Drar i kopplet och "valpnafsar"... HJÄLP!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har en blandrastik på 14 månader… 87,5% schäfer 12,5% collie. Hon är världens mysigaste hund MEN hon är mkt för att "valpnafsa". Om det t.ex kommer någon som ska hälsa på henne. Hon är inte hårdhänt men folk reagerar ju såklart. Hon gör även så om jag t.ex ska klappa på henne. Hon gör det mer eller mindre hela tiden, finns inga specifika situationer då det sker. Hon menar inget illa, tror bara det är en ful ovana. Men hur ska jag komma till rätta med det? Hon är även ganska hoppig… Är som sagt rätt mkt valp kvar i henne. Är det någon som har några bra och konkreta tips?
Hon drar en hel del i kopplet, men går oerhört fint när hon är lös. Förra ägaren hade henne alltid lös nämligen. Om han hade henne i koppel så var det stryphalsband och nosgrimma som gällde. Jag har köpt ett mjukt halvstryp ist och skippat nosgrimman. Vill helst kunna hantera min hund utan sådana hjälpmedel. Men jag känner att våra promenader ofta blir segdragna dragkamper
Tips? Finns det någon som har eller har haft samma problem?
Tack på förhand! /Therese

Här har jag skrivit en artikel om hur man kan lära hunden gå fot med koppel.
Kan även rekomendera att träna mycket kontaktövningar både med och utan koppel.
En del hundar drar för att komma undan obehag då de tycker det är obehagligt att ha halsband på sig, så kan även rekomendera att testa med en vanlig sele istället 
Angående naffsandet, vad har ni testat? Finns lite olika saker man kan göra, det jag brukar testa först är att pipa högt som Valpar gör då det gör ont, om inte det hjälper så visa tydligt att det inte är ett accepterat beteende genom att säga nej eller morra (jag föredrar morrning då alla hundar förstår det) och putta undan hunden eller gå ifrån den. Tillslut fattar den att biter den så får den inte vara med.
En sak att tänka på är att, så länge ni har problem med att hunden biter, aldrig någonsin leka med händerna med hunden eller leka så att den blir frestad att bita. Lek med leksaker istället som den kan bita i.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tack… Koppelträningen löser sig nog
Är mest naffsandet som bekymmrar mig… Jag brukar säga ifrån och putta bort henne, men det triggar henne ÄNNU mera
Hon är som sagt överlag ganska valpig. Har bara haft henne en dryg månad. Men jag vet att förra ägaren lekt med henne på så sätt att hon fick nafsa och ha drag kamp med hans byxben. Inget vidare smart! Så händer och fötter går hon påå både nu och då… Hon är mjuk men vill ju ändå träna bort det. Men ofta när jag tillrätta visar henne så kastar hon sig på backen och vill leka. Inger jag noll respekt?
Hon slår även mkt med tassarna vid lek och när hon vill att man ska leka. Hon kan utan vidare komma och slå mig med tassen i ansiktet om jag sitter ner och hon vill leka… Är ju typiskt schäfer
Men dock ett oönskat uppförande från min sida…

#2 Att hon kastar sig ner och bjuder in till lek kan vara ett sätt för hunden att tala om att den inte har en aning om vad det är du vill och att den då försöker avleda din irritation med lek.
Testa med att vid de tillfällena ignorera henne helt = inte titta på, inte prata med, inte röra.
Och så fort hon lugnat sig och gör rätt så är det massor med beröm & belöning som gäller direkt.
Samma sak med tassviftandet, plocka bara bestämt bort tassen och ignorera hunden tills den visar önskat beteende.
Och framför allt, ha mycket tålamod! Har hunden fått bete sig så här i över 1 år hos förra ägaren så kan det ta upp emot några månader med tålmodig & konsekvent träning innan de fattar galoppen.
En signalkänslig/förarvek hund kan ibland känna sig osäker vid minsta tecken på irritation från ägarens sida och agerar då ibland med att skälla, hoppa, springa omkring och betee sig som om den vill leka. De kan även vända ryggen till, gäspa eller annat som vi människor uppfattar som att hunden nonchalerar oss och inte respekterar, men i hundens värld så är det väldigt tydliga lugnande signaler och det hunden egentligen säger är "Ta det lugnt, jag vill inte bråka men förstår inte vad det är du vill".
Både schäfer och collie är förarveka/signalkänsliga raser, så ibland kan de reagera på små signaler som inte vi själva tänker på tex, små förändringar i tonen, ansiktsmimiken eller kroppspråket.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Nu när jag läste det du skrivit så gick det upp ett ljus… Har hela tiden tänkt att hennes busiga sätt att reagera på mina tillrättavisanden har varit i brist av respekt mot mig. Men det är ju egentligen tvärtom då… Hon vill liksom inte "bråka" med mig
Tack för dina superbra tips! Och ja tid kommer det ta… Hennes förra ägare har enligt mig inte haft världens bästa syn på uppfostran. Men hon är iaf en oerhört snäll och mysig hund 
Ska testa alla tipsen jag fått så får vi se… Men tar gärna emot fler om någon har, allt är ju värt att testa liksom