Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 22171 ggr
[Wera]
0

Hur långa/korta promenader?

Undrar hur länge ni brukar gå ut med era hundar varje dag, och hur ofta?
Hur ofta och länge behöver en hund gå (olika beroende på ras men på ett ungefär, ge exempel).
10 min varje morgon är väl för lite?

Om hunden får springa lös på tomten varje dag spelar det någon större roll då på hur länge & ofta den behöver få gå ut på promenad?

- Visste inte vilken kategori jag skulle lägga den här på.

Luddesmatte
0

För mina hundar är det 4-6 gånger/dag, varje runda tar 1-4 timmar. Men jag är också ute på fältet mycket (dvs rymdforskning).

10 min är för lite ja, en hund bör vare ute minst 3-4 gånger om dagen i 1 timme varje runda - helst längre och fler gånger. En hund måste ha sina vanliga peomenader oavsett hur mycket den får springa lös på tomten. Som ägare är det dit jobb att aktivera hunden. Glad

AnneN
1

Här blir det kissrunda ca var 4:e timme under dagarna och det tar ca 15 minuter/gång, sen så blir det minst 1 timme långpromenad, med allmän lydnadsträning mellan varven eller 1 timmes lydnadsträning med inslag av sök och lekar eller busa i parken 1 timme med hundkompis.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnnL
0

Med risk för att bli påhoppad när det gäller Valpar och promenader. Läste någonastans att en valp på 6 mån. ska max gå ca 20-25 min per dag, sen utökas det ca 5 min per mån. tills hunden är ett år. Då får man gå hur mycket som helst. Min lille blandis går jag 1 timme i skogen med varje dag. Går i lagom takt så han får stanna och leka mellan varven. Detta har jag gjort sedan han var ca 12 veckor. Försökte bära honom i ryggsäck på magen för att han inte skulle springa för mycket. Där ville han inte vara många minuter. Hade han stannat och inte velat gå längre hade jag naturligtvis burit honom. Han kan komma hem efter en timme i skogen och springa runt huset i 5 min. allt vad han kan. Tror knappt man varit ute en timme. Försökte hoppa över den där timman någon dag ibland när han var mindre, leka och springa lite på tomten istället. Det räckte inte, då var han överpigg när det var kväll.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Dockan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

SkrattandeEftersom jag har sjukersättning kan jag lägga mycket tid på mina hundar.(Bichon Havanais Lhap Apso.)Ungefär halv 8 släpper jag ut dom i trädgården gör mina morgonsysslor i lugn ro.Vid 10-tiden tar jag en lös promenad i skogen ungefär 45 min.,sen vila lite mental träningut i trädgården om dom vill.Kl. 3 ungefär lös runda 1 timme så där..Kl.19.00 ungefär 30 min. lös.Sen sista rundan 15 min.kl 22.Natti.Lena

Hälsningar LENAGlad

AnneN
0

#3 jag gjorde likadant med Velvet, hade hon inte fått sin långpromenad så var hon totalt omöjlig då det var dags att göra natt, hjälpte inte ett dugg med mental träning, hon behövde sin promenad också.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Vargnatt-]
0

Morgonpromenad på runt 15-20 minuter,
sen blir det långpromenad på minst en timme helst längre (om vi inte är sjuka då eller min rygg bråkar för mycket och jag är ensam hemma),
sen en kvällspromenad på mellan 20-30 minuter ungefär.

Mellan promenaderna blir det bus, träning med trix och turer ut på gården.

spikes
0

4 ggr om dagen om vi inte tar en riktigt lång tur på minst 3 timmar på dagen, då räcker det med 3.

en hund som har en tomt/gård att springa på behöver också promenader minst en gång om dagen utanför sitt revir.

Kaye
0

Här är det väldigt olika från dag till dag. Eftersom jag går hemma hela dagarna kan jag göra lite hur jag vill. ^^

Men vanligtvis ser det ut så här:
30-60 minuter på morgen.
En runda i skogen runt lunch, ca. 45 min.
En kissrunda på 10 minuter runt kl. 18. Ev tränar lite smågrejer på fotbollsplan här utanför samtidigt.
Sist en långis på ca 2 timmar. Älskar att ta långpromenader ganska sent på kvällen, är så tyst och lugn ute.

Men som sagt, det varierar väldigt.
Självklart har vi massa hjärngympa också.

pippa__
0

#3 Jag har gjort likadant med Locca. Hade hon inte fått sin promenad så hade det inte gått att ha henne inomhus.

Vi brukar ta morgonpromenaden mellan 9-10, sedan vid 14-14.30 igen (1-2 timmar) löst oftast, men även lite lydnad, spår och lek-skoj. Blir det ingen vanlig runda så är hon med i stallet och även med ute och kör me pållen. Sista promenaden blir vid 21-22.00 ungefär.

Dock tar vi det ganska lugnt nu p.g.a. första löpet.

Pitbull 8 månader

rulda
0

Vi börjar med att ta en 30 minuters varje morgon innan vi åker till jobbet.
Sen gå dagmatte ut med honom i ca 15 -30 minuter för att han ska få kissa av sig.
Sen när vi hämtar honom blir det 30 minuter igen.
Sen långpromenad på 2 - 3 timmar
Oftast en timmes lek med hundkompis (fast det verkar som alla löper nu….)
Och sen 45minuters på kvällen.

På helgerna blir det lite mer och på vardagarna så kör vi mycket hjärngympa.
Han upptäckt att katterna är dom bästa på att distrahera. :)

Johanna
0

lite olika beronde på hur jag jobbar…

jobbar jag från 7 så är det 30-40min promenad på morgonen + 1-1,5 timma när jag kommer hem… o sen kisspaus, o sen en kvällspromenix runt kvarteret på ca 15min

de dagar jag börjar senare blir det ngt längre sväng på morgonen + förmiddagen o bara kort sväng på em/kväll..

är jag helt ledig, ja.. då kan vi va ute hur länge som helst… fast just nu blir det inte riktigt lika mkt som när jag bara hade Roxie (då va vi ute 3-4 timmar minst 1ggr dag + andra promenader), eftersom Bella bara är 7mån än så länge… men så fort hon växt ikapp Roxie så blir det lååååånga promenader igen. :)

sen brukar dom va med mej i stallet o så oxå o springa runt, lr så kanske vi träffar Tindra =bästisen lr ngn annan hund så dom får busa lite :)

dom busar inte alls så mkt m varann ute… men med andra hundar, då e det fart i dom :)

empan-hampus
0

Jag och Detso går ut cirka 5ggr per dag. Och varav en är ca 2-3 timmar lång. Dom andra är väl 15 min - en halvtimme.

MoaW
0

Det är lite olika, igår var jag ute 4a rundor + mamma en.
Jag går minst två rundor med Dobby (kan va allt från 30min till 2timmar) och så går mamma en runda (ca. 30min).
Sen så går vi oftast ut flera gånger på kvällen bara på gården eller runt kvarteret.
Jag tränar också trix/lydnad eller sök varje promenad.
Dobby är en liten blandras.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Freke
1

Minst 4ggr men oftast 6-8ggr beroende på hur mitt humör är, då jag istället för att bli arg på något går ut med Tzar, eftersom har en bokstavskombination så är han min räddning för att saker inte ska gå sönder..

Så går jag istället…

Så det brukar bli allt mellan 4 timmar till 8 timmar..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

fettmedkevlar
0

På morgonen blir det en lätt promenad där dom får springa lösa ca 20 minuter, beroende på vad som ska göras under dagen(för mig) så blir promenaderna oftast olika långa, minst 15 minuter upp till ett par timmar fyllda av spår, drag, lydnad och bara bus. Kvällspromenaderna blir ungefär 30 minuter långa.

Schäfrarna och en huskytik springer lösa varje promenad om vi inte är inne i byn och går.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

L8sson
0

på morgonen tar vi en 15 minuters runda.

SEn när jag kommer hem blir det en lika som på morgonen.

senare blir det en längre och sen träning efter, antingen Agility, kontakt eller wp.

sen är vi ute ofta och grejjar och han är med ute.

På kvällen blir det en 30 minuters kanske? beror på vad jag e för humör och han. sen e det godnatt ^^

[Wera]
0

Tack för svar!
Ser att iaf. 15 min är de kortaste promenaderna Glad

Mischa
0

Försöker se till att promenaderna är mer innehållsrika än långa.

runt en 4-5 promenader per dag, olika långa men den på morgonen är kortast.

≧◔◡◔≦

zabelle
0

5-6 rundor blir det varje dag.

45 min löspromenad på morgonen innan jobb

1 timmes promenad på fm med daghusse

1 timmes löspromenad med träning och lek på em efter jobb

30 min promenad med träning och lek efter kvällsmat

1-2 15 minuters löspromenader senare på kvällen

Zabelle   

Linda-A
0

Mina får komma ut på gården för att göra sina behov på morgonen. Efter frukost tar vi vår första promenad då de följer med mig till skolan. Det blir ca 30 minuter då de går lösa större delen av vägen. På lunchen blir det en runda på ca 20 minuter i koppel. Vid 16-tiden går jag hem igen och då går de åter igen lösa största delen av tiden. Vid 19-tiden blir det en runda på ca 30 minuter i koppel. Precis innan läggdags, vid 22-23, blir det en kort runda runt kvarteret.

Är jag hemma/går kort dag blir en av dagens promenader längre uppåt en timme. Jack russels, 1½ år och 6 månader.

[iurochskur]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Puttar upp en gammal tråd då jag tycker det är väldigt intressant att se era rutiner kring promenader.

Här hemma går maken ut en kort runda med flickorna mellan 6-7 på morgonen, sen går dom upp och fortsätter sova med matte till ca 8.00 då vi går ner och jag släpper ut dom i trädgården medans jag gör frukost till mig och barnen. Äter i lugn och ro och kollar mail+blandras.ifokus (såklart). Hundarna äter sin frukost ca 8.30. Sen är altandörren öppen tills jag går och duschar någon gång mellan 9-10 och då tar vi en kort runda till. Luna är ju bara 5 månader så jag vill inte gå allt för långt med henne.

Efter kortpromenaden brukar flickorna leka och sova ca 2 timmar och då går dom själva ut i trädgården när dom vaknat eller busat. Runt ca 13-14 tiden tar vi en kort promenad till vid skogen.

Sen brukar tjejerna leka, sova eller träna med mig i trädgården till ca 17 tiden då husse kommer hem. Då går vi gemensamt en kortare promenad med båda hundarna.

Kl. 18 äter dom sin middag och sen går vi ut ytterligare en kortis utanför huset bara så dom får igång magarna och bajsar lite.

Vid 21.00 får dom sin sista kortpromenad. Kl. 23-00.00 går vi och lägger oss så då brukar dom vilja gå ut på en kissrunda i trädgården.

Observera att dom har fri tillgång till trädgården förutom efter 20.00 då vi stänger så inte myggen kommer in. Shanti brukar få en längre promenad på egen hand med husse när han kommer hem.

Ja det blir några kortvändor ut per dag, en lång för Shanti. Luna kommer få gå längre promenader när hon bekantat sig med oss ordentligt och när hon boat in sig mera här.

[rightPAW]
0

Här varierar det jätte mycket. Vissa dagar går jag 5 ggr och 30 min varje sväng. Andra dagar tar jag 3 timmar i skogen och sen några korta kissrundor. Men minst 2 timmars promenad får hon om dagen.

Royalz
0

09.00 Frukost

09.30 Går vi en 60min prommenad och hämtar samtidigt min dagmatte hund.

15.00 Brukar vi gå en kortis på 10-15min

18-21 Nån gång mellan 18-21 brukar vi gå en prommenad på mellan 15-60min beroendes på väder m.m.

21.00 Kvällsmat

Jag har en amstaff/pitbull blandning som faktist inte kräver så mycket som man kan tro med tanke på raserna. Han är en riktig soffpotatis men som gärna ställer upp om det vankas träning eller prommenader :)

L8sson
0

Jag anser att bara man aktiverar hunden så behöver man inte gå millånga promenader.

Jag går en liten runda på morgonen så de kissar och bajsar. På lunchen tar jag dom på en runda så de får sträcka på sig och kissa. När jag kommer hem från skolan (om jag inte haft med dom i skolan) då är det dags för träning, det är så varje dag för mig. på eftermiddan är det alltid träning. Jag kan hinna med träning på lunchen eller mrogonen också. Men jag kan inte få nog av det. Och när man tränar hunden så den blir trött mentalt och fysiskt så behöver man inte ta låånga promenader. När jag går på promenad så är det för att det ska kissa bajsa eller ifall vi ska någonstans. annars får de ur sig energin vardagligen.

[iurochskur]
0

#24 Ser att du har ett tre-i-ett koppel. Hur går det att gå med ett sånt? Funderar starkt på att köpa ett koppel för två.

[rightPAW]
1

#24 Hundar behöver motion, inte bara stimulans. Musklerna behöver också jobba, inte bara hjärnan.

Workingdog
0

Här får dom en promenad på ca 1 timme på morgonen. Sen mitt på dagen en långpromenad på ca 2 timmar och en promenad på ca 1 timme tidig kväll, och sen en liten kissrunda sen kväll.

I promenaderna är stimulans inräknat då vi gör massor med saker på promenaderna. Sen ibland så går jag ut och har ett strukturerat träningspass.

Men nu när det är som varmast så blir det inte långa promenader mitt på dagen, utan flera korta istället då hundarna inte orkar gå så långt i värmen. Och sen en riktig långpromenad på kvällen istället :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[Forest]
0

Det är lite olika beroende på vädret nu när det har vart varmt orkar inte Enja gå så där jätte långt, men jag har lagt upp en ca 1 tim morgonen det är vid 5 den tas och sen är det kortisar efter detta 4e tim och en 1 tim på kvällen. Just aktervering är oxå olika vi gör en del vardagslydnad o sen trix men oxå nosarbete något varje dag. Dotter tar gärna trix o det funkar bra då pga jag lärt in lite o sen hon ser hur jag andvänder komandon osv bara belöning är det. Nosarbete+ vardagslydnad delar jag o min man på, så ofta blir det ett par saker görs varje dag. Sen är det agillity 1 gång i veckan på klubben

L8sson
0

#25 Det är en Draglina, jag dragtränar mina hundar.

#26 Ja har jag sagt emot det? Vi tränar varje dag, och vi går eller cyklar alltid till träningen eller så är det Agility eller drag på schemat. De får sin motion varje dag. :)

[rightPAW]
0

#29 Du skrev "Jag anser att bara man aktiverar hunden så behöver man inte gå millånga promenader."

Motionen är minst lika viktig som resten. Och en promenad på en mil är en normal långpromenad.

[iurochskur]
0

#30 Menar du att man ska gå en mil per promenad? Det är väl 10.000 meter?

fettmedkevlar
0

#30 Men sluta nu.. Man behöver inte gå hur långa promenader som helst om man ger hjärnaktivering. Visst är fysisk aktivering också bra, men man måste inte gå en mil om dagen om hunden har fått någon timme aktivering iform av drag eller spår. Man kanske kör dragträning på måndag och vanliga korta promenader, sen på tisdag så kanske man promenerar en mil men ger ingen huvudaktivering. Jag antar att det är så #29 menar. Har mina hundar fått dragträning en dag så går jag inte milslånga promenader just den dagen eller dagen efter, för hunden måste ju få återhämta sig.

[rightPAW]
0

Dragträning räknar jag som en motionsutövande aktivitet.

Jag syftar på hjärnstimulans typ trickträning där hunden inte utöver någon större form utan motion. Att gå 1 mil om dagen tycker jag är normalt, för en färdigväxt hund som är i skaplig kondis.

Du går 7 km på en timme. en promenad på 1 ½ timme och du har gått en mil, och det är väl vad nästan alla går med sina hundar.

[iurochskur]
0

#33 Om dagen ja, men inte per promenad. Det är så jag uppfattade dig eftersom du skrev att en normalpromenad är ca 1 mil.

[rightPAW]
0

#34 Jag skrev att det var en normal långpromenad. Att gå en mil tar ca 1-2 timmar, vilket är en normal långpromenad.

Sweet Teddy
0

Våran hund får springa lös på tomten hela tiden vi är hemma. :) När vi itne är hemma så sitter han på lina, kan inte ha honom inne om inte någon förälder är hemma då han är så bråkig & tuggar sönder allt!
Igår blev vi av med nässpray.. Vilken hund tuggar upp nässpray? :s

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

fettmedkevlar
0

#36 Löplina är förbjudet i Sverige bara så du vet.

Hur har ni gjort med Ensamhetsträning? Jag tänkte då du skriver att han tuggar sönder saker när ni inte är hemma, han kan ju ha separationsångest och under/överstimulering.

Sweet Teddy
0

#36, Inte löplina, bara en kedja :)

När han är inne, utan förälder, blir så glad så han "vet inte vad han ska göra" lixom, svårt att förklara, måste upplevas. Så han tuggar i allt & "hoppar runt". Han är inte ensam hemma inne, någon av oss är alltid med. Självklart har vi tränat honom!

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

[rightPAW]
0

#38 Prova ge honom begränsat med utrymme. Det minskar stressen och han får lättare att slappna av.

L8sson
0

Jag berättade att promenaderna var inte långa men när vi tar oss till skolan eller träningen så går vi eller cyklar. Då jag ej har bil eller körkort. Jag anser/tycker inte att det är nödvändigt för mina hundar att gå långa promenader, mina hundar inte alla andras hundar :) Som sagt så är dragträning och annan träning då de rör på sig är motions träning.
Mina hundar får varje dag någon slags av motionsträning och även mentalträning. :) Hoppas du förstår mig nu. Men det är vad JAG tycker, det är så JAG gör med mina hundar. Inte vad folk borde göra, right? :)

[rightPAW]
0

#40 Jo jag förstår precis.

[Forest]
0

36 Ensamträning säger jag och ge mer mortion bara gå lös och ingen aktervering skulle många hundar skaffa egna hobbys som inte uppskattas av ägare.

fettmedkevlar
0

#38 Är ändå förbjudet, löplina och stånglina/kätting är förbjudet i Sverige och man kan åka på dryga böter om miljöstyrelsen skulle få nys på det hela.

Vad tränar ni för något med hunden? Vad är det för ras ni har?

Rachix
0

Hm, det varierar tydligen väldigt mycket hur långt man går. Vi går sammanlagt mellan 10-15 km per dag. Åsikterna om hur långt man ska/kan gå varierar. Fem kilometer tar ca 55 minuter för mig och det är oftast en sådan promenad per dag. I övrigt går vi 2-3 promenader på mellan 2-4 km.

Ibland är vi ute 2-3 timmar i skogen och plockar svamp, strövar eller plockar bär, men det är ju svårt att säga hur långt det blir. Enligt en instruktör på min hundklubb skulle 2 timmar vara på tok för mycket för hennes hund, och jag anser inte heller att det är normalt med milslånga promenader. Mina hundar pallar inte det.

Med gamla Lizzy kan vi lätt vara ute en timme - men vi GÅR bara 2 km. Med henne tar det en timme och det får de andra finna sig i.

Jag skulle inte ha tid att gå fyra promenader på en mil styck, vilket det låter som en del gör här. Det skulle innebära att jag var ute åtta timmar per dag med hundarna, vilket ju är oerhört överdrivet och förmodligen rentav skadligt. :D

Fridaaaa
0

Jag släpper ut min hund på morgonen på tomten så att hon kan kissa/bajsa, sedan får hon frukost & jag äter frukost.

Sedan går vi en promenad på 10-20 min (beroende på vädret).

Vi går även en långrunda nästan var dag på ca 1 timme.

Sedan en liten på 10-20 min på kvällen

Har en sankt bernhard. Sedan är vi mycket ute på tomten och lekar osv :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

silverorm
0

Eftersom jag jobbar kvällar och är inbiten nattmänska blir det mycket fysisk aktivitet sen kväll/natt. Den består i att jag cyklar och min vovva springer lös (eller ibland drar mig med sele), vi pausar vid en fotbollsplan där hon får jaga boll som jag sparkar iväg. På så vis får hon sin jaktlust mättad. (o låter bli harar o rådjur ex..)

Annars blir det när vi är hemma korta kisserundor där hon alltid går lös, vi har mycket skog häromkring vi bor. Annars följer vår hund alltid med oss vart vi än ska (hon älskar att åka bil), flera av våra vänner har hund som hon ofta leker med, både stora som mindre modell.

Vår vovva heter Missy och är 75 % Dogo Argentino o 25% Amstaff.

Marie80
0

Vi har 3 hundar, då jag jobbar, så är vovvarna med mig och då är vi ute från 10-14.30, då får hundarna gå många promenader, får social träning och leka med andra hundar.Väl hemma så går vi ut igen vid 21 tiden, eller tidigare. På helgerna och på lediga dagar, så går vi ut 3 gånger, då den ena vovven bär på klövjeväska, och så brukar vi spåra och gå i skogen, men då är varje promenad, allt från 40 min till en timme, sedan gör vi mycket utflykter  där hundarna får vara med och då är vi ute i flera timmar.