Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 943 ggr
RosaKiwi
0

hjälp med osäker vovve, tack!

Hejsan!

Min ena tid på 1,5 år skäller som en galning när man går ut med henne…90% av rundan skäller hon konstant vare sig hon ser någon eller inte. Jag har gått kurs efter kurs och hundtränaren har kommit med tipps som jag har provat, men inget funkar!
Till slut så sa tränaren med andra ord att hon var ett hopplöst fall.

Men jag tänker inte sluta att tro på min vovve. Tränarens tips var att ignorera…men det hjälper inte! Lyfta upp henne under armen så hon får hänga där går inte. Få kontakt med henne är näst intill omöjligt, dock när man väl får det så måste man sätta henne i arbete konstant med sitt och ligg m.m. för då är hon tyst. Men jag skulle vilja kunna gå en normal runda med båda hundarna tillsammans och bara njuta. Men det kan jag inte. Tar jag med Flizan så drar Dolly igång henne. Så jag får ta dem var för sig….

Detta tar verkligen knäcken på mig och jag behöver hjälp. Känns som om jag har provat ALLT.

Jag är nästan 100% säker att det är osäkerhet, balansträning ska vara bra…men som sagt e hon nästan okontaktbar utomhus. Och inomhus funkar allt jätte bra, här är hon en lugn och trygg hund.

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

Min hemsida &   Min blogg

levithedog
0

Vad jobbigt! Klart du inte ska ge upp :) Skällande handlar ju nästan alltid om osäkerhet men kan ju även ligga rasbetingat.

Här är en länk till Kikopups träningsvideor som handlar om just att arbeta med skällande, enbart med positiv förstärkning och klicker som ju samtidigt stärker hundens självförtoende. Mitt tips är väl även en massa passivitetsövningar i olika situationer. Som att bara sitta stilla och titta på hundar, människor och bilar. Titta, se på dig (alternativt sluta skälla) massa godis. Konstant skäll utan kontakt = öka avståndet till det ni tränar på. Sedan sitta så en tid om dagen och bara träna på att vara lugn i olika situationer.

Lycka till! Via länken kan du även hitta en massa träningstips på Klickerträning som ju är perfekt med osäkra hundar, finns massa både för den som inte jobbat med klicker och klickerproffsen.

http://www.dogmantics.com/Dogmantics/Barking_Vids.html

RosaKiwi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack så mycket =) ska kika på den direkt!

[Forest]
0

har du vart på någon hundkurs? Tränar du hunden isf vad? Kontaktträning och positivförstärkning jag körde en del balansträning,stadsagillity och kontakt med chanel hon var osäker o harrig. Men vart ganska så stabil o hennes självförtroende vart stort som de ska ha :) Ett tips är att gå med henne själv utan de nandre hunden en bra tid framöver bara för träna henne.

pippa__
0

Vad är det för ras? Är det stresskällande så är kanske clicker ingen höjdare :/

levithedog
0

#4 min erfarenhet av just hundar som är osäkra och stressade är att klicker är det absolut mest överlägsna sättet att arbeta. Detta då du långsiktigt bygger upp självförtroende och mod hos hunden. Det är kanhända inget qvick fix men investerar du tid och använder klickern på rätt sätt får du en hund som vågar prova nya saker och att bjuda på olika beteenden. Dessutom om du inledningsvis arbetar med ett jättegott godis ger även själva tuggandet i sig en lugnande effekt på en stressad hund. Att arbeta med klicker ger hunden enbart positiva upplevelser av det som från början känts obehagligt och skapat/förstärkt en rädsla, det handlar om att byta ut upplevelsen av det som inte är bra till något positivt.

Sedan finns det alltid hundar som klicker inte fungerar så bra på individuellt. Levi var jätterädd för det metalliska ljudet, så en vanlig klicker funkar inte. Han har dessutom lite svårt att förstå sambandet mellan klick/beteende och godis verkar det som. Är det så kan man använda ett kort ord eller ljud istället. Men det är helt individuellt. Vi har fått jobba väldigt mkt med att passivitetsträna och bara titta = godis samt att vi helt enkelt bytt håll/riktning när han sätter igång med sitt skällande. Detta har gett jättebra resultat men visst har det tagit lite tid. Det är inget som ändrade sig på en natt och är inte 100%. Jag anser nog ändå att jag hellre använder dessa metoder på en osäker hund än korrigering där man bara förstärker obehaget.

Vad är ditt förslag? Berätta, jag vill gärna höra/lära mig mer om jag har missat ngt. Nyfiken :)

RosaKiwi
0

Jag har en klicker och har provat att klicka lite och ge godis. Men inte klickat in henne. Men det kanske är värt att prova?

Hon är en s.k rundellhund ^^ griffon bruxellois, shih tzu, papillon, nakenhund, pudel och border collie.

Jag har aldrig använt korrigering för jag tror att det har en negativ invärkan på en osäker hund. Jag har blivit tillsagd att ignorera beteendet för om jag klappar eller pratar lugnande med henne så kanske man förstärker/ömkar beteendet.

Det är så förvirrande, så jag vet inte riktigt var jag ska börja :P

levithedog
0

Tycker definitivt att du ska ge klicker en chans, finns massa bra kurser eller länken :)

Att ignorera kan vara bra om det är små saker, men jag personligen tror att om en hund skäller för att den är rädd eller osäker så ska man arbeta med att ändra beteende med hjälp av att byta ut det mot en positiv upplevelse istället. Det är bara att föreställa sig själv om man var så rädd och osäker så är det stöd och hjälp att ta sig igenom man behöver inte något som lämnar en att ensam försöka lösa situationen.

pippa__
0

#6 Hur aktiverar du och berikar din hund?

RosaKiwi
0

Förutom långrundan så kör jag nosövningar både inne och ute. Gömmer godis och dem får leta upp. Flizan (mamma) ÄLSKAR det! Även Dolly tycker att det e kul. Tränar även kommando (mest inomhus).