Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1812 ggr
[4paws]
0

varit för hård?

hej hej igen

jag har funderat lite på om jag har varit lite för hård mot lillan. detta för att hon är så feg av sig :/ fast jag ville ju ha en fegare hund haha

det är svårt att ge exempel så här på rak arm, men hon är feg när det gäller nya saker, eller om hon ser något konstigt. hon kan även få ryck och fly åt andra hållet

jag erkänner att jag kan ha varit hård, för jag ville inte få samma problem som med Cola. men kan jag varit för hård? har inte kört alfarullningar med henne alls, evoca asså. (har ju chansen att styra saker och ting bättre när man varit med från start)

men om det är något kommer hon till mej och vill gärna upp i famnen, vilket jag anser hon borde sluta med, samtidigt vet jag inte om det bara är en period nu som hon håller på

kan även tillägga att det annars går jättebra med henne, hon är lyhörd, tar jättebra kontakt och drar jättebra de få gånger vi dragit med henne. så hon är perfekt men behöver mer självförtroende skulle ajg tro

Fridaaaa
0

Kanske allmänt förarvek? För det är Lillan och vi är inte hårda mot henne. Ibland räcker det med att höja rösten lite så kryper hon ihop lite, precis som att man nästan tänker slå henne fastän hon aldrig har blivit slagen eller illa behandlad.
Min tränare på skolan sa det att hon var förarvek.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[iurochskur]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Luna är likadan…krymper om man blir hård i rösten. En del hundar är känsligare än andra.

Fridaaaa
0

#2 Ja vissa är ju det, jobbigt ibland men i vissa situationer har det varit bra (ren panik har jag skrikit på henne om hon har fart iväg dit hon absolut inte får, då har hon kommit tillbaka fortare än kvickt och skämts sen)

Sophey
0

Med tanke pa raserna i din hundvalp bor du rakna med en del skygghet och aven ett storre flykt beteende da det ligger narmare i din valps gener. Det ar mycket mojligt att du vart hard mot din hund men hon ar fortfarande ung sa jag rekomenderar dig starkt att titta igenom dina och hundens problem och bearbeta det sa fort som mojligt angaende radsla anser jag att man absolut inte ska lata hunden krypa ihop i knat vid nya situationer som kan orsaka radsla hos din hund utan att du ska pa nagot satt visa hunden i dess egen takt att det ar inte farligt men att nar du ar med behover hon aldrig vara radd.

Det finns delade uppfattningar angaende harda och mjuka metoder men jag tycker att det ar otroligt bra att du inte kor med alfa rullningar da det igentligen inte ger hunden nagonting. Har du tankt pa om din hund kanske har kommit in i spokaldern? Hon bor val vara i den aldern nu eller har jag tappat rakningen helt.

Medarbetare på matlust

[4paws]
0

1# jo så kan man nog säga. vad har du för tips till mej för att det ska gå så bra som möjligt?

igår tränade vi med en tennisboll och det gick kanon :D:D

4# jo, det är det jag funderar på om hon inte har, kommit in i spökåldern. lite svårt att läsa allt du skriver, men jag tror jag förstått allt.

jag har ju lärt mej en del med cola och evoca är lättlärd, men segare på att förstå vad man vill, men sen har vi inte tränat så mycket eftersom jag är rädd att vi ska gå för fort fram. har gått milt fram och ska satsa mer nu i höst eftersom vi ska gå en unghundskurs på ett helt nytt ställe som många rekomenderat.

jag har till 80% låtit henne vara kvar på marken, de gånger jag tagit upp henne har varit på årets student samt när det kommit hundar här i området jag inte litat på (för att inte riskera att hon blir skadad)

dyker det upp något nytt, ex en staty som hon blir rädd för, brukar jag gå fram och smeka objektet för att visa att det inte är farligt. evoca brukar börja med att resa ragg, morra, skälla och springa fram och tillbaka, så det är då jag går fram och sen får hon komma dit i sin takt. helst vill jag att hon rör objektet eller hoppar upp på det så hon vet att det inte är farligt :) det har gått rätt smidigt :p

en fråga 4, hur kan jag avgöra om det är mej det är fel på (asså sättet att var mot henne) eller om det är spökåldern?

hon är 6 månader

Fridaaaa
0

#5 Det enda jag gör är att behålla lugnet, och träna där hunden känner sig trygg, det gör jag med Lillan, fungerar bra på henne.

Sophey
0

#5 - Jag ber om ursakt att jag inte har tillgang till vara svenska bokstaver men jag ar i utlandet for tillfallet.

Det later som att du gor ett bra jobb med din valp men jag kan bara avgora vad jag skulle gjort om jag hade valp och satt i din situation alltsa jag skulle trana med henne mer an du gor, jag tror inte att du kan ga for fort fram med henne och om du gor detta marker du nog det pa hennes beteende jag sjalv anser att det ar battre med en ovning for mycket an en ovning for lite.

Det later som att hon bara ar i ett stadium av spokalder sa jag tycker inte att du behover oroa dig forsok att fa henne att utforska objekt i sin egen takt precis som du beskrev ovanfor och sjalvklart kan du ta upp valpen om du anser att situationen ar farlig sa att hon kan komma till skada men kom aven ihag att hon kommer att bli en relativt stor hund sa det kan vara pa tiden att lara henne att hon inte ska sitta i knat/bli buren.

Om hon ar bra pa det du tranat/lart henne men konstig i endast situationer dar radslan och nyfikenheten kickar in ar det nog endast spokaldern och pa din beskriving later det som att det ar borjan till spokaldern som borjar komma, mina spetsar och urhundars spokalder har borjar runt din valps alder.

Medarbetare på matlust

[4paws]
0

6# lugnet är inga problem för mej :)

7# tack så mycket :D:D alltid kul att höra, men jag måste erkänna att jag faktiskt gjort någon alfarullning på henne, men jag har en bra orsak till detta.

jag har lagt ner henne ett par gånger när hon blivit för uppspelt, asså vägrar lyssna och är totalt galen o man säger så. men det är inget jag har gjort på minst 2 mån så därför jag inte kom ihåg. var väl 3-4 ggr max med. lovar att inte göra det annars om det behövs igen ;)

kom att tänka på det hos vet idag, blev tvungen att brotta ner cola då hon blev typ totalstressad av min kompis katt. la henne på sidan och tänkte för ögonen medan jag kliade henne på bröstet. tro men, det tog ett bra tag innan hon lugnad sig!! tänk att en hund kan bli så stressad av en katt haha

ska träna mer med evoca nu i sommar. har gått på ett annat schema på 60 % så jag har ju lite extra tid. sen börjar jag äntligen komma till ro i nya lgh :D har nyss satt upp nya gardiner :D:D

jag hoppas du har kul utomlands och jg är svartis på dej

Sophey
0

#8 - Jag personligen ser det som att man aldrig nagonsin har en anledning till att alfarulla en hund men det finns som sagt delade meningar angaende alfarullningar och jag har sjalv hallt pa med sant forr men andrat mig och det ar jag valdigt glad over och jag ser en enorm skillnad pa hundarna som jag tranat pa de olika visen. Det ar ju skillnad pa att alfarulla och halla fast/lugna ner sin hund liksom aven jag haller fast mina hundar om det behovs.

Jag har mer eller mindre flyttat hit :p
Letar lagenhet for fullt och den ska inte ligga allt for langt bort fran havet!

Medarbetare på matlust

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#8 du säger att du några gånger gjort alfarullningar… hunden är 6 månader.. Du säger att du hade orsak till det. NÄr anser du att det är orsak?

[4paws]
0

9# då blir deet nog mer som lagt ner och hållit i för att hon ska lugna ner sig :P

jo, om cola inte varit så strulig så hade jag inte behövt göra det alls. det är så underbart att kunna se tillbaka på allt man lärt sig av henne. Evoca är som cola borde ha varit om cola fått en bättre start i livet (då menar jag hennes uppfödare)

10# som jag skriv till 9 blev det mer fasthållning för att hon skulle lugna ner sig än en dominanshandling

levithedog
0

Jag har skummat igenom svaren och hoppas jag inte upprepar något. Jag är ny här och har inte en aning om någon här så jag kanske skriver självklarheter :)

Jag tror bara och enbart på positiv förstärkning och mjuka metoder. Du har en valp som är rädd inte ska du straffa henne för det. Rädsla är aldrig något självvalt. Att rycka, slita, alfarulla, förvägra närhet är alltid ett straff för hunden som söker bekräftelse och närhet. Att arbeta med positiv förstärkning handlar om att förstärka de beteenden som är bra genom uppmuntran, lek eller godaste godiset och att i största mån negligera de beteende som man inte önskar. Självklart måste man kunna säga nej om hunden är på väg ut i gatan eller gör saker som är farligt för den eller andra.

Bifogar en länk till hur Kikopup arbetar. Endast med positiv förstärkning och klicker. Målet med all träning och er relation tror jag ska vara att du är den roligaste, tryggaste och bästa individen i världen. Det är till dig hon ska komma när världen blir otrygg, fantastisk eller spännande. Om du bestraffar henne blir det mer naturligt att dra sig undan och trigga flyktbeteendet istället.

Lycka till och mitt förslag är att du går en valpkurs på något ställe som arbetar med positiv förstärkning. Att arbeta med klicker är ett suveränt sätt att jobba med otäcka saker men även som att lägga grund till trick och lydnad utan att bestraffa hunden samt att bygga självförtroende.

Sedan är alla hundar individer så klart. Vissa är lite tuffare och dem kan du så klart vara lite tuffare mot. Men har du en vek hund som dessutom kan ha flykt i sig är det jätteviktigt att arbeta med att stärka sjäjvförtroende och bygga upp hundens självkänsla.

Tänk dig in i om du var jätterädd, riktigt rädd (som för en sjukt otäck katt ;)). Så rädd att du bara vill springa i panik, skrika hysterisk eller gömma dig hos den enda som är din trygghet och den personen stötte dig ifrån sig istället för att låta dig komma nära och tillsammans med dig upptäcka det nya och det som är skrämmande (vilket jag förstod att du gör med statyer och så). Eller jätteglad och supersprallig och då tryckte ngn ner dig på marken tills du inte var glad längre. Tänker man så blir det det inte så svårt att välja vad man skulle önska.

Varför vill du inte ha henne i knät?

Förlåt vilket rörig inlägg! Hoppas det löser sig för er :)

http://www.dogmantics.com/Dogmantics/Free_Video_List.html

[4paws]
0

12# jo, jag brukar alltid belöna allt bra hon gör, och strunta i det som hon gör fel. är det något allvarligare räcker det med att göra rösten barsk för att hon ska lyssna

jag har försökt klicka in henne, men hon vill inte reagera på detta. så jag tänkte testa till hösten igen :)

jag har henne gärna i knän, men hon börjar bli för stor haha… dessutom så kan det förstärka det hon är rädd för om man tar upp henne/hunden. iallafall har jag fått lära mej det. så jag har undvikit att ta upp henne trots att det hänt ett par gånger :p

hon är mycket duktig och lyhörd och det går jättebra att ha med en leksak istället för godis. så jag brukar ha en pinne att leka med när hon har gjort något bra :D