Framtidens hund? (konstprojekt)
Hej!
Jag håller för tillfället på med ett konstprojekt om sönderavlingen på våra husdjur och skulle behöva lite hjälp!
Det är ju känt att vissa färger/teckningar/pälslängder/huvudformer/kroppstyper osv är orsaken bakom en del hälsoproblem hos våra hundar, och att "utvecklingen" fortsätter att gå "framåt".
- Vilka skulle du säga är de 3 mest "hälsovådliga" ffärger/teckningar/pälslängder/huvudformer/kroppstyper osv just nu? Varför?
- Hur kommer framtidens sönderavlade undar se ut tror du? Vilka hälsoproblem tror du att de kommer dras med?
Länka gärna om du har relevanta sidor med information/bilder 
Tack på förhand!

Färg/pälsdeffekter är jag inte alls speciellt insatt i, men några saker som jag ser på en del raser som jag tycker verkar extremt osunda är:
Schäferns allt krokigare rygg, finns så extrema exemplar att svansroten är ivägen när hunden ska bajsa.
Korta nosar på många raser vilket leder till andningsproblem och därmed även svårare att klara sommarvärmen.
Öppen fontanell som är vanligt hos raser med äppelformat huvud tex chihuahua. Öppen fontanell innebär en öppning i skallbenet, vilket gör att hjärnan blir oskyddad från stötar och slag och risken för allvarliga skador på hjärnan ökar drastiskt hos de drabbade individerna.
Om aveln fortsätter i den riktning den gjort hittills så finns det inga gränser för hur mycket vi människor kan avla sönder våra älskade hundar. 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag kan inte annat än att hålla med AnneN.
Det första man tänker på är just schäferns räkrygg. Det är hemskt hur man kan göra så mot en från början vacker och hälsosam ras.
Sharpein´s överflödiga skinn är en annan defekt som det avlas på. Här arbetas det tydligen för att få ner överflödet om jag föstått det rätt, då detta sänker levnadsstandard och skapar hudproblem.
Mopsar, frallor osv korta nosa och andningsproblem. Men även mopsars utstående ögon som faktiskt kan poppa ur vid ansträngning.
Bulldoggens stora huvud som hindrar normalfödsel och endast tillåter kejsarsnitt är ju inte heller sunt.
Greyhoundens utställningsvariant är inte heller sund då det snart knappt kan göra det den är till för, springa pga felmusklade med ett för stort framparti.
Låter som ett spännande projekt!
Tack för enormt givande svar! Gav mig en hel del nya infallsvinklar att utforska! 

Sedan har vi ju taxar och andra raser med långa ryggar & korta ben där benen blir kortare och ryggen längre vilket resulterar i att magen nästan släpar i marken och pga den långa ryggen så ökar risken drastiskt för att hunden ska få diskbråck.
_**/Mvh Anne
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
ja fy det finns många raser som är totalt fel avlade o jag tycker deras framfart o hur de ändras går så snabbt med på bara 20 år är rasen totalt omgjord. Från någolunda frisk ras till helt sjuk ras
Tycker 1 o 2 tog med de raser jag verkligen funderar på vad har hänt?
Skulle jag bara kunna få slänga in en liten släktträdsfråga här inne också?
De raser ni har tagit upp är ju väl etablerade raser, och har funnits i många år. Men är det någon som vet varifrån de "kommer"? Den ursprungliga blandningen som skapade hunden alltså, eller om ni kanske skulle kunna länka eller förklara utvecklingen av raserna?
Tack på förhand!
schäfer ej svenska men väldigt bra bilder http://www.asuperiorgsd.com/p2p.html?seenIEPage=1
antar det är något sånt du ville se ?
#7 Perfekt! Tack så jättemycket!

#6 Chihuahua är ansedd som den minsta av världens raser och har fått sitt namn efter den största av Mexikos delstater, Chihuahua. Man antar att dessa hundar levde i vilt tillstånd men att de vid tiden för toltekernas civilisation infångades och domesticerades. Avbildningar av ”techichi”-hundar som levde i Tula användes som utsmyckning på stadens hus. Dessa små statyer har stora likheter med dagens chihuahua.
_**/Mvh Anne

Dom har även avlat sönder cavalieren. Skallen är för liten för hjärnan. 50% av alla cavalierer bär eller har detta. Det är sjukt. Har sett filmer där hunden springer runt i en cirkel och skriker för att den har så ont..
Helt sjukt hur man kan avla fram sådana saker hos en hund :@

Hittade denna sida som visar bilder från förr och nutid på en del raser.
_**/Mvh Anne
90% av alla Cavalier spaniels har hjärtsjukdom vid 10 års ålder och som tidigare nämnts för litet kranium för hjärnan, plus inre sjukdomar som de har.
Hos rhodesian ridgeback har hundarna med ryggkam en genetisk defekt som ger hål in till ryggmärgen.
För några veckor sedan mötte min valp och jag en frallavalp. De ville leka och hade så roligt, men så svimmade frallavalpen. Det var inte hett ute men lagom sommarvärme och min valp var opåverkad. Som tur var hade jag vatten med mig i väskan. Sånt har jag bara läst om men aldrig upplevt..
Bassetthound släpar snart magen i marken.
Schäfrarna får kortare och kortare bakben
När människan vill leka Gud blir resultatet inte alltid så bra
SKK: domare får ta på sig en stor del av skulden då de premierar extrema utseenden. Dessa avlar i sin tur uppfödarna på och vart det sunda förnuftet tagit vägen vet nog ingen av de inblandade.
Enligt SKK ska man inte avla på djur som kan ge sjuk avkomma, så följde de sina egna regler borde avelsförbud införas på vissa hårt drabbade raser för det är ett lidande för hundarna som måste födas.
Tillägg till ovanstående:
Frallavalpen hade naturligtvis sin ägare med sig. Men hon hade inte vatten så vi tog vattnet jag hade med mig och kylde av valpen
Vad jag tycker är skämmande är hur snabbt raserna ändrat helt sitt utsenede samt storlek tillomed. Kolla den jag länka om schäfer det är allså 60 talet de såg okej ut än men sen hua då börja räkryggen :S det är allså inte änds 50 år det tog innan de börja se så ut på 10 år hann dom med mycket från 50-60 talet fram till 70 talet han de få räkryggarna :S
Tack så jättemycket för alla länkar och åsikter! Otroligt uppskattat!