Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 2588 ggr
idaah
0

Diskutera ålder på hund/valp!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Nu vill jag i denna tråd att vi ska diskutera en sak. Hur gammal man tycker att en hund ska vara för att sälja den? Från tillexempel 8 veckor till 12 år.

Så jag har några frågor som man kan få svara på om man vill eller bara om man vill diskutera.

1. Vad tycker du är den lägsta åldern på valpen för att kunna sälja den?

2. Vad tycker du är gammalt nog för att INTE sälja hunden?

3. Tycker du att man ska avliva hunden eller sälja den när den är 10-20 år gammal, om man inte har tid med den längre?

Så förklara varför du tycker så  som du gör (om du kan)!

Så snälla försök att hålla tråden fri från andra saker som inte har med tråden att göra tack!

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Stephanie
0

Åldrar på Valpar har jag ingen koll på, men jag tycker absolut inte att man ska sälja en hund som är 10+ år. Om hunden har levt hela sitt liv hos en familj, hur skulle det då kännas att helt plötsligt lämnas till en helt okänd värld. En hund förstår inte varför den behöver flyttas och varför flocken och tryggheten helt plötsligt försvunnit. Det tycker jag är en hemsk tanke.

Och ja - min åsikt är att det i så fall är bättre att avliva hunden. Samma sak här, hunden förstår inte att den ska dö och när den väl somnat in så finns den inte mer. Den kan inte må dåligt längre. Döden är inte så hemsk som många vill framställa den. Varför är man så hemsk om man väljer att avliva sitt djur, istället för att till varje pris hålla den till liv? Är det inte snällare att helt enkelt bespara sin gamla hund allt det jobbiga med att flytta och att behöva bygga upp ett nytt liv på ett nytt ställe, med nya människor?

Självklart menar jag inte att man ska avliva sina djur så fort man tröttnat på dem, inte längre vill ha dem etc. Då ska man inte ha djur alls, punkt slut. Men händer det något allvarligt i familjen, någon helomvändning man inte själv kan bestämma över eller liknande, och det helt enkelt inte finns någon möjlighet att ha kvar sitt djur och ge djuret den tid och omsorg som behövs, ja då tycker jag att det är bättre att låta sitt djur somna in, medan livet fortfarande är bra.

Sen är det förstås skillnad om man låter hunden flytta till någon den redan känner väl. Kanske där den redan har hundkompisar och är van vid omgivningen. Då behöver det inte bli en lika stor omställning, mer än att matte/husse inte finns där, vilket ändå kan vara väldigt jobbigt i sig.

Men min åsikt är i grund och botten att det inte är en "synd" att avliva sitt djur. Många gånger är det mycket mer humant än att till varje pris hålla det levande… Varför är det så hemskt att låta sitt djur somna in, medan livet fortfarande är på topp, och bespara sitt djur stress och oro?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Sophia.]
0

- Jag tycker att en valp ska minst vara 8 veckor gammal. Det beror väldigt mycket på valpen själv om den är redo att flytta eller ej.

- Det beror på hunden, är hunden väldigt bunden till sin familj och slö är det inte direkt en omplacering det ultimata men om man har en 15 årig pigg hund som inte har någonting emot nya familjer går det nog.

**3. Tycker du att man ska avliva hunden eller sälja den när den är 10-20 år gammal, om man inte har tid med den längre?
**- Jag anser att vi människor är så otroligt själviska vilket ibland även gör mig väldigt sur då om jag verkligen inte kan ha kvar min hund som är otroligt beroende av mig och min familj och kanske börjar hunden bli slö så är det bättre för hunden att få somna in än att låta hunden leva sina sista dagar i sorg, stress och annat.

Jag tycker att Stephanie säger ett par bra grejer.

AnneN
0

Minst 8 veckor, en del individer kan behöva stanna hos tiken upp emot 12 veckor innan den är mentalt redo för att flytta till nytt hem.

Beror helt på hundens hälsa och faktiskt även lite på vad det är för ras. En del raser kan ju leva upp emot 15 år som normalt medan andra har en medelålder på 8-9 år. Så om det är en ras som kan bli upp mot 15 år och hunden är helt frisk, pigg och klarar det mentalt så skulle jag nog säga att den kan omplaceras upp mot iallafall 10-11 års ålder om det av någon anledning är absolut nödvändigt att omplacera.

3. Tycker du att man ska avliva hunden eller sälja den när den är 10-20 år gammal, om man inte har tid med den längre?
Som jag sa ovan så lever ju olika raser olika länge så en del raser skulle absolut kunna omplaceras vid 10 års ålder medan andra redan lever på lånad tid då de nått den åldern. Däremot hundar upp emot 15 år är jag tveksam på omplacering verkligen vore bra för hunden, om det inte är mer "humant" att låta den somna in om inte ägaren eller någon hunden känenr väl och har varit mycket hos kan ta hand om den den korta tid den har kvar i livet.

Jag tycker att man i alla fall ska se till individen, är den frisk, hur länge kan den ha kvar att leva, kommer den klara en omplacering mentalt, osv.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!