Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1262 ggr
elsasputte
2011-08-12 22:32
0

Problemfråga

Jag kommer inom en snar framtid få hem en hund. Om hon är blöt (har varit ute i regnet tex) så får man inte torka henne med en handduk när man komemr in. Hon biter i handduken och försöker "ta bort den".

Värst är tassarna… Vad gör man ?? Man vill ju gärna torka av henne speciellt då tassarna.

Vi har gjort så tidigare att vi har torkat ändå så gott det går och sedan lagt en handduk på golvet och låtit henne ligga där ett tag så hon får självtorka lite..

Någon annan som har detta problem?

Karmatarerskanise
2011-08-12 23:42
0

Ni får försöka göra handuken till hennes vän. Låta den ligga framme lite inne i lägenheten, sitta och pilla med den. Kanske lägga godis på den som hon får gå och ta. Visa att den inte är farlig.

AnneN
2011-08-13 00:35
0

Är det av bus eller osäkerhet hon biter efter handduken?

Hur gör ni då ni torkar henne med den? Hur är ert kroppspråk?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karmatarerskanise
2011-08-13 00:41
0

Bra fråga Anne, jag antog att det var av rädsla, men det kan ju lika gärna vara bus.

isafisa
2011-08-13 06:13
0

Håller med, bus eller rädsla. Min tik bus-biter i handduken när vi ska torka, men tycker samtidigt att det är det skönaste som finns när jag väl kommer åt att torka :)

elsasputte
2011-08-13 08:32
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är av rädsla/osäkerhet…

elsasputte
2011-08-13 08:39
0

Fasar för kloklippning oxå.. Har en känsla av att hon kanske tycker det är läskigt oxå.

[Lava&Zorro]
2011-08-15 16:20
0

#6 våra små Valpar gör likadant, men det är bara för att det är nytt och jag brukar visa handduken för dom, hålla på med den innan jag börjar torka av tassar, våran tik tycker fortfarande det är läskigt.

Men det är bara träna, träna :) mkt beröm och godis :)

[Zorita]
2011-08-15 16:39
0

Jag tycker det är roligt när min valp tycker något är läskigt. Då leker jag lite med det läskiga och skrattar, och tillslut är det inte speciellt skrämmande längre. Typ "ojoj nu kommer handduken och tar dig, boooo!" fast jag håller på med handduken brevid mig. Då blir den spännande i stället.

Sen ignorerar jag alla typer av tjafs när det kommer till torkning och kloklippning. Jag pratar inte lugnt utan helt vanligt, "nu ska vi klippa klorna, ojdå där gick den av, jahaja det var ju inte så farligt, duktig du var, nu tar vi nästa" typ… Med beröm på duktig då… Blir det för mycket pausar jag och tar nästa hunds klor hehe.

Det har fungerat väldigt bra för mina hundar som vi nästan behövde brotta ner innan…