Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: valpar-avel
Läst 3281 ggr
Sara
0

Blandras eller renras?

Vad finns det för nackdelar med avla på blandraser?

Jag är ingen hundkunnig människa men har reagerat på att hundfolk som bara avlar renrasigt är så anti blandras. Så jag tänkte höra mer er blandrasägare om vad ni tycker.

Finns det nackdelar med blandras?

Sjukare? Sämre sinne?

Eller varför blir det sånt ramaskri bland en del när blandraser kommer på tal?

Sara

Fridaaaa
0

Många blandraser är i regel friskare än renrasiga, då det inte finns rasrelaterade sjukdomar på blandrashundar eftersom dem just är blandningar.

Dock ska man kolla lite vilka raser man korsar, vissa raser passar inte så bra ihop.
Själv anser jag att ska man korsa sa raserna inte vara allt för olika.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har renrasig hund o kommer köpa en till renrasig. Jag är inte anti blandras har själv haft en som var sjuk därmed finns hon inte kvar bland oss. Friskare på blandras ne det skulle jag verkligen inte påstå att det är men inte heller sjukare. Jag tycker att blandrasaveln är inte så seriös det kollas sällan upp rastypsika tester så man avlar med andra ord många gg på hundar  med "dolda fel" kan vara synfel som man ser när de är några år äldre (än när de parades/fick valpar) höftfel osv. Jag vet ett par som verkligen är bra blandrasuppfödare de har större hundar o kollar allt innan de parar både hane o tik. Men har inte hittat nån med småhundar som kollar ögonsjukdomar lr partella som ofta mindre raser bör kollas.  Därmed skaffar jag inte blandras eftersom jag vill ha flera friska led helst om inte iaf friska fäderdjur till min hund.

Kalli
0

Största nackdelen med blandras är väl att du inte vet vad du får på samma sätt som med en renrasig hund, helst om du blandar väldigt olika raser med olika användningsområden. Sen detta om att blandraser skulle vara friskare:

I Härliga Hund nr 11 2008 skriver Christer Nälser:

_"Christer Nälser är vet. med genetik som specialitet.
Han bekräftar att blandrasena är friskare, MEN med det VIKTIGA tillägget att det bara gäller FÖRSTA GENERATIONEN.

-Effekten kallas heterosis, och det innebär att avel mellan två genetiskt helt olika individer ger en friskare avkomma.
Avel inom en ras baseras på ett antal individer med många gemensamma gener. Det är det som ger rasen dess karaktär men med de anlag vi vill åt följer också gener som bär defekter och sjukdomar.

-Bra och dåliga gener hänger ihop. På föräldradjuren märks ingenting, de är friska, men när deras genuppsättning möts slår defekterna genom på valparna. Arvgången kan vara komplicerad och sträcka sig generationer bakåt och det är skälet till att vissa rasbundna sjukdomar är svåra att komma tillrätta med."_

För att få friskare hundar får man alltså hålla sig till första generationsparningar och para med raser som är just olika varandra. Många liknande raser, säg olika retrivers har nämligen liknande rassjukdomar och blir alltså inte friskare ens i första generationen. Retnt genetiskt är det alltså en återvändsgränd om det är friskare hundar man är ute efter. Det finns dessutom inte samma möjlighet att kolla upp bakgrunden på hundar som inte har stamtavla.

Mitt motstånd till blandrasavel ligger främst i att väldigt få blandrasuppfödare avlar seriöst i mina ögon. Många har inte en tanke bakom valparna eller ett långsiktig mål med sin avel mer än att få fram söta Valpar och kanske tjäna sig en haka. Detta gäller dock inte alla blandrasuppfödare, finns exempelvis en del prestationsavel på blandraser jag inte alls har något emot eller om man tar in nytt blod för att bredda avelsbasen.

Viss avel på blandras är jag dock helt och hållet emot, oavsett hur seriösa uppfödarna verkar vara och just nu är det Amstaff/Pitbull blandningar. Det räcker liksom med att kolla på Blocket för att inse att marknaden för den hundtypen är mättad.

Sen kommer antagligen någon skriva, men renrasaveln då? Den är inte heller alltid så seriös och nej, det är den tyvärr inte. Men två fel gör inte ett rätt.

Edit: Oj, blev ett långt inlägg. Tänkte bara tillägga ännu en sak eftersom dessa diskussioner kan bli väldigt hetsiga. Jag har inget emot hundarna, det är aveln jag inte gillar.

[Forest]
0

3 jag tycker lite som du, när man sen ser att det ska sänka priset mycket ellt redan nästan bortskänkes Valpar kan man tycka att bättre ta betalt och inte kanske avla på ras/erna som finns drösvis av. Därmed kommer drösvis med hundar bli slit o släng sånt anser jag man bör tänka mer på. Många tror det är bara ta Valpar o sen står dom där med allt jobb kostnader osv marknaden är mättad för längesen. Obestämd

Sara
0

Tack för svar, nu är jag lite klokare. =)

Sara

AnneN
0

Jag har absolut inget emot seriös avel oavsett blandras eller renras.

Nackdelen med blandrasavel är nog mest att en del inte kollar upp eventuella sjukdomar som är bundna till de raser deras hund har, inte har koll alls på vilka raser deras hund har utan har en "gatukorsning" och bara parar in gulliga, snälla hund med grannens gulliga söta hund och missar en hel del viktiga saker som att kontrollera hälsan på båda föräldradjuren och även i släktleden bakåt.

Att blandraser är friskare är en sanning med modifikation… Blandraser i första ledet som är blandning av 2 raser som inte har samma rasbundna sjukdomar är oftast friskare, men i 2:a led så är riskerna större för sjukdomar igen.

Blandar man tex labbe & golden som har samma rasrelaterade sjukdomar så varken ökar eller minskar risken för att avkomman ska få dessa. Blandrar man däremot tex labbe med en ras som inte har problem med höfter, armbågar eller pra så minskar risken för dessa sjukdomar för avkomman i första ledet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

5 jag är inte alls imot amstuffblaningar älskar rasen även blandras är det nån hund man kan bli ihjälpussad av är det dessa :) Man har förståss även otur bland renrasiga med o sjukdommar.