Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: hundar-i-media
Läst 1667 ggr
[Ronon-m]
0

LÄÄÄÄS!! Fick gåshud...

http://www.aftonbladet.se/debatt/article11147899.ab

En sån här artikel har jag väntat länge på. Kunde inte vara skriven bättre!

[stefan&krister]
0

vilken bra text!

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Väldigt bra!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[marion69]
0

Ja den var bra!

[Ronon-m]
0

Ja jag fick gåshud när jag läste den. Älskar verkligen den!

[mossquinnan]
0

Ja mycket bra och jag fick tårar i ögonen då jag läste.-)

Michaela-N
0

Väldigt bra artikel!

[Ronon-m]
0

#5 Det fick jag också! Jag blev så lättad och glad över att äntligen se media gå ut med possetiva saker OCH sanningen om såkallade Kamphundar. (Kamphundar drar jag mig alltid lika mycket för att säga men det innefattar så många av dom omtalade raserna så jag får säga det ändå…)

#6 ja visst är det! :)

[Forest]
0

Sorry grå tesxt vet inte varför Rynkar på näsan

Men denna var himmla bra skrivet o kommer i bra tid jag hoppas många ickehundägare även läser denna för jag tycker den var mycket bra skriven :)

hundegare111
0

Självklart är det fint skrivet, men utan en tanke på vare sig avel eller hundens användning.

Visst en hund blir vad vi gör den till, "psykiskt" om man kan säga så, men ändå inte hela vägen.

En hund som fötts med urdåligt psyke, kan aldrig någonsin bli en "bra" hund med ett bra psyke oavsett hur människan än försöker så gott den kan med den bästa av uppfostran. Ett dåligt psyke kan förstöra vilken hund som helst oavsett ras.

Och att vi människor gör hunden till det den blir, stämmer såklart, till viss del.

MEN om vi människor nu gör hunden till det den blir, hur kommer det sig att en Kinesisk Nakenhund inte funkar så bra till skydd, eller att en rottweiler blir väldigt svår att använda sig av inom jakt som man t.ex. gör med Jämthundar och dylikt som är avlade för sådant?

Vi människor har avlat fram de olika raser som finns idag, med olika användningsområden. Jämthunden är en framavlad jakthund, Pudel är framavlad vattenapportör (om jag minns rätt?) , Engelsk setter är en fågelhund m.m. Dessa är avlade ur en synpunkt, och med ett användingsområde som är anpassat efter rasen.

Jag säger inte att man inte kan, men det hade blivit mycket svårt att få en Engelsk setter till att valla får t.ex.

Om man går efter denna texten (som dock är väldigt fin enligt mig själv) så skulle det ju vara ganska lätt att få en Setter till vallhund, en Brukshund till jakthund etc.

Men så antar jag inte är fallet? =)

[Ronon-m]
0

#8 Ja den är helt kanon! Får inte nog av att läsa den :)

#9 Jag förstår hur du tänker! Men tex en americans pitbull terrier är skapad för att aldrig vända sin ilska mot en människa. Det som dom velat ha är en hund som är stark, smidig, uthållig och som älskar människor och aldrig blir arg mot dom vad som en händer. Varje gång ett täcken på ilska mot människor uppvisades så slutade man avla på den genen. Det gör att vi i dagens samhälle har en hund som lever och lägger ner sin själ i att göra sin ägare nöjd och glad. Vilket alla jag har träffat visat för mig. En pitbull är även en enstaka ras som kan mitt i ett slagsmål skilja på en människohand och den andra hunden.

Sen har jag en kinesisk nakenhund och han är en helt kanon vakthund! Han släpper inte in någon… Han är väldigt på att vakta duktig om man ska säga så, hehe. Sen blir inte en tex tjuv rädd för honom pga hans storlek, men det är en helt annan sak. Många i vårat område vågar inte gå nära min hund då han vaktar så mycket hemma. (Men det säger jag inte är bra, det är något vi hela tiden tränar på!)

Men jag förstår vad du menar, en hund har olika instinkter. Men en så kallad kamphund har inte i från födseln själva slagsmålen som instinkt, utan kanske då lite mer dominans, men det är mina tankar och vad jag tror på :)

hundegare111
0

10# Jo men precis =). De är inte avlade för att gå till attack mot människor, de är avlade att älska människor. Men även under de senaste åren så har så vitt jag vet, seriösa uppfödare av Pit/staff/amstaff etc avlat fram hundar med mindre aggressioner gentemot andra hundar/djur just för att de inte används inom detta område längre.

Det finns ju däremot de mindre seriösa som avlar fram dessa raser till s.k. "kamphundar" just för att de är anpassade till den typ av "hundsport", om man nu vill kalla det så.

Det finns så många fördomar om många av våra hundraser där ute, och ett som jag vet är VÄLDIGT vanligt bland just dessa raser är t.ex. att de " låser" sina käkar etc etc.

Vilket är rent b***sh*t . Hunden som "låser" sina käkar har en enorm "gameness" som man kallar det, en vilja - en stark sådan att vinna/överleva. Gameness gör hunden uthållig, stryktålig och viljestark. Detta är något man vill avla fram bland dessa raser (speciellt de som kampas), en hund med mycket gameness blir en bra kamphund då den inte ger med sig så lätt. Många får dock detta gameness till något helt annat, som att hunden skulle vara störd i huvudet och "låser" sina käkar, vilket den alltså inte gör. Den har bara en stark vilja att överleva/vinna.

Som du säger så kan ju alla hundar oavsett ras bli "bra" inom skydd, men som du själv säger så blir nog inte en inbrottstjuv/rånare särskilt skrämd av en liten hund på samma sätt som H*n skulle blivit av t.ex. en stor maffig doberman Oskyldig Men såklart kan många hundar ändå ha vakt/jaktinstinkt, trots att de inte är avlade för det, det finns ju undantag =).

Texten i sig är fin som sagt, men har ingen som helst tanke på varken avel eller genetik =)

Workingdog
0

#11 känner igen det där med att låsa käkarna ;)

Har själv en 12årig staff här hemma och min kompis med en Jrt trodde på det..

Vi var nere på klubben och Sally, min staff är inte så förtjust i andra hundar, missuppfatta inte nu. Hon skiter totalt i dom! hon kan gå lös och bara gå förbi. Men om någon hund kommer nära henne så varnar ho bara att hon inte gillar det, om hunden inte lyssnar säger hon bara åt den!

Och min kompis var jätterädd för att hennes hund skulle gå nära, då hennes hund inte backar om det blir bråk och hon var sååååå rädd för att Sally skulle bita henne och låsa sina käkar, för då måste man minsan använda en kofot för att få upp dom.. Eeeeh okej säger jag då, inte direkt. Dom har bara en jäkligt start vilja! Men jag Vet att om jag skulle ta tag i Sally och bli riktigt arg skulle hon sluta..

Man blir så trött på alla fördommar folk har. Många är rädda för våran tjej. Men ba eeh hon skulle inte ens bita om ngn gjorde inbrott, hon skulle bara bli jätte jätte glad för att det kom en människa…

Men en jättefint text, blev tårögd när jag läste den =)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[Ronon-m]
0

#11 jamen precis! Fel människor avlar på fel gener med mening :( Har också hört de dumma ryktet om att låsa käkarna… Det är helt fysiskt omöjligt, dom har precis som du säger bara viljan och kämparglöden att hålla kvar. Haha nee jag skulle själv inte bli rädd för Ozzi (min hund) om jag såg hur liten han är. Men om tjuvarna inte ser honom så tror jag nog att dom kommer byta till ett annat hus för han låter som en rottweiler eller nått sånt stort när han skäller haha ;D! Ja texten är väldigt fin :)

#12 När jag läste en gång om hur en pitbull fungerar så läste jag det att om du vill ha hunden till en vakthund så ska du välja en annan ras. Hunden kommer inte jaga bort människan, han kommer bjuda in den. Men jag tror det även är samma sak för amstaff och staffen också :) Otroligt goa, men missbedömda hundar tyvärr :(

[nataschaj]
0

#11 Fast dem som föder upp renrasiga Apbt sysslar ju med hk, dem försöker inte "avla" bort den biten eller ens dämpa den biten, så där har du fel.Dem avlar ju på sina hundar som går bra i hk eller som har bra stamtavla var föräldrar har meriter (bra sådana) inom hk. Och Hk finns här i sverige fortfarande, de sker runt om i speciella "områden", och de är ju tyst tyst inom det. Men de förekommer, men det är de seriösa folk som sysslar med hk. (det finns lagar m.m som skall följas när man sysslar med seriös hundkamp)

Däremot så finns det för många torskar som sysslar med det inom blandras världen, och som gör det på fel sätt.

Däremot amstaff så har dem ju avlat och dämpat mot detta, men ändå så ska man inte lämna sina amstaffar/staffar tillsmammans om man ska gå hemmifrån, för det kan hända att dem rycker ihop, oavsett hur nära vänner osv dem är.

(det skedde rätt nydligen hos en uppfödare av amstaff, slutatde riktigt illa med 2 hundar som dog)

Så en pitbull, avlar dem inte för å dämpa bort det. (visst det finns blodslinjer som ahr mindre kamplust än andra, men långt ifrån som en amstaff)

Och en amstaff har dem avlat i åratal för att få den som en bra familjehund, som ska kunna gå ihop med andra hundar. (dem behöver inte, men dem har lättare att göra det.)

Hoppas du fattar vad det är jag försöker säga!.