Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: aktiviteter-allmänt
Läst 2154 ggr
Patriszija
0

Så uttråkad kom med promenad-tips!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja som rubriken, jag har ingen fantasi över huvudtaget på vad man kan hitta på med hundarna idag. Vill inte bara gå en promenad rakt fram, vill hitta på något skojj under promenad. Brukar ju köra balansövningar, lydnadsmoment osv men det känns så uttjatat nu.
Sen är det rätt kvavt och varmt ute med åska i luften (ingen av hundarna är dock rädda för åskan).

Så kom gärna med tips på vad man kan hitta på både ute och inne!

AnneN
0

Spår av olika slag (person, godis, osv), godissök, söka leksak, kurragömma, mm

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Patriszija
0

#1 tack för tipsen! Tyvärr kan dom inte köra godissök då dom bara får äta gurka (utan skal), morot eller kokt broccoli stackarna pga allergi och magkatarr.
Personspår kan vi nog köra om det hade varit någon mer än bara jag hemma.
Har inte testat söka leksak, hur skall jag göra då? Dom ser inte leksaker som belöning tyvärr =/.

AnneN
0

#2 Ja men sådant går ju också utmärkt att ha som godis vid godis sök, bara hundarna tycker om det så Glad

Personspår kan du ju göra även ensam, bara att gå ut ett kort spår som du märker upp, sedan gå och hämta den hund som ska spåra.

Har dom ingen leksak som de tycker mycket om, tex en boll eller pipleksak eller vad som helst? Annars så kan de ju söka upp föremålet för att få belöning då de hittar det, fungerar även med "tappade" nycklar, mobil, osv.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Patriszija
0

#3 jag kan ju alltid testa! Dom älskar alla sina leksaker men tycker inte att det är någon belöning i sig. Skulle aldrig gå att träna t.ex lydnad med endast en leksak i handen haha.

Funderar på att smygträna lite rallylydnad då jag tänkt gå en kurs i det till hösten men jag har ingen aning om hur de går till!

Vattnadal
0

Skaffa en ny leksak, gärna något spännande, typ av kaninskinn och med snöre i, så att du kan dra den på marken och greja massor med den. Lek sedan in den ordentligt, och ha den bara som belöningslek.

Hur leker man in en leksak då?

Börja med att hålla den i din famn, som att det var ett litet djur eller så. Prata med leksaken och passa noga så att hunden inte får titta på den. Börja sen försiktigt att visa hunden lite lite lite, men på lite håll, och uppför dig hela tiden som att du har något förbjudet spännande. Det går att stissa upp förväntan något otroligt, om man ger det lite tid.
Är det sedan en skinnkorv med päls på, i ett snöre, så är det lätt att lägga den på marken och rycka undan den, ge den ett ryckligt roligt rörelsemönster och få igång jaktlek, som är det lättaste sättat. Jobbar man på bra kan det gå att leka dragkamp med den framöver.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Patriszija
0

#5 dom älskar att ha dragkamp och jag kan typ lyfta dom i leksakerna men så fort jag skall använda dom som belöning så kollar dom bara på mig som om jag inte är riktigt klok - vart är godiset liksom haha.

Men jag får väl skaffa en ny leksak och lära in att just den är samma belöning som godis genom att inte låta dom få leka med den på en gång utan skapa ett intresse för den först. Tack för tipsen!
(kaninskinn vägrar jag dock att köpa haha, har en livs levande här hemma som är deras bästa vänSkrattande)

idaah
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När ni är på promenad, finns det ingen bäck eller något som hundarna kan få bada i? Så då kan du ju kasta i en pinne/leksak så dom kan hämta. Bara ett tips :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Vattnadal
0

Kaninskinn brukar trigga igång även de mest föremålsointresserade, därav förslaget. Men päls/skinn av olika sorter tror jag är bäst.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Patriszija
0

#7 tyvärr har vi bara en å som det är väldigt strömt i. Men dom älskar att bara ligga vid vattenbrynet där dom bottnar :). Hade tänkt gå dit idag så dom får svalka sig lite! Fyllde en balja med vatten på baksidan nyss och där lekte den ena hunden ensam. Han plaskar med framtassarna så de blir bubblor så försöker han äta upp dom, ursött!

#8 Det får nog bli fuskpäls/skinn isånnafall, jag vägrar köpa äkta :).

Patriszija
0

http://www.youtube.com/watch?v=Gf6ZFyAq8Yw

länk till ett filmklipp där han leker med vattnet iaf :)