Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 2800 ggr
AnneN
0

Ny variant av antidragsele

Vad tror/tycker ni om denna version av antidragselen? Är den verkligen skonsam för hunden? Är det skaderisk (som är större än med en helt vanlig sele)?

Tankar och erfarenheter av denna sele är välkomna!

(Tänk dock på språket, denna typ av trådar brukar kunna väcka starka känslor)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag fattar inte riktigt vitsen med denna? tycker det ser ut som att den kniper vid frambenen var ju dessutom grymt ful ser ut som man är ute o tömmkör hunden med konstig sele, nja jag fattar den inte riktigt. (trött idag kan vara därför jag är lite trögtänkt med Tungan ute)

PetraKarin
0

Jag förstår inte riktigt hur det ska fungera, den typen av selar brukar ju innebära någon form av smärta, varför ska de annars bromsa?

Men då tror jag att den här typen av sele är ett bättre alternativ:
http://www.petster.eu/se/art/halti-non-pull-ga-fint-sele.php
Jag vet att fler tillverkare gör liknande. 
Sitter som en vanlig sele men man fäster kopplet på bogen istället så att hunden vänds om/kommer ur balans när kopplet blir hårt sträckt.

AnneN
0

#2 Ja har man inte en hund som tokdrar eller tvärrkastar sig i kopplet så kan den nog fungera, men kan tänka mig hur illa det kan gå om man har en hund som tvärr kastar sig frammåt i kopplet och plötsligt dras snett bakåt *ryser vid tanken på de skadorna*

Eller om hunden fortsätter tokdra trots motståndet så blir den ju alldeles snedbelastad.

Har ingen aning om hur selen jag länkar till sitter eller fungerar då det var lite dåligt med både bra bilder och beskrivning.

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Med hjälp av googleöversättning så hittade jag info på en tysk sida där det står att den ger ett tryck på bröstet och att man med hjälp av tömmarna kan styra åt vilket håll man vill hunden ska "ledas" ungefär som då man tömkör en häst.

Vet inte om detta är direkt något mycket bättre alternativ än andra antidrag redskap, jag tycker fortfarande att man ska sattsa stenhårt på att träna hunden utan massa extra redskap så får man både en hund som förstår vad man vill att den ska göra och man får även en bättre relation till sin hund.

_**/Mvh Anne