-granne!!
Tyvärr har jag hört det förr från sådana som tittar på ett visst tv-program och som tror att hundar är vargar och att allt handlar om rangordning.

[iurochskur]
0

#23 Man kan inte jämföra dagen tamhund med vargen tycker jag. Det är stor skillnad på deras beteenden. Sen har vi människor trixat med gener och att ta fram så många olika raser som det ju finns idag. Så mycket av dom vilda instinkterna har försvunnit.

Visst har dom egenskaperna att vilja vara i flock m.m, men det är mycket annat som skiljer dom åt. Ojdå, ytterligare en ny trådstart om detta kanske? Haha.

[Yezz-an]
0

Tror snarare vi båda ska hålla tyst om vår åsikt om moderna hundars frånväxta vargbeteende och rangordning, innan vi skapar krig på forumet Flört

[iurochskur]
0

#25 Oki. =)

AnneN
0

Att de rider på varandra är väl inte helt ovanligt även om ingen löper, och jag har aldrig varit med om att de fått till en riktig parning med hängning och hela köret om inte tiken har varit i löpen vid tillfället.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

27 Visst låter det konstigt att de skulle para sig utan löp, jag tror om det är någon som skulle uppleft detta är det någ du, eftersom jag vet att du är uppväxt med många hundar runt dig osv :)

AnneN
0

#28 Ja och jag känner inte till en enda tik som skulle tillåta att hanen genomförde en fullbordad parning om hon inte löper, för till och med de snällaste tikar jag sett har även om de inte sagt ifrån ordentligt så iallafall vägrat stå stilla utan istället studsat runt och/eller sprungit undan.

_**/Mvh Anne

localoca
0

det finns ju de hanar som varit i avel som gärna parar sig med sina tikar efter att de blivit kasterade. Så det är nog rätt vanligt

[Yezz-an]
0

Va?? Hur menar du nu? Menar du att en kastrerad avelshane skulle para en tik som INTE är i löp?

[Forest]
0

30 det finns även kastrerade hanar som aldrig har parat men ändå gärna parar tikar som bjuder till även hanar som vart kastrerade när dom var 6 mån mycket vanlig, men då krävs det som sakt var löp/höglöp

[Forest]
0

puttar till denna igen ingen som vart med om parning utan löp/höglöp?

Len
0

Jag måste puffa lite här, tror detta hände igår med mina hundar… Min tik löpte för ca 3månader sen och har inte märkt nått på henne (chihuahua) eller min stora hane (grand danois)han brukar må väldigt dåligt under hennes löp så han brukar åka till hundvakt då. Min lilla hane(chihuahua) har nu i typ en vecka vart väldigt "ridig" på henne och igår busade dom som vanligt och plötsligt började tiken pipa och då satt dom fast i 20 minuter… Vad jag vet finns det inte en tik i världen som låter en hane bestiga henne utan löp.. Nu undrar jag om hon kan löpa redan nu utanatt visa tecken alls?

[iurochskur]
0

#34 Ca 3 månader sen? Om det är närmare 4 månader skulle jag tro att hon börjar löpa igen för en del löper 3ggr om året än dom 2 ggr som är vanligast. Då kommer du troligt få Valpar snart. Är tiken i lämplig avelsålder? Ska du ögonlysa henne och röntga höfter, knän och armbågar?

P.s vissa tikar kan "tystlöpa" och man ser inte löpet så uppenbart som annars.

Len
0

Det är mer exakt 9v sen hon gick ur sitt löp. Ja visst allt är klart så det är meningen att dom ska para sig :)men detta är så olikt hennes tidigare löp.

[iurochskur]
0

#36 Då får man gratulera till kommande vavva bebisar!

Len
0

Tackar :) då får vi hålla tummarna att allt går vägen nu bara. Är hennes andra kull så det går nog ifs lika bra denna gången :)

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Len! Hur har din tik löpt innan och har inte din GB märkt av henne något? Låter lustigt att hundar parar sig utan löp eftersom tikar brukar inte alls ha det intresset alls hanar hmm ne inte dom heller men vart med om unghane som skulle på den svagaste för att sätta på utan löp då var det min tik som var yngst av alla. Det är lite stressleraterat med kan jag säga på honom han blir uppspelt o ger man honom något annat så rider han på det allså gossedjur. Men tikar brukar itne gå med på dumheten idag säger våran tik ifrån starkt nåde den som rider på henne, hon hoppar snabbt undan o kan snäsa till. Låter intressant detta iaf :)

AnneN
0

En bekant till mig berättade igår att hennes ena tik som för tillfället bor hemma hos uppfödaren, går i hundgård tillsammans med en hane och skulle inte löpa förrän nu… Manen i huset hade för någon dag sedan gått ut och skulle ge hundarna middag och kommer in igen och säger till sin fru att de har fått Valpar Förvånad

Tiken har då alltså smyglöpt ett par månader tidigare än hon skulle, så nu har de 7 st Valpar som de inte hade planerat att få ännu.

_**/Mvh Anne

[Forest]
0

40 hahah ja du den funkar ju bra med Glad man blir bra paff. Själv har jag en sån bekant med vs tik smyglöpte och rätt som det var fick hon Valpar var många med 7st vi var där 2 dagar innan o såg henne inte som en högdräktig tik sprallig glad som vanlig inte fet lr något som visa på dräcktig knepigt att de kan gömma så många Valpar i magen Obestämd

Len
0

#39 joo då innan har hon svullnat upp i kissen, hon har alltid skött sitt blödande så jag har aldrig sett blod från henne på golv mm. Min GD blir ju helt tokig, slutar äta, gnyr, förföljer henne, slickar henne, slutar sova mm så därför lämnas han bort under hennes löp. Hon ställer inte upp sig något nu under dessa dagar och idag är inte lillhanen intresserad heller…? Va ska man tro :)

[iurochskur]
0

#42 Min Shanti löpte inte sist hennes hanhunds kompis var och hälsade på. Då var det ca 2 månader innan löpet. Shanti bjöd baken till honom och han hoppade upp. Som tur var så stod jag brevid och stoppade det innan han ens han och komma till.

[Forest]
0

42 det märker du någ inom kort är det Valpar ja då var det säkert smyglöp :) utan löp blir det iaf inga Valpar Flört

Len
0

Japp det lär jag märka :) så jag återkommer med resultatet.