Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 1895 ggr
L1ll4n
0

Lurendrejeri eller inte?

Hej!

Behöver eran hjälp.

Jag såg en annons på Blocket om en boxer valp och skrev på denna annonsen att jag var intresserad. De svarade och det visade sig att valpen befann sig i Storbritannien.

För att få hit hunden så krävs det ju alla intyg etc, men sen krävs det ju också flygkostnaden. Det bolaget som fraktar valpen vill ha betalt i förväg, men jag vet ärligt talat inte om detta är något lurendrejeri.. Vad tror ni?

SK Destination Ltd. heter de som ska frakta valpen.

Zolah
0
L1ll4n
0

Jag har googlat, men det kommer inte fram några speciella träffar. De har en hemsida - http://www.atlocomotionltd.webs.com/

Fridaaaa
0

Jag hade inte gjort det. Jag vill se/träffa valpen först, se papper osv innan jag betalar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

L1ll4n
0

Jag blev väldigt skeptisk till att betala i förväg, så jag skrev det till ägarna som har valpen nu. Och jag hoppas att dom tar det på rätt sätt.

Sophey
0

Jag tycker att du ska be om mer bevis pa valpen typ om de har en kennel, varfor har de inte en hemsida och att du vill ha kopior pa alla papper t.e x stamtavlor och annat viktigt sanda till dig antigen direkt via post eller mejl aven telefon kontakt.

Ska du betala hela summan i forvag eller vad? Jag tycker inte att det dar foretaget sag speciellt bra ut kan du inte fraga om de kan tankas anvanda nagot av de storre foretagen om du vill ha valpen.

Medarbetare på matlust

starcastle
0

Sen tillkommer ju tullkostnader m m när hunden går som cargo from UK.
Har en bekant som just fått en hund i födelsedagspresent. Den kom ända från Australien!

Kostnaden i tullen för att få hunden gick på drygt 12.000…

Nu är det dyrt att flyga hund från Australien, mycket dyrare än från UK och du får betala 25% moms på fraktkostnaden i tullen.
Dessutom sätter dom själva ett godtyckligt värde på hunden som också ska betalas moms på, om du nu inte kan uppvisa ett kvitto.

I det här fallet var hunden en gåva. Priset för en sådan hund i Australien motsvarar ungefär 3500 svenska kronor. Priset i Sverige ligger från 9000 upp till 12000. Men tullen struntade i detta och satte värdet till 15.000.

Det var bara att betala och se glad ut…

Så utöver pris på hunden o fraktkostnad så tillkommer alltså en tullkostnad.
Dels är det nån fast kostnad sen är det 25% på inköpspris + fraktkostnad.
Det kan även tillkomma kostnader för gränsveterinär.

Kalli
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det låter som ett klassiskt fall av lurendrejeri men brukar oftast vara mindre hundar som de annonserar ut, tror aldrig jag träffat på boxervalpar förrut så vem vet. 

Vad har säljaren för förklaring till att man annonsera på en svensk annonsida? Varför vill personen sälja till Sverige och inte sälja vaplarna i England? Skriver personen på svenska eller engelska? Hur ser spåket ut?

Oftast genomförs ju dessa bedrägerier av människor i andra länder som inte kan svenska, i det fallet kan man ofta se på språket att de använd översättningsprogram och liknande.

Vad kostar valparna? Många lurendrejare sätter ju ett medvetet långt pris eller skänker bort sina hundar för att göra det mer attarktivt. Hur vill dom att du ska betala? Om det är ett fraktbolag borde de väl rimligtvis ha ett konto, inte att pengarna ska överföras till Western Union eller liknande.

Karmatarerskanise
0

Låter verkligen som lurendrej. HAr sett det flera gånger.
Undrar också vad valpen kostar?

L1ll4n
0

Fraktbolaget har en filial i Tyskland står det, och man ska skicka pengarna med Western Union. Valpen skänker han bort och mejlet jag fick från fraktbolaget såg ju ut som någon som inte kan hantera en dator hade gjort på ett ungefär.

Jag tycker att det verkar lite konstigt att de satte ut annonsen i Sverige och inte i England. I England hade dom ju kunnat sälja valpen för en billig penning till någon de vet skulle ta hand om den, istället för att frakta & krångla för att få valpen till Sverige.

Läste på något annat hundforum att det var någon som blivit lurad på detta sättet. Har använt Google konstant nu dessa dagar och sökt på en massa olika grejer och allt verkar ju bara vara lurendrejeri.

Har ju fått 7 olika bilder på valpen så det verkar ju äkta, men man vet ju aldrig.

Fridaaaa
0

#9 Det betyder inte att valpens finns bara för att det finns 7 olika bilder:) Kan vara bild på vilken valp som helst. Lurendrejare vet hur dem ska göra!
Nej bättre attt köpa av en bra uppfödare:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zolah
0

köp inte grisen i säcken är det väl man brukar säga?

[Forest]
0

Jag anser man ska träffa sin valp innan och även se hur den är uppfödd, vi sak kanske skaffa valp och det är från tyskland vi funderar starkt på. Men då har våran uppfödare god kontakt med denna och vart där går på hennes omdöme eftersom hennes krav är höga så vet jag att det är bra avel och bra kennel :) Men som sagt vi kommer åka o se det med egna ögon innan vi köper valp. Inte blir det av i år men antagligen nästa år :)

L1ll4n
0

Tack så hemskt mycket för alla era svar. Har blivit rätt säker på min sak nu :)

Royalz
0

Detta är helt klart en bluff!

Kalli
0

#9: Utifrån de svaren skulle jag också säga att det helt klart är en bluff, bilder på Valpar finns överallt på nätet så innebär inga bevis. Fråga om du får ringa till dem och prata istället? Gissningsvis bor personen inte i England och du kommer inte kunna få ett nummer.

Sophey
0

Det later helt klart som en bluff i allra hogsta grad.

Medarbetare på matlust

Karmatarerskanise
0

Ja, när valpen skänks bort så låter det ännu mer som en bluff.
Bra att du struntar i det.

L1ll4n
0

Jag skrev till ägaren att jag var lite skeptisk till detta och fick till svar att h*n inte lurar folk och att jag kunde lita på denna person. Och imorse skickade h*n ett mejl och skrev "Godmorgon, hur långt på transport? Hör av dig, jag är orolig. Valpen är fortfarande med företaget?"

Och skrev ett långt mejl tillbaka om folk som blivit lurade på detta sätt osv. Fick ett svar om att jag skulle kunna få vet. intyg skickat till mig. Kan ju slänga upp det här senare när jag fått det.

L1ll4n
0

Fick nu ett mejl där det stod: "Jag har ett annat förslag, jag betalar 1000 kr och du betalar resten. Sen du återbetala mig, accepterar du detta?"

Vet inte vad jag ska svara..

Karmatarerskanise
0

#19 Jag hade avslutat kontakten med personen.

AnneN
0

#18/19 Jag skulle trots dessa mejl inte köpa hund på det sättet om det inte var från någon välkänd stor uppfödare där man vet med 100% säkerhet att de är seriösa.

Ett veterinärintyg bevisar egentligen lika lite som några foton för de är tyvärr inte alls svåra att förfalska.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Royalz
0

#18 Men seriöst, förstår du inte att detta är en bluff?

Mischa
0

Köp aldrig en valp du inte träffat!

≧◔◡◔≦

Kalli
0

Helt klart en bluff.

gnagarlover
0

gå inte på det.säkert bluff

robin.keski
0

Helt klart bluff!

Spårade IP-adressen, strunta i dem!

L1ll4n
0

Det var en bluff, för jag spårade telefonnumret till en annan sida där en spansk skrivit att hon blivit lurad. Konfontrerade denna/dessa och skrev att jag hittat det och då fick jag inga mer svar så.

Men tack allihopa :)