En pälsboll *kattunge*
Då dottern fyller 9 år och önskat sig en drös med djur som jag inte riktigt har kunskap alls för så vart valet ett djur hon önskat sig länge, en kattunge. Efter mycket letande och ganska passande in på sin födelsedag vart det en till liten rödtott som döptes av Ada till Bamse. Han är jätte söt men lite pipig måste vara med någon annars går han o piper :) Tur för grabben att det är nån hemma här hela tiden. Äter bra men har något utslag enligt uppfödaren var foderallergi vid öronen, så har har han lite sämre hår där. Tid har vi hos vetrinären för närmare titt samt vacc o chip/märkning. Han är född som stallskatt men förvånadsvärd ganska cool ändå, lärde sig lådan redan igår (dag 1) :) Enja är väl lite fundersam över denna lilla pipis o han är rätt rolig går o fräser lite lite men ska gärna ligga vid henne men ack då blir Enja lite ursh ne fy jag går
Jag tror dom kommer bli väldigt bra vänner tillslut när de fattar hur den andre funkar. Här kommer lite bilder på Adas lilla kattunge.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Han ligger på en duk där som jag tar fram för borsta Enja på så den får ni bortse ifrån 

Oh jag älskar röda katter… Pussa han på lillnosen från mig 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Såå söt! 
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
4 Jag med
Dok aldrig haft en röd katt med så ljusa ränder som han har tycker han ser ut som en söt liten tiger i ansiktet. Inatt sov han bra inte pip så mycket så jag vakna imorse undra vart han var :) Gick upp gav han mat och visa han lådan. Sen lekta han lite o jag försökte somna om.
5, Visst är han söt :)
Han åt lite färskfoder igår tycker han äter mjukmaten bra men mindre bra av sitt torrfoder. tyvärr är färskfoder av laxen slut men han ska idag få lite råkyckling tog fram en klubba så får ta en smatt av den.Enja kommer bli förvånad att han säkert äter hennes råmat oxå kyckling är en stark favorit 
MEN Så söt! Nu blir jag väääldigt avis på er
Jag är larvigt förtjust i röda katter jag med.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
7
Fast du har ju söt plattnos hahah kommer ihåg när jag satt o fundera på din visningsbild uggla fick jag förmig att du tagit kort på kanske var du en sån där vildjurfantast som hjälper sjuklignar? då var din avantar mycket mindre tycker hon ser så otroligt cool ut med sin toffsar
fin blogg du har med mycket bilder det livar upp mycket samt bra skrivet allt med :)
Så söt, men vad är det för ras? Han ser långhårig ut. 
Mvh Ida med djuren!
Medarbetare på blandrashundar.ifokus
#8 Ja jag älskar min plattnosade uggla
Men kattungar är så gosigosiga.
haha ja du är inte den enda som trodde att det var en uggla, fler som sagt det, men nu ser man nog lite tydligare att det är en liten kisse
Lite kul då jag älskar ugglor också.
Vad gullig du är som säger så om min blogg, vad glad jag blir
Du måste lova lägga upp fler bilder på det lilla lodjuret Bamse?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
9 en vanlig huskatt :) Moder äkta stallkatt fader okänd 
10 fint med 3färgade katter hon har ju så härlig päls med åh vad gossigt. Jag ska ladda bateriet lite o ta lite mer kort han är lite försiktig av sig ändå men får sina glimtar o verkligen kutar omkring. Jag ska ta mer kort imorgon
Appropå ugglor min pappa var en sån vilddjurfantast så som barn fick jag uppleva en del. Bla var det en dvärguggla som pappa matade med nötkött otroligt han hade en drös vildfåglar som vart halvtama men bara med honom. En räv som matades om vintern o drösvis med rådjur,älgar,harrar o alla dessa fåglar. Kl 5 på morgonen gick man till skogen för mata vilt varje morgon så kom alla djur sakta men säkert gjorde sig tillsynes. Det var häftigt :) Därmed gillar jag allt vilt med förutom ormar,getingar,fästingar o myggor 
11, kyckling trode dom så allså kycklingsmaker men i nästan all foder är det kyckling i därmed ska jag se hur han reagarer efter råkyckling. jag ska ha orijen på grabben är tanken iaf o sen som jag gör med Enja råmat dagligen8tål hon inte kyckling så ger jag mycket annat oxå), och kissen kommer även få lite färskis av lax den köper jag för omegan3 redan. Jag ska höra med vetrinären om foderallergi men hon tyckte inte det lät som det riktigt. Det är svårt med foderallergi men får utesluta mycket för att känna efter vad som funkar.
#14 Kyckling? Det var ovanligt! Katter brukar vara allergiska mot fisk och mjolk produkter men inte kyckling, men testa och ge honom lite kyckling och se hur han reagerar.
Nu vet jag inte riktigt vilka symptom han har men det som du skrivit i traden later som nagonting annat Jag har sjalv en katt med foderallergi. :)
Medarbetare på matlust
15 jaså jag är helt ny på foderallergi på katt. Han har som kala fläckar utanför öronen (nu har pälsen växt ut mer) men öronen isig är rena o fina därmed uteslöt jag öronskabb (annars ganska vanligt på stallkatter, alla andra katter var rena o fina med kolla igenom dom i smyg
) . Han har inte kliat sig något alls här och han har fått kyckling i förmiddags äter o bra bajs allt är "normalt". Vetrinären tror inte det rör sig om skabb eller annat heller då det är bara där? ren o fin i huden blåst samt särat på pälsen för se huden, men ren o fin.
Hur märker man lättast ang foderallergi på katt? jag trode som hundar de får prickar o kliar sig som *** eller fick magont som vi får ja något iaf som man märker. Han leker o kelar är som en kattunge sover o äter osv.

#16 Foderallergi på katter märks på samma sätt som hundar, att de får klåda, utslag, kala fläckar (kliat bort päls) eller att de får problem med magen.
_**/Mvh Anne
17 så de kan få kala fläckar o kli lite här o där? då kanske det är foderallergi ändå
Får testa mig fram ger han inte i plastskål iaf för om det var plastallergi det vet jag att vissa kan få.

#18 Jepp det är exakt samma diffusa symtom som hundarna kan få.
Men om han inte kliat sig sedan han kom till er så kan det lika gärna ha varit något hos uppfödaren som han reagerat på, behöver ju inte vara maten.
_**/Mvh Anne
Precis som AnneN sager marks det som hos hundar. Vanligaste symptom ar klada och diarre/krakningar.
Eftersom palsen vaxer ut och han inte visar nagot annorlunda beteende ar det nog nagonting som uppfodaren har hos sig som de inte klarar av. Kanke ar han kanslig for kvalster?
Kyckling brukar man ge till foderallergiker eftersom det ar nagonting som katter vanligtvis har svart att bli allergisk mot och fisk ar nagonting katter oftast skapar allergi mot forst eftersom det inte tillhor deras natur att ata fisk och darfor ar inte deras kroppar skapade for det heller - det finns inga fiskar som hoppar runt i oknen 
Forsok att inte ge honom sa mycket fisk speciellt inte som kattunge eftersom fisk ser till att katten inte kan ta upp vissa nyttiga vitaminer forsok att hitta laxolja istallet eftersom det tydligen ar skonsammare for katternas amnesomsattning och det ger en fin pals.
Medarbetare på matlust
20 tackar för tipset, jag som köpt mjukmat i fisksmaker bara pga "allergin" :-C men den är snart slut o han är jätte normal hela kattungen. Laxolja kan ge då jag har det redan, men nordic lax färskfoder gillar han men kanske jag bör undvika pga det är mycket lax i den :P En fråga är det farligt för katter att äta färskfoder? han gillar nordic bas som Enja äter han blir galen så jag har fått gett honom lite med för att han annars ska äta från enjas skål .
#21 Det ar inte farligt for katter med farskfoder beroende pa innehallet saklart men katters mat ska besta av kott och ben samt ett hjarta eller liknande i veckan om du inte ger torrfoder.
Glom inte bort att katter inte kan lagra taurin som hundar kan darfor om du inte matar med torrfoder behover du slanga in ett hjarta eller liknande ibland.
Lax ar en av de skonsammare fiskarna, en fisk som aven allergiker oftast tal men i mindre mangd kan nog din kille ata aven farskfodret.
…Vad klurigt det blev men sitter och funderar over min uteblivna mens 
Medarbetare på matlust
22 jadu, jag blir helt förbryllad dels äter han inte torrfoder så bra men kanske för han var van vid Pussi torrfoder o jag ger orijen? det är bra foder. Han fick även idag rå kyckling idag ståg vinge på listan smaska han i sig bra o knapra benet så fint :) Färskfoder fick han med då Enja är lite kräsen o ska inte alltid äta när man ger men han passa på att äta lite då, sen får han lite mjukis mat men det är inte mycket. Dricker o är piggelin väldigt pratglad liten kisse :)
#23 Jo Orijen ar bra, jag anvande det till mina katter innan grabben blev allergisk mot fisk. Jag personligen tycker om Porta 21 Sensible eftersom det endast innehaller laxolja som fisk och spannmalsfritt vilket ar super for en fisk allergiker.
Mjukmat ar inte farligt det ar nyttigare med enbart bra mjukmat (mjau bozita och ett par andra marken) an med torrfoder bara slanga in en kycklingvinge da och da sa far de borsta tanderna ocksa.
Det ar mycket mojligt att han helt enkelt inte ar van vid torrfodret men kanske var det nagonting i Pussi som han inte tal eftersom han inte verkar ha irritationer sen han flyttade oc bytte foder.
Om han helt enkelt inte ater fodret men tycker om mat med mer lukt i sig kan du antigen blota upp fodret eller blota och micra det sa det luktar mer, kanske far han lite mer smak pa det da om han far det kan man blanda in mer och mer torrt torrfoder tills han vant sig att ata fodret.
Kom ihag att katter inte ar som hundar, de sma ater da och da lite men ofta eftersom deras tarmsystem ar otroligt mycket kortare an hundens.
Medarbetare på matlust
tackar för alla tips han äter ofta 5 gånger omdagen ger jag/dottern något torrfoder står framme hela tiden men får ställa det bakom soffan pga Enja tjuvar den annars o anser att hon ska äta sitt foder.
Men han får ofta mat o tack för ett till fodertips ska spana in den oxå han äter torrfodret lite blötlagt hellre o får mjus mjukmat minst 4 gg per dag lite o sen kyckling o annat kött med :) har lite nötkött som jag plockat fram det är för imorgon med ben tror inte katten äter det men iaf han får gnaga lite kött iaf.
Fisk är oftast inte bra att ge sina katter. Man ska helst välja kattmat utan nån fisk i. Jag ger mina katter enbart Bozita mjukmat, och väljer då dom som inte har nån smak utav fisk. 
Riktigt söt liten katt ni köpt, väldigt gullig! :)
26 får åka in till vadstena o ta mig en titt på detta foder Bonzita :)
#27 låter bra :)
#28 ja men precis! Bozita är jätte bra foder tycker jag. Känns bra att ge katterna det.
Även mina katter har blivit finare i kroppen efter att jag började ge dom det! 
#29 - Ja det ar bra. En del sorter av Mjau i tetra ar ocksa bra, det ar ju samma mat igentligen fast Bozita ar roligare med flera smaker och lite battre kvalite!
Jag marker en enorm skillnad pa bade illern och katterna efter ett tag av endast torrfoder och endast blotmat. Riktigt harligt att se skillnaden!
Medarbetare på matlust

Ni som ger bara blötmat till katterna hur många katter har ni och hur mycket kostar det ungefär varje månad med maten?
_**/Mvh Anne
Det beror helt vilken sort jag ger katterna och vart jag koper maten.
Koper jag endast maten i tetra gar det pa under 300 SEK i manaden men om jag koper maten pa burk gar det pa lite mer an 100 SEK i manaden.
Om jag ger dom mer kott som kycklingvingar och skorv eller en foder mus ibland blir manads kostnaden annu billigare.
Medarbetare på matlust

#32 Okej, hur många katter är det du har då?
_**/Mvh Anne

#33 Okej, men då skulle det nog bli ungefär samma pris för mina 3 katter, kanske tom lite billigare om jag har tur.
Funderar nämligen på att överge torrfodret helt och bara ge blött för ena katten är överviktig och de andra 2 har inga problem alls med sin vikt oavsett vad de äter.
Förlåt Forest för kapningen av din tråd 
_**/Mvh Anne

#36 Har testat många olika torrfoder för att få ner ena katten i vikt, men oavsett vilket vi gett så har hon inte gått ner ett gram, snarare tvärrt om.
_**/Mvh Anne
Jag hade liknande problem med min allergiker men med endast blotmat blev han faktist riktigt snygg i kroppen! Jag tycker att du i alla fall ska testa blotmaten ett tag om annars ar det ju mycket halsosammare for katterna och i mitt lage blev det mer an dubbelt sa billigt.
Medarbetare på matlust
#37 tyvärr är det väldigt svårt att få ner en katt i vikt genom torrfoder då det är besprutat med fett så att det ska lukta mycket. Så katter brukar bli lite rundare utav det. Jag ger Bozita mjukmat och båda katterna har gått ner. Det kostar 10 kr om dagen för båda mina katter tillsammans. Dom delar på ett tetrapacket Bozita om dagen och ett paket här kostar 10 kr. :)
grattis!
min kompis har med fått en katt :P tack vare en annan kompis så kunde vi lura henne
vi kom dit, och han sa att vi köpit en katt. man såg att hon trodde vi skämtade, sen fick hon kartongen… som var tom.. så hon trodde det inte
sen tog jag fram katten som låg i min väst..
hennes chockade min… åhh så underbart!! vi stannade ett tag för att se hur det gick med hushållets två hankatter och hanhunden moltas.
men det gick kanon, det är en tuff tjej och det var så kul :D:D
*ps, hon ville ha en katt till ;)*
ville bara dela med mej hehe