Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1385 ggr
[oboybabe]
0

Inget intresse!

Hur ska man göra för att ens hund ska bli intresserad?

Till hösten ska vi gå privat kurs men jag vill gärna träna innan det sker för det är ju några månader dit liksom.

Jag tränar (klicker) varje promenad vi går, inte hela promenader men vid moment osv, så jag tänkte att nu ska vi nog ta och börja med långlina men det finns inte en suck, han totalt skiter i mig.. Han ska lukta på allt annat och det är samma när han är lös i inhängnat område. Det spelar ingen roll om man är glad, bestämd har pipleksak, visslar, freesbee, köttbullar, korv, torkad våm eller om det inte är träning utan bara lek så skiter han i mig och alla andra,Även om han får lukta på sitt och springa av sig och träna senare så funkar det inte..

Han skiter i allt det så nu undrar jag om ni har någon idé?

MVH

AnneN
0

Mycket kontaktövningar, först utan störning och sedan öka störningen sakta i den takt det fungerar för just din hund.

Inkallning kan du även börja med att träna inne i hemmet, i koppel ute där det inte är så mycket störning som är intressant.

Börja tex med att sätta hunden ta ett eller 2 steg ifrån och kalla in, då det fungerar till 99% så kan du öka avståndet med ännu ett steg, osv.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[oboybabe]
0

Jo det är ju det som går så bra, kontaktövningar inne och kortkoppel går strålande, köpte t.o.m ett flexikoppel för inkallning och det går också jättebra och därför jag vill börja med långlinan nu men det gåt käpprätt åt h*lvete, när det blir för mkt frihet så skiter han i mig och alla andra!

Veero
0

Har samma problem, inne går det hur bra som hellst men ute lyssnar hon inte ett dugg på mig Skrikandes "för mycket intressanta lukter" tycker hon, när vi är ute i skogen går det bättre men inte när vi går runt här i byn :/

Har provat allt, stod en gång och vänta till hon gav mig ögonkontakt men nej, försökte med allt men hon vägra lyssna eller bry sig om att jag var där, hon satt bara där och stirra rakt fram och vägra lyfta upp blicken mot mig. Väldigt iriterande. Men ska öva mera i skogen och hoppas på att det blir bättre.

silverorm
0

Hur gammal är din hund och vilken ras/raser?Glad Kom ihåg att inte sätta dig i en situation då du givet kommer att förlora.. ibland är det bra att ha is i magen och invänta rätt tillfälle om du förstår??

Har själv en hund som inte är en lydnadshund direkt.. men nu vid 4 års ålder har det lossnat (o vi har fått ordning på hormoner o allt..), men man får inte glömma att lydnad är en färskvara.

levithedog
0

Känner igen det. När Levi kom så kunde/förstod han inte konceptet av att leka. Ingen människa hade ju gjort det med honom tidigare. Han tyckte mest att jag var obehaglig och stissig och skulle lugna ner mig ett par hekto. Han tittade mest på mig om jag ropade och fortsatte med sitt. Vi har därför jobbat sjukt mkt med att just leka.

Målet är att vara det roligaste i världen, Jag ska vara roligare än alla lukter osv.

Mitt tips blir därför satsa massa på att leka. Inte bara när du vill att han ska komma eller som belöning utan alltid. När han minst anar det ska det stå bästa "lekfabriken" där som kampar och busar, kastar oväntade godisregn, har värsta pipleksaker gömda i kläderna, hittar godisgömmor under stenar, har fantastiskt sjukt gott godis i innerfickan osv…

Nu har jag börjat få en hund som kan vända sig om, se mig och lyckligt komma studsande och undra vad jag har hittat på (inte alltid dock, han har en hel del jakt i sig som är svårare att jobba med :P )

Lycka till och hoppas att det släpper snart!

[oboybabe]
0

#3 Precis så har jag det, fast i vanligt koppel så funkar det bra…

#4 Amerikansk Bulldog på 2 år, omplacering. Han kom för 1 år sedan oc h då var vi hans 5:e hem. Nej man ska ju inte sätta sig i en sån situation så därför skriver jag här eftersom den situationen redan har uppstått, Men jag har ju klickern med mig alltid, alltid är den redo i handen så när han tar ögonkontakt så klickar jag och så får han godis.

#5 Du det spelar ingen roll vad man gör när han är lös eller har långlina, han älskar bollar och freesbee och hundar men allt det där skiter han i.. Jag hoppar och springer, tjoar och är glad och när han gör fel så säger jag inte så mkt mer än ett bestämt nej och sen blir det super roligt när han gör rätt.

Även vid vid varje koppelpromenad så kör vi att om han har varit duktig under promenaden så tar vi det sista minutrarna och kampar med kopplet och springer och har kul innan vi går in just för han är den hunden som totalt skiter i saker som inte är roligt och är det något som är extra tråkigt spelar det ingen roll om det lönar sig :/

silverorm
0

#6 Jag har själv en tik som är 75% dogo argentino och 25% amstaff, ingen lydnads hund direkt nej..jakthund, precis som din hane är. Vildsvinshund, de ska ju vara "rätt" så modiga och kunna tänka själva, är lite egensinniga och självständiga.Flört

Varför har tidigare ägare sålt honom vidare? Har du provat att inte försöka så mycket?? Blir du grinig på hunden schasa bort honom från dig! Han får komma till dig när du är nöjd med honom..det brukar få de flesta hundar att tänka efter. Tänk oxå på att din hund inte är vuxen ännu, dessa hundar mognar sent, efter 3 års åldern brukar det släppa med saker o ting, hur reagerar han på löptikar förresten?

[oboybabe]
0

#7 Jo jag har läst väldigt mycket om rasen innan vi hämtade honom, vet ju även att det är svår och trotsig ras. Modig är han dock inte, han jagar katter men om katten stannar kvar och fräser lägger han sig ner eller studsar bakåt och flyr. Självständig är han inte heller, han klarar inte av att vara utan matte, när han är lös eller med långlina så vänder jag mig om och säger hej då då kommer han som ett jehu, dock inte direkt till mig. Jo jag längtar tills han blir vuxen och hoppas att det blir bättre.

3 av hemmen har varit inom samma släkt. Kusiner och syskon emellan. 1:a hemmet gjorde sig av med honom för att han inte gick ihop med sin syster och tjejen som hade honom var syster till honom som födde upp valparna. 2:a Hemmet vet jag inte riktigt varför faktiskt, fick inte svar på det. 3: hemmet var 1:a hemmets Kusin och dom hade honom i c:a 2 månader men emellan så omplacerade dom honom till någon kille som bodde på Gotland men efter det kom han tillbaka efter någon vecka till henne. Vi var och kollade på honom i mars 2010 och hämtade honom någon vecka senare. Så 5 hem på 1 år. Om man ska lita på kusinerna som jag tog kontakt med när vi funderade på att ta honom.

Han var stryk rädd och man såg varje ben i kroppen på honom när han kom. Men vi har fått bort det strykrädda förutom med främlingar. Han kunde inte gå i koppel och var mataggresiv och hundaggresiv, han kunde inga komandon. Hade aldrig varit lös och inte aktiverats ett dugg och han har haft 3 namn men det han hade när vi skaffade honom fick han ha kvar, vi kände att han inte behöver 4 namn! Så vi har lagat mycket men det finns mycket kvar.

Nu när han är 2 år ska vi röntga honom så vi kan börja köra lite drag då han verka vara vid intresset och vi har klövje väska och söker lite då och då.

Vi har kommit väldigt lång och jag för loggbok där jag skriver ner mål vi ska lyckas med och skriver hur det har gått vid varje träningspass.

silverorm
0

8 - Oj! Men med den bakgrunden verkar han ju ändå vara rätt normal, med tanke på det hästjobb du/ni har lagt på honom. :-) tror säkert han kommer bli ännu bättre med tiden. De mognar ju väldigt sent så jag tror att du kommer få mycket positivt av honom med tiden. Min tös har istället haft problem med löp o har varit en riktig pms-häxa, men nu med p-spruta o att hon har fyllt 4 har gjort väldigt mycket. Jag själv är väldigt tålmodig, men min sambo har fått några gråa strån av henne… :-) Lycka till med din vovve!

[oboybabe]
0

#9 Bara hoppas han växer ifrån det då =)