Lååååångt,bjäbbhundar!
Rocky har ju väldigt stora problem med hundmöten efter väg.Är dom på på en tomt vid sidan av vägen går det bra.Iaf idag på lång prommisen går vi förbi 2 kvinnor som är till vänster om vägen och plockar hallon,15 meter fram på högra sidan ligger en sommarstuga i en slänt 10 m från vägen.Har Rocky i långlina och tar in han fot när vi går förbi kvinnorna och hälsar på dom.När vi passerat får han gå ut igen,då hör jag den yngre av dom skrika bakom mig att "pappa håll i sebbe",förstår direkt att det är en hund vid sommarstugan och ska till att ta in Rocky när det i full fart rätt på Rocky och attackerar kommer en liten j***a dvärgschnauzer springande.Rocky är 64 cm över manken 38 kg muskler,blandning schäfer/amstaff,och den lilla trasmoppen anfaller.Rocky svarar upp direkt,som tur är är jag snabbt framme och lyfter upp framänden på Rocky i halsbandet så han inte ska nå ner till trasmoppen,men den fortsätter att försöka gå på,så jag håller Rocky med bägge händerna samtidigt som jag med fötterna försöker fösa iväg den andra så den inte ska sluta som köttfärs.Några så långsamma ägare har jag aldrig sett,de var rädda för hundarna när dom blåste upp sig.Iaf fick de väck hunden till slut men Rocky var ju ordentligt uppe i varv så det tar en liten stund,men ändå mycket snabbare än vad jag trodde, innan jag lugnat han så att vi fort kan gå vidare.Under de här 3-4 minuterna säger inte nån av de 3 ett enda ord till mig när vi gick vidare.Jag kände att det var bäst att jag bet ihop och inte sa nåt till dom för det hade inte blivit nåt snällt.
Nu undrar man ju om det blir ändå värre att försöka möta hundar efter vägen?
Som vanligt när jag ska skriva nåt så blir det en hel novell
Nej tror jag inte, för det är inte bra att undvika att möta andra hundar nu :) För då är risken att det blir ett problem i framtiden.
Vår stora sankt bernhard har blivit attackerad av 2 hundar (en schäfer och en mellanpudel) trodde att hon skulle reagera på andra hundar i trädgårdar mm men hon bara piper inget mer. Dock kan hon inte träffa andra hundar, alltså nosa och leka (mer än en papillonhane och en jack russelltik) inte mer. Men det behöver hon inte enligt mig, eftersom hon kan leka med papillonen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är så synd att dessa små får bete sig på det sättet. Jag har varit med om samma sak, men då var de 5 små ettriga saker. De gick på Sigrid och bet henne. Nästa gång vi gick förbi placerade jag Seth mellan Sigrid och dem, för han har åtminstone vett att säga till (men skulle inte skada dem).
Fast han sa inte till alls, och det slutade med att jag fick sparka och stampa mot hundarna där de följde efter oss längs vägen. Ägaren sa inte ett ljud. Tur hade han väl att jag hade uppsikt över mina hundar och att Seth är en sån snäll hund så det inte blev sylta av hans små odjur.
För mig blev det tvärtom med en hund jag hade förut, en cairnterrier… jag var ute och promenerade, gick förbi ett hus där de hade två boxrar lösa på gården. Hoppas de har koll på hundarna hann jag tänka, sekunden efteråt kom båda två och anföll min terrier. Jag har nog aldrig sparkat och skrikit som jag gjorde då.
När ägarna fick tag på sina hundar, slet de med dem in. Jag stod utanför och väntade att de skulle komma ut och åtminstone höra hur det gick för min hund, men de kom aldrig ut. Jag gick igenom min Leo, och han hade ett sår över nacken som blödde. Jag gick hem med hunden, gick sedan tillbaka till huset och ringde på. De öppnade inte.
Dagen efter gick jag dit igen, då öppnade mannen. Han blev lite spak att jag kom, men jag försökte resonera utan att vara arg. Jag frågade hur de tänkte när de hade hundarna lösa, när de inte kunde stoppa dem från att springa ut från gården. Det blev ett bra samtal, och de satte staket runt huset sen. Hade jag fått tag i dem samma dag, hade det bara blivit skrik och anklagelser, som inte lett till någon förbättring tror jag.
Detta hände när jag var ute med min pappas hund eller rättare sagt "familjens".
Iaf så var det en gång som jag var ute med Bella som är en Lagotto Romangnolo, inte liten inte så stor utan lagom, iaf så hade jag henne lös på banvallen för jag tänkte hon är så lydig så hon kommer på en gång (om hon inte får syn på en katt, då är det lite svårare) men så ser jag på håll en äldre dam som kommer med sina 4Jack Russel och hon har dom lösa, jag lugnt ropar in Bella och kopplar henne och går lugnt fram emot dom, men när jag ser att hon inte kopplar hundarna, utan hennes hundar springer rakt emot Bella, så jag skriker till ägaren "kan du koppla eller ropa in dina hundar?" men hon bryr sig inte, hennes hundar springer rakt emot Bella och hon brukar inte ha något problem med andra hundar så jag låter dom hälsa, tills en av dessa äckliga hundarna biter Bella för hon luktade en annan tik i baken.
Jag blev både rädd och fruktansvärt arg så jag sparkar hundar hunden som bet Bella, och ägaren blir vansinnig och bara skäller på mig att det är mitt fel- men jag har inte gjort ngt fel eller jo jag sparka men vad ska man göra. + efter vi bråkat så skiter hon i att koppla dom, jag fortsätter att gå rakt fram, efter en stund så kommer hennes förbannade russels igen men då tog jag upp Bella i famnen.
Nu till problemet- nu funkar inte Bella med andra hundar, när någon luktar henne i baken så morrar hon försst och sen skäller nästan så man tror att hon ska hugga- men det har hon aldrig gjort hon bara säger till. Idag är Bella 11år och jag undrar om det någonsin kommer gå över?
Häromkring är det stora hundar som springer lösa och som anfaller. Mindre kul när man är ute med mammas lilla hund. Man är rent av rädd när mnan ska ut och får ha ögon i nacken.
Hellre en lite skit än en stor.
Men kan tänka mig hur jobbigt det är när man tränar och en hund kommer och förstör det hela.
Jag tycker det är lika jobbigt oavsett storlek på hund :( Vissa borde inte ha hund. Visst om hunden smiter 1 gång av ren olyckshändelse, men inte mer.
Bella blev inte jätteallvarligt skadad men fick åka till vet. med henne- Så det spelar absolut ingen roll vad för storlek på hund det är… Det är inte kul oavsett :(
#6 Jobbigt kanske, men risken är ju större att min hund blir dödad av en stor hund än av en vavva. Därför har jag hellre en lite efter oss än en stor.
Det är skitjobbigt att få sin älskade vän för livet skadad!!
Men kan förstå dig också.
#8 Pga av det strikta hundägaransvaret så var jag mest rädd att Rocky skulle hinna bita honom(förutom detta med träningen då) för då hade det blivit väldigt dyrt för mig fast jag inte kunde undvika situationen som uppstod.Det var andra hunden som attackerde och Rocky var väl i varje fall 4 ggr större,ett bett från han hade kunnat ge väldigt svåra konsekvenser.Ägaransvarslagen för hundägande är fel utformad i den version som nu gäller.Behöver absolut tittas över för det är ju alldeles galet om man t ex blir överfallen av ngn och hunden kliver in och försvarar så blir man som ägare (likadant vid inbrott) skadeskyldig gentemot förövaren vid ev skador.
Sen att det blev den rubrik som det blev var för att just då så var det en liten hund.Naturligtvis så är det lika illa vilken storlek det än är.Huvudfrågan är väl egentligen detta med lösa hundar utan fullständig kontroll från ägarna.
#10 Det förstår jag och det håller jag med om angående lagen.
#10 Den lagen är så idiotisk så att det finns inte :/
Likadant om någon skulle bryta sig in hos oss och Lillan biter, då åker VI på det, man bara hallå?!
Jag har flera gånger vart med om hundar trots staket hoppat över eller kommit ut på något sätt sist var det en amstuff vars "mamma/storasyster" är mindra glad i andra hundar och ska sydda den lille som inte är liten längre men iaf. Unghunden var ute då den hoppar över staketet tydligen fick stabbt som ögat locka till mig den o in med den han bara stänga grinden så var den andre vid grinen o jag tänkte vilken **** tur att jag han stänga för hon är verkligen överbeskyddande
Annars har jag haft new foundland som hoppat över för att angripa hur ofta är dom såna? inte ofta. En liten sketen york o vad har vi mer jo en blandras tror det e serbiri o kanske schäfer den är väl en hund vi verkligen undviker hua helt fläpp blir den o ägaren kan någ inte mycket om hundar o träning. Jag har fått dansat som galning med en hund i kopplet o en annan efter min. Så jag har inte direkt raser jag kan säga är mer eller mindre. Kan säga att amstuffen är inte allså så här innan eller när unghunden inte är hemma då är hon så trevlig, gillar henne skarpt men men