Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: hundfoton-filmklipp
Läst 8399 ggr
Kisssssik
0

Vad kan det vara för ras?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan någon hjälpa min med vad denna hunden kan vara för ras? :)

den är 7-9 månader på bilden. Enligt min kompis som fotade bilden är hunden en dogue de bordeaux ( fransk mastiff ) Men den är mycket ljusare och har inte alls så mycket rynkor som en sån ras..

Fridaaaa
0

Det är definitivt inte en dogue de bordeaux

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hundegare111
0

Det där är verkligen inte en DDB. Det är med största sannolikhet en blandis :-)

Tycker mer det ser ut som någon slags amstaff/pb korsning =)

Fridaaaa
0

Ser ut som en mastiff mix :D

Kisssssik
0

#2 haha konstigt då för ägaren säger att den är renrasig med stamtavla xD men tycker den är lik en rottweiler i kroppen .. och har sökt på vanlig mastiff men dom ser ut att ha nosen mer "intryckt"

#3 tror inte att det är en amstaff, eller jag vet inte men den är mycket större  än en amstaff, ser liten ut på bilden för att fotot togs med konstig vinkel :p  den är ungefär lika stor som en fullvuxen schäferhane IRL

Kisssssik
0

har sökt runt lite nu, skulle de inte kunna vara en amerikansk bulldog?? Oskyldig

Fridaaaa
0

#5 Kanske blanding med det?

Lainde
0

Jag tycker ansiktet ser ut som en amstaff, och håller med om att kroppsformen påminner om en rottweiler

AnneN
0

Tycker inte heller att det ser ut som en renrasig ddb, snarare mer lik en amstaff eller annan ras med liknande huvud & kropp.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Håller med detta ser ut som en amstuff-blaning möjligen, den ser inte heller så stor ut o betydligt mindre skinn.  Men om ägaren säger det är renrasig med stamtavla så har denna inte fått rastypiska drag, kanske svansen iaf Flört

[Ronon-m]
0

Då jag känner massvis med DDB kan jag garantera att det inte är en renrasig! Ser ut som en amstaff, rotweiler eller amerikansk bulldog liknande mix som dom andra sagt. Hon måste ha sagt fel till dig för det är verkligen ingen DDB :)

[nataschaj]
0

Bulldogs typ i allafall, och ev lite amstaff.  Men vill ni verkligen veta, så ta ett DNA-test så får ni veta vad som finns. Snygg va hunden i alla fall.

Chilli10
0

Håller med er som tidigare skrivit att det ser ut som en amstaff, men kanske inte renrasig..

Karmatarerskanise
0

Lättast är väl att få be och se på stamtavlan, om det är viktigt dvs.

Lainde
0

Nej, absolut inte renrasig, men nog måste det vara amstaff/pitbull i den.. bor i ett område där säkert 50% av alla hundar är amstaff/pitbull (eller blandningar av dem), och jag känner verkligen igen det där ansiktet… Men verkligen en sjukt fin hund!

[nataschaj]
0

Skulle vara enklare om man fick se andra vinklar m.m. men nån form av dem starka rasera är det.

hundegare111
0

#4 Då tycker jag att du borde be om att få se den s.k "stamtavlan =P. Jag kan sätta typ allt jag äger på att det där verkligen inte är en renrasig DDB.

Har träffat flera stycken, både privat och på hundutställningar, och de ser verkligen inte ut sådär :-)

PetraKarin
0

Nej jag tycker inte heller det ens är likt en DDB. Ser mer ut som en American Pitbull Terrier.

[nataschaj]
0

#17 Jag tror kanppast TS har en renrasig APBT Utan hur som helst är det en blandras med något i sig.

Och skulle man få se andra bilder, så skulle de lättare å se. Men vill TS veta, så är ett DNAS-prov ett bra alternativ.

Karmatarerskanise
0

Alltså ni som skriver om DNA test, vad jag kan förstå så är det inte TS hund, så hur skulle DNA test då gå till?

[nataschaj]
0

19 Man tar blodprov om jag minns rätt och testar för alla raser som finns. Man beställer och skickar till USA. (jag vet inte om man kan göra det i Sverige ännu) Dock kostar det ju, men dår får man ju svar på vad som finns i ens hund, om man nu så gärna vill veta.

Att lägga ut en bild å fråga va de är för hund, kan man aldrig få ett rätt svar på. Så ett dnaprov är de säkraste om man nu vill veta.

[nataschaj]
0

Man får ju sjäv bestämma (kryssa i) vilka raser man ska göra ett test på. Så vill man inte testa mot alla raser som finns, kan man kryssa i för dem raser man vill testa för.

Karmatarerskanise
0

#20 Jag vet hur det går till, om det är ENS EGEN hund ja, men nu verkar det ju inte vara fallet här. Sa att tipsa om DNA prov kanske är lite fel. För man kan väl knappast gå iväg med någon annans hund bara för att bevisa att ägaren har fel/ljuger om rasen ;)

TS får gärna förklara om det är dennes hund eller inte.

[nataschaj]
0

22# nej, men TS kan ju föreslå detta. Att om de nu är så viktigt att veta så kan hon bara viderbefodra detta. Inget mer med det.

Och ingen sagt att ägaren ljuger eller har fel heller så.

[iurochskur]
0

Här är några bra bilder på hur en douge de bordeux ser ut.

http://esterochjag.blogg.se/2009/may/rejala-hundar-i-vanersborg.html

Karmatarerskanise
0

#23 Jo, i princip alla i tråden säger ju att ägaren har fel, eftersom ingen håller med om att det är en dogue de bordeux.

Ägaren påstår ju sig ha stamtavla, så jag förstår fortfarande inte varför någon skulle rekommendera denne att göra DNA test? Antingen har dom ju stamtavla och litar på denna, eller så ljuger dom och kommer inte därför inte göra ngt DNA test.

Kisssssik
0

#18  inte min hund… :P en hund en vän brukar gå ut med, dom som äger hunden är väldigt "dryga" så varken jag eller hon tycker om att snacka med dom om "persolinga" saker >.<

Karmatarerskanise
0

#26 Okey :) Som jag trodde då.

Wand
0

Den ser extremt mycket ut som en pitbull eller möjligen amstaff. Dock så ser den ut att ha ett riktigt pitbull-aktigt huvud!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Workingdog
0

Ja en DDB är det iaf inte ;) Jag skulle tro på en amstaffblandis som de flesta andra i tråden :)

En rastypisk DDB ser ut såhär ;)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Wand
0

Sedan som någon nämnde tidigare så skulle det kunna vara en blandning av amerikansk bulldogg. Min vän hade en hund som visade sig vara en sådan fastän de trodde det var en amstaff, de kan faktiskt vara hemskt lika ibland. Och de är ju hemskt stora dessutom! 
Skulle kunna tippa på en amerikansk bulldogg/amstaff-korsning.

Kisssssik
0

#30 det kan möjligtvis vara en blandis men tror den har väldigt mycket amerikansk bulldog i sig faktiskt, fast har aldrig sett denna färgen på en sån innan.  jag har en amstaff och min är mindre än denna hunden på bilden så iståfall borde deras hund vara väldigt stor för att vara amstaff ( ser dock liten ut på bilden) ..:P

Wand
0

#31 Jag tycker inte att hans huvud ser exakt ut som am-bulldogg, men som sagt så skulle han säkerligen kunna vara en blandning av pitbull eller amstaff. 
Och ja, amstaffar är lite mindre. Men jag har själv sett amerikanska bulldoggar som haft den där färgen, så det är mycket möjligt!

PetraKarin
0

#18 Nej tat lungt, jag tycker det är likt en sådan. Som du ser på bilden jag länkade har den samma kropps- och huvudtyp. 
Men eftersom ägaren säger så konstiga saker tror jag också på någon blandning. 
Inte så vanligt med renrasiga reggade APBT utan vidare nej.

Fast Pitbullen jag känner, min shelties favorit i området, har mycket större huvud.

Chilli10
0

Det är roligt att folk är så bra på att se skillnad på pitbull och amstaff, när det egentligen inte finns några direkt skillnader mellan dem. Utseendet är i princip det samma, MEN man har avlat för olika ändamål.

PetraKarin
0

#34 Jag har jättesvårt att se den skillnaden. Men googlade bilder ;)
Jag har även svårt att se skillnad på amstaff och staff.

Chilli10
0

#35 Det är för det inte går att se skillnaden ;) De har som sagt i princip exakt likadant utseende. Den är aveln som gör skillnad. En amstaff är avlad för sällskap/utställning en pitbull är avlad för "blodsport".

Wand
0

#35 Den enda skillnaden på amstaff och staff är storleken på dem. Vi hade en staff i somras, han var ganska precis lika liten som en tax (fast bra mycket mer muskulös!) medan amstaffar iallafall har lite benlängd.. Hahaha!

Workingdog
0

#35 Amstaffen är mycket högre, lite bredare och lite längre.

Staffen är lägre och lite kortare.

För mig ser amstaff och staff heeelt olika ut, fast iförsig har jag växt upp med en staff vid min sida :)

#37 Staffen har benlängd den med, vi har en stafftik som är 36, alltså precis på gräsen till för liten. Och nog har hon ändå benlängd :P Staffar ska inte vara lika små som taxar, då är dom för små :) Jag menar om vi ska tänka Agility så går ju taxar i small, alltså är dom under 35, och staffar i medium, alltså mellan 35-43 cm :) Sen finns det ju avvikelser, men i stora drag så :)

Jag menar, såå korta ben har hon ändå inte ;)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Kisssssik
0

det är då ingen DDB iallafall.. :p

kan det vara någon amstaff/ mastiff mix?  fast hon sa ju att den var renrasig med stamtavla.. men vill ha in fler tips ^^

här är en annan bild,

Lyan
0

Det kan inte vara boerboel eller något liknande? Vet dock inte om boerboel finns utan mask. Ca de bou?

[iurochskur]
0

#40 Ca de Bou ser det mera ut som skulle jag säga.

MoaW
0

tycker det ser mer ut som ca de bou

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Wand
0

Men om hunden är renrasig och har stamtavla så står det väl i papprena? Och om inte annat så bör väl uppfödaren eller ev. föregående ägare veta vad det är för någon.

Kisssssik
0

#43 ja men det är inte jag som äger hunden, en kompis brukar bara ta ut den på promenad ibland. men ingen av oss vill/vågar fråga ägaren vad de är för ras då dom är väldigt dryga och ser inte så snälla ut Oskyldig

Wand
0

Hahaha jaha. Om jag vore så nyfiken så skulle jag nog ändå fråga ägaren! Eller snarare, jag ÄR nyfiken så jag önskar att jag kunde fråga!

[Liiillap]
0

kan det inte vara så att ni har hört eller förtsått fel ? 
ca de bou

dogue de bordeaux

låter ju nästan likadant :P 
Låter ju konstigt om dom säger att den har stamtavla och så när den inte ser ut som en sån :S

Har ju dock inte träffat ägarna .. men är nyfiken på vad den kan vara för något

om ni kan hela hundens namn så kan ni ju söka på den på te.x svenska kennelklubben eller vad det nu heter :P

Kisssssik
0

#46 det var inte ägarna som sa det det var min kompis, haha tror hon bara gissade ..  Skrattande

[Liiillap]
0

# Jaha fattade som om att det var ägarna som sa att det var den rasen :P 
gissade hon att den hade stamtavla oxå ?

Kisssssik
0

#48  ingen aning, tror inte att hon gissade på det men vet inte hur hon fått reda på det men hon sa att den hade stamtavla och var renrasig iallafall xD

[Liiillap]
0

49 # Kanske hon sa fel på ras bara :P

PetraKarin
0

Ca de Bou var ju ett bra förslag :)

Annars tänkte jag på att om det är en blandning så kan det vara typ amstaff/labbe, har sett andra liknande blandningar som ser lite så ut.

[jakke94]
0

Tycker inte det ser ut som en renrasig ca de bou, dem är lite grövre och har ofta lite mer hängande skinn.. 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f4/Ca_de_bou_347.jpg

Och tror det är väldigt liten chans att det är en blandning med ca de bou, då det är en väldigt sällsynt ras och tror knappast någon av dem som han en renrasig ca de bou skulle låna ut sin hund till blandrasavel, finns ju bara ett fåtal i sverige :P

thilda-
0

Jag kan först o främst säga att det är ingen DDB. och det är ABSOLUT INTE en CDB…

En CDB är stor, den är grov, hängande läppar och underbett (undantag med saxbett) En cdb kan bli upp till 60cm höga och väga upp mot 40kg och dom har även rosenöron + breda käkar….

En cdb påminner mycket om amstaff men samtidigt inte lika ett dugg…

// Stolt ägare av Ca De Bou

thilda-
0

thilda-
0

[nataschaj]
0

Snygging!

thilda-
0

*mallig* tack ;)

passar på att göra lite reklam… den 2/7 alltså nu på lördag kommer vi att finnas i Örebro på inoficiell hundutställning om någon vill kolla lite närmre..

Lyan
0

#53 Nu har inte jag jättekoll på just de raserna men om man bortser öronen tycker att hunden i #1 och din jycke var extremt lika. Ska vara om din är större då men det är svårt att jämföra via foton

thilda-
0

nej jag tycker inte alls dom är lika.. Kolla exempelvis på kinderna..

Akillez.. Min hund på bilderna. han har som "äppel halvor till kinder " men den andra ser mer slimmad ut. Och akillez har rosen öron, det har inte den andra jycken.

http://www.maximillianfox.com/styled/styled-9/

Rasstandard för CDB

thilda-
0

jag tror nog att den hunden på #0 innehåller pitbull iaf.

[nataschaj]
0

#60 tror kanppast den innehåller en renrasig apbt..  mer bull typen och nåt mer har hunden, men kanppast pitbull, om inte en "pitbull" från skit blandraser som folk spottar ut och kallar dem för pit/rednose osv.. Sen kan den vars föräldrar å bakåt vart högre, grova som är  amstaff blandras/"pitbull" för det finns såna som är stora och grova, men då är det ju nåt mer.

och de är inte alla som säger vad som finns i hunden…

thilda-
0

ah men nu har jag varken sagt att den ÄR renrasig pit,,… förutom att den INNEHÅLLER :)

Men det är bara att sätta sig ner och spana in alla "molosser" som finns o jämnföra med #0 o se vilka som passar in o inte..

[nataschaj]
0

de ja tänkte att du kunde va con corose ev canrio persa (va nu dem heter med å "pit".

men de skulle vara roligt om ni kunde våga fråga ägarna vad de e för ras. Eller ta med nån som vågar fråga?

[jakke94]
0

#58 jag, som iof. bara träffat två exemplar av ca de bou, tycker inte heller dem är det minste lika :P

thilda-
0

Kan de kanske vara en " Broholmer " ?? http://www.skk.se/hundraser/broholmer/

[Ronon-m]
0

#65 jag tycker att Broholmern är lite för smal i ansiktet. Den liknar mer en labbe eller golden tycker jag.

Klurigt detta Skrattande

Lyan
0

Ah, nu ser jag skillnaden på kinderna, men hunden i #1 är ju bara valp/unghund på bilden.

Broholmer tycker inte jag är likt, de är inte så söta och "bulliga" som #1

thilda-
0

men den på bilderna här är ju bara en unghund/valp