Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: veterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 6583 ggr
Alexandra-S
0

Vad kan det vara, Borelia?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tog bort en fästing på Gizmo förut, en ganska stor. Sedan såg jag att det var ett ganska stort sår runt omkring och precis bredvid en knöl. Jag vet inte om man ser den på kortet men knölen är väl kanske som en ärta, eller lite större.

När vi tagit bort fästingar på våra katter har det varit ett ytteppytte sår, inget alls liknande som det här. Detta är Gizmos andra fästing, på den andra såg jag varken ett så stort sår eller böld.

Bölden sitter snett ovanför till vänster.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Sophey
0

Det behover inte vara borrelia det handlar om utan det kan lika garna vara nagon sorts irritation eller liknande annars kanske du rykt bort lite pals kring det omradet nar du avlagsna fastingen. Hur lange hade han fastingen?

Symtom
Feber, trotthet, nedsatt aptit och svullna lymfknutor.
Den klassiska roda ringen runt fastingbettet syns sallan hos hund.

En annan symtom vid borrelia ar en s.k vandrande halta.
Hunden far alltsa en ledinflammation som verkar flytta sig fran ben till ben, ena dagen ar hunden halt pa ett bakben, nasta dag ar det pa ett framben osv.

Medarbetare på matlust

Fridaaaa
0

Lillan brukar få småsår eller svullnaden av fästingar. Men hon har inte blivit sjuk (pepparpeppartaiträ), hon har alltid, varje år, fått småsår/svullnader efter fästningar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sophey
0

Just det, jag kanske ska lagga till att min ena hund far valdigt stora svullnader efter fastingar ibland och han har inte fatt borrelia under sitt 15 ariga liv.

Medarbetare på matlust

Alexandra-S
0

#1 Han har nog haft den ett par dagar, den satt precis i vecket i ett bakben så jag såg den inte innan. Men den var i storlek med denna ungefär:

Ni ser ju sårets storlek, det är min tumme brevid själva såret. Jag tycker det är väldigt stort, men just såret oroar jag mig inte för, det är mer knölen..

Sophey
0

Det kan bli knolar av fastingar sa jag tror inte att du behover oroa dig och fastingar kan vandra runt och aven satta sig pa nytt pa ett annat djur nar de redan har valdigt mycket blod i sig sa det behover inte betyda att han haft den lange men hall ogonen oppna sa att han inte far feber eller nedsatt aptit eller blir ovanligt trott.

Om du ar osaker kan du aka eller ringa en veterinar.

Medarbetare på matlust

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så här sa vetrinären till mig ringde då chanel fick kvar huvudet från en fästing i ena örat Rynkar på näsan Det kan vara rött ett par dagar även vara lite svullet där fästingen har satt. Men du ska ha koll så inte svullnaden blir värre och att hunden inte får feber. Tvätta gärna och håll bettet torrt och luftigt. Jag tvätta det 2gg per dag, o luftigt i ett öra hmm ja jag tog upp örat lite då o då för lufta lite mer. Själva huvet ramla dort efter ett par dagar likaså var svullnaden borta.

Alexandra-S
0

#5 Han har vart väldigt trött senaste dagarna, men det tror jag beror på värmen. Han har inga av dom andra symptomen, så jag hoppas att det inte är någon fara. Men jag ska hålla uppsikt i ett par veckor framöver iallafall.

Jag har läst lite, och hittat information om såkallade katt-bölder. Som jag fattat det är det katter som får det efter att dom blivit rivna av andra katter och att såret växt igen och varet stannat kvar i kroppen. Eftersom att jag har katt, och dom ofta ryker ihop dom och Gizmo kanske det kan vara något sådant? Det som oroar mig är knölen som jag faktiskt inte längre hör ihop med förstingen, men jag vet inte..
http://www.veterinaren.nu/artiklar/katt/trauma/bold-katt/45

Fridaaaa
0

#7 Så där såg ett sår Lillan hade på huvudet, och det var efter en fästing, Läkte bra och försvann sen

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

levithedog
0

Borrelia ger väldigt hög feber vid själva utbrottet. Du kan alltid kolla tempen ett par ggr om dagen om du är osäker. Det kan ofta sätta sig på balansen. Min hund vinglade fram, i skov. Är det borrelia så går det oftast inte att missa. Hoppas att det har läkt nu.

Alexandra-S
0

Tack för alla svar!
Såret har börjat läkt, men svullnaden är kvar. Jag tror dok inte att det är någon fara då han för övrigt verkar frisk som en nätkärna, men jag ska hålla koll ett tag till ändå Glad