Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 5772 ggr
[Engstaff]
0

Mina hundar

Det var bra länge sedan jag var aktiv här på iFokus så nu tänkte jag göra en presentation av mina hundar.

Cleopatra "cleo",
Engelsk Staffordshire Bullterrier tik
Tigrerad, född 2008

_Köpte henne för 3år sedan, hon var minst i en kull på 7syskon och var
nära på att inte överleva. Men tack vare en toppen insats av uppfödaren så klarade hon sig och fick senare flytta hem till mig.

Cleo och jag har nu hållt ihop i vått och torrt i 3år, i medgångar och motgångar, glädje som sorg har hon alltid ställt upp och vart min absolut bästa vän.

Hon älskar att lära sig tricks och kan runt 10st om inte mer. Hon älskar också höjder, åka ruschbana är det absolut bästa hon vet! Bada är inte uppskattat men att träffa folk genom att åka buss eller åka vad som helst är mycket populärt. Hon har till och med åkt truck och fyrhjuling.

Hon är social som tusan, man möts alltid av en viftande svans. Dessutom kan hon namnet på alla sina hundkompisar, mina kompisar och min familj.

Det var lite kort om min mycket speciella tös "Cleo". <3

Sen har vi nytillskottet i familjen.

Lindqvist's Motley Crue, "Chippen"
är en Rednose, Am. Pitbullhane född 2008.

Han har vart en i familjen i ca 1månad nu. Jag beslutade att skaffa en till hund just för Cleos skull då hon bott ihop med sin kullsyster i nästan 2år under tiden jag bodde hemma. Det märktes att hon saknade sällskap och då hon är rätt ranghög så fick det bli en hane.

Jag åkte ner från Gävle för att möta "Chippen" och hans ägare i Katrineholm.
Jag visste att det alltid kanske inte är det säkraste kortet att nästan helt spontant åka långt för att hämta en okastrerad APBT hane på 3år utan att ha träffat han först. Man visste ju inte vad han vart med om.

Men det visade sig vara ett bra beslut.

"Chippen" var aningen strykrädd i början och jag anade att han fått sig några smällar i sitt liv då han är livrädd för handskar. Men med mycket kärlek så har han släppt efter och backar inte undan längre när man ska klappa honom osv.

Han är också grymt lugn, han bryr sig varken om andra hanhundar eller tikar. Hästarna satt han sig bara ner och tittade på så dom fick komma fram fast han aldrig sett en häst.

Att bada och åka bil ligger bland favorit görat. Annars är det såklart mat och att ligga på soffan och mysa som uppskattas mest.

Men jag är glad att jag fann den perfekta vännen till min "Cleo" och mig själv. Han har ett toppen psyke.

Det var vad jag hade att säga om vovvarna mina lite kort och gott._

[Engstaff]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här kommer en bild på grisarna. Flört

[rightPAW]
0

Haha Cleo sitter precis som min gris brukar göra. Hur charmigt som helst.

[Engstaff]
0

#2 Haha ja hon har sin egna lilla stil den här fröken. Flört menar du gris som i gris eller bara "gris"? Tungan ute

[rightPAW]
0

Haha bara gris haha. En aussietik  Glad

Kalli
0

Väldigt fina hundar, är så förtjust i färgen/teckningen som Cleo har på hundar. Var är Chippen regristerad? *nyfiken som vanligt*

[Forest]
0

Mycket trevlig info om dina hundar o söta är dom med Skrattande

[Engstaff]
0

#4 Hahaha okej :)

#5 Ja hon är väldigt fin i färgen och lite ljusare än vanligt.
Jag vet bara att stamtavlan jag har på honom är amerikansk. Så måste vara där han är reggad. Han inte hunnit kolla upp så mycket. Men det fanns rätt mycket info på nätet när man googla på hans stam. :)

#6 tack, kul att du tycker det. :)

AnneN
0

#7 Kul med en reggad apbt Glad, annars ser man ofta folk som påstår att de har en renrasig apbt men den är inte reggad i någon av de klubbar som reggar de renrasiga.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Engstaff]
0

#8 Ja precis, finns ju som sagt inte många renrasiga men jag hade turen att få tag i en rednose med stamtavla och toppen psyke. :)

Royalz
0

Varför skriva rednose hela tiden? Rednose är bara en färg, ingen speciellt typ.

[Engstaff]
0

#3 Fast för mig är det inte en färg bara, men nu skrev jag det av anledning att här uppe där jag bor finns det knappt några rednose. Därför jag menade att jag hade tur som fick en som dessutom var renrasig förstår du. :)

Royalz
0

#11 Finns så många okunniga som säger typ "åh, jag har en rednose pitbull" t.ex. Rednose är bara en färg, ingen speciell typ av pitbull som många tror.

[rightPAW]
0

Rednose är en vääääldigt populär färg. Av alla muskelhundsmänniskor man träffar så är det 90% av dem som föredrar rednose framför tex bluenose eller brindle. Därför lägger man gärna till färgen gällande pitbull. Eftersom det är en ras man inte avlar på utseendet så är det ju kul att ha en populär färg.

Kalli
0

#13: Fast det låter ändå lite kul, jag har förövrigt två blacknose. Tungan ute

[rightPAW]
0

#14 Jo det låter ju lite roligt. Roligast är ju när man säger rednose till nån som inte är så insatt i raser. Då står dem som värsta frågetecknen.

Royalz
0

#15 Fast varför ens säga rednose? Det är inget annat än en färg på hundens nos. Gå in på pitbullforum så kommer du bli dumförklarad direkt och satt på plats av dom där ;-)

[rightPAW]
0

#16 Dumförklarad av rasaddicts är ingenting som bekymrar mig. Frågar nån mig vad jag har för hund så säger jag allt som oftast färg och ras. Just för att på hundar det finns många färgkombinationer på är många intresserade.

Vad rör det dig, vad Engstaff och andra kallar sina hundar? Hon ljuger inte, så vad är problemet?

[nataschaj]
0

Va för linjer är det i den renrasiga piten då? Glad Från vilken uppfödare?

Kalli
0

#15: Nja, det roligate eller mest tragiska är när någon stackare annonserar ut sin coola Rednose på blocket och nosen på hunden är svart. Men nu kommer vi från ämnet, har inget med TS att göra.

[Engstaff]
0

Som sagt nu börjar det bli lite fel prat för den här tråden. Ska man diskutera färger kan vi ju öppna en annan tråd, men jag håller med! Skriver ju att cleo är tigrerad så. Och som sagt just "rednose" som färgen mycket riktigt heter är just min favoritfärg på en APBT.

Så missförstå mig inte utan när jag lägger till det menar jag färgen inte att han är en speciell typ av APBT. Flört Så när jag nämnde det högre upp var det för att jag ville komma fram till att jag var nöjd över att just hittat en renrasig "I DEN FÄRGEN" för att det är rätt svårt att få tag i dem här uppe i landet.

Sen känns det som om det bara är svartsjuka människor som måste förstöra andras trådar och dumförklara dem. Varför annars bry sig, bli upprörd och ifrågasätta om de flesta andra förstår hur man menade från början. Det är det tråkiga med forum. Folk som gör så.

respektera vad tråden handlar om och sluta dra den ur spåret och skriva onödiga kommentarer!

Sitter på jobbet nu så jag kan inte stamtavlan i huvudet om du hade velat Googla. Men kan skriva upp den här sen eller länka när jag är hemma ikväll. :) Uppfödaren heter Lindqvist men jag är inte jätte säker på förnamnet tror det var Jessica. Det står ju också på stamtavlan…Får kolla det med :)

Chilli10
0

Jättefina vovvar :) Själv är jag inte så förtjust i rednose-färgen, men bra att du hittade din favvofärg :D Själv har jag en 1årig AST, hon är superhärlig! Och högst upp på min önskelista för nästa hund står det Engstaff :) Sjukt fina hundar.

[Engstaff]
0

Tack! :) Ja dom är verkligen super mysiga hundar våra "kamphundar". :)

Jasså en liten staffe, ja dom är verkligen härliga! (Har ju en själv)

Chilli10
0

#22 Hehe, ja precis ;) Avskyr dock när folk säger då. Det ÄR ingen kamphund om den inte används för kamp. :)
Ja, urgulliga :) Vilken uppfödare kommer din ifrån? Tänkte också höra hur hög hon är och hur mkt hon väger? :)

[Engstaff]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#23 Nej precis, därav citattecknen. :)

Hon kommer från en privat uppfödare men modern är från Mastinos utanför Gävle. Ja du hur hög kan hon vara runt 40cm skulle jag tippa. Hon väger runt 14-15kg. Hon var minst i kullen men är helt normal för att vara tik.

Tyvärr har hon ej full stamtavla men det gör inte mig något då jag inte är intresserad av utställning utan tycker att psyket är det viktigaste.

Chilli10
0

#24 Ja jag förstod det ;)

Okej, det var ngr sånt jag trodde. Har ju bara läst i rasstandarden innan :) Så de är ju ganska lagom. Vill ha en lite mindre ras iom att jag redan har en "stor". Blir inte än på ett tag dock. Men har funderat på antingen stagge eller fransk bulldogg :)

Nej jag förstår att det inte känns som det spelar lika stor roll då. Precis så tänkte jag när jag köpte min. Hon är ej renrasig i den bemärkelsen då hon ej har stamtavla, men det är bara AST i henne :)
Nästa hund kommer dock vara reggad med stamtavla och hela kittet.

Jättefin är hon! Har alltid tyckt att tigrerade hundar är fina :)