valpning - farligt?
hej, är de farligt om hunden biter av navelsträngen från valpen innan den riktigt kommit och så att livmodern eller vad det heter inte följer med ut?
tror jag har läst det någon stans..
Njae. Det beror nog lite på. Jag hade en kull Valpar i september förra året, och min tik var snabb på ett par av valparna att bita av navelsträngen innan valpen var helt ute, så att moderkaka+rester var kvar i henne.
De kom ju ut senare, alla kakor och rester. Några kakor kom emellan, några kom med valpen, och några kom efter att valpningen var klar.
Det ÄR däremot farligt om tiken gör så, och kakorna/resterna inte kommer ut. De kan då ligga inuti tiken och ruttna, och på så sätt förgifta tiken. Därför är det viktigt att tiken får ut alla kakorna/rester för att undvika detta. Om alla inte kommit ut som de ska, kan man åka till vet för att få något "livmodersammandragande"-medel som stöter ut dem.
Det kan bli ett livshotande tillstånd, men om tiken däremot får ut allt så är det inte farligt.
en fråga till , detta handlar om min väns hund som precis fick sin första valp :D men tiken låter tydligen inte valpen dia utan vill ha valpen vid ansiktet och morrar när man föröker bära valpen till där den ska amma, alltså den hittade till en "tutte" men sen slicka hunden bort den och den hittar inte dit igen utan är vid tikens nacke :/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
2 om hon nyligen valpat så vill hon först säkert tvätta valpen helt ren låt henne sköta valpen utan att ni lägger er i för mycket, en del tikar vill sköta den biten själv
Sen har din vän inte läst på så mycket om valpning o Valpar?
#3 det är hennes första kull sen vet jag inte hur påläst hon är :p
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
4 själv håller jag på att läser lite redan nu Enja ska paras antagligen i vår just bara för att jag vill kunna lite ändå är det itne jag som ska hålla i valpning o den biten för det gör uppfödaren. Nu är det lite sen o läsa på om valpning, men snabbgoogla skadar inte. Kontakta gärna vetrinär o säg att ni har en tik som Valpar OM det skulle gå galet så är de iaf lite förvarnade. Ha alla papper o sånt i ordning om det skulle vara så. Nu hoppas jag att hon iaf har läst på mer om Valpar och att hon är ledig i 8 v framöver för ta hand om dessa små :)
Hur länge seda var det tiken fick valpen?
Om en tik inte vill ha valpen vid juvren kan det bland annat bero på att hon har ont (mjölkstockning), eller att hon kanske inte är "sugen" på att ge valpen di.
En del tikar (har inte vart med om detta själv) accepterar inte sina Valpar ordentligt. De kan tvätta dem o dylikt, men undviker di och då får ägaren/uppfödaren själv gå in och stödmata.
Beroende på situation så skulle jag låta tik och valp vara, så att tiken får bekanta sig med valpen o valpen med henne. Och jag personligen, hade också undersökt juver för o se om hon verkar ha ont eller ej.
Om tiken inte vill dia, så får man se till att stödmata valpen, eller ta hjälp av en hundamma.
Tänk också på att tiken kanske ger/gett di när ni inte sett. Man kan oftast "höra" på Valpar när de är missnöjda. Pipiga/skrikiga Valpar är missnöjda (inte alltid, men ofta) medans en lugn och tyst valp (-II-) är rätt så nöjd.
Lycka till!

Att tiken inte vill ge valpen di direkt efter födseln kan bero på många olika saker.
Är själv uppvuxen på en kennel och har varit med om en hel del valpningar genom åren och enligt min erfarenhet så vill tiken helst inte ge di om värkarbetet för nästa valp hunnit sätta igång, men däremot om tiken har svårt att få igång värkarbetet så är diande Valpar ett väldigt effektivt sätt att få igång värkarna.
De allra flesta tikar brukar kunna sköta valpningen och allt runt om riktigt bra på egen hand, med kanske lite moraliskt stöd från sin ägare som även får vara beredd på att ge ett hjälpande handtag om tiken inte verkar veta vad hon ska göra med valparna.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
har för mej om att tiken nyper av strängen för nära magen så kan det vara farligt. detta ska man kunna undvika genom att sy igen det med nål och tråd. iallafall vad jag fått veta
min tik gav sina Valpar di direkt, men sen var det rätt lång tid mellan valparna, men under själva värkarna gav hon ingen di utan det kom efter :)
är jättestolt över cola fort för att hon var så duktig! hon födde tom en valp utan att vi var med XD vi hade känt igenom magen och pratat med moster hela kvällen (uppfödare och jag kände mej trygg med att ha henne i tele). det blev en söt valp på 500 gr, troligtvis hade han gått in i kanalen så man inte kunde känna honom hehe
lycka till med valparna
#9 Du har nog fått det lite om bakfoten =P. Visst är det farligt om tiken biter för nära magen eftersom att valpen då kan få navelbrock, som i sig kan bli farligt.
MEN man ska absolut inte sy i valpen med nål och tråd. Jag tror att det du menar är att man själv kan "nypa" av navelsträngen om tiken inte gör det ordentligt. Det gör man genom att knyta en tråd runt navelsträngen (för att stoppa eventuellt blodflöde, och sedan knipsar man av den med en slö sax (finns speciella saxar för detta som är halvslöa.
Men man ska definitivt inte sy i valpen med nål o tråd 
10# jo då var det :D:D
ingen jag behövde tänka på eftersom jag hade en veterinär som satt redo att rycka ut ifall jag skulle behöva henne XD ni vet, jag har lyx
Det här fick vi på vår facebooksida idag (SOS Animals Sverige). Om tiken inte vill/kan ge di.
SPRID!
Är det någon i Skåne som haft otur och som just nu behöver en amma till en eller flera av sina nyfödda Valpar? Vi har en FANTASTISK tik (två kullar sedan tidigare) som inatt fick en liten flicka - men som i nuläget har mjölk till ett helt kompani! Snälla sprid detta så att den som drabbats av otur kan få hjälp i tid!
Kennel Vi'skaly's 16/08/2011
041580088 eller pernillasandstroem@hotmail.com !