3 mot 1
Vi har röstat i familjen om vi ska köpa en ny familjemedlem och vi är tre av fyra som vill ha en kompis till Shanti, ändå så tycker min man att det är hans villkor som gäller och han vill inte ha en till hund just nu.
Men hur gör man i sådana här lägen?
Hade ju tänkt att ge min dotter en egen hund nu när hon fyller den 11 Juli…Jag kommer naturligtvis ha huvudansvaret för hunden, men dottern ska få ha den som sin.

Alla som är för får hjälpas åt att göra en lista med argument för att skaffa en till hund och den som är emot får göra en lista på argument för att inte skaffa en till hund. Sedan så kan man se vem som har de tyngsta argumenten 
Eller gör som jag gjorde med mitt ex, ta hem djuret och säg att det är bara på prov för att se om det fungerar… Fungerar alltid 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Saken är den att jag ev. hittat en hund vi ska få ha på provmånad innan vi köper den…så jag skulle ju inte ljuga. Hihi.
Men vi kör nog en för och emot lista med.

#2 haha, ja men då är det ju perfekt - det blir ju sanning istället för en "vit" lögn 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#3 Frågan är bara hur vi ska kunna ta hem den…han har körkort och bil, inte jag. Men man kanske kan be en väninna köra. Det ordnar sig. Jag tror vi kör för det i alla fall. Berättar sen om det blir hunden jag tänkt.
Är det inte bättre att vänta lite då? Tills din man också vill ha en till, och även tills hunden ni har nu blivit lite äldre.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Jag håller på arbeta med min man ang skaffa en katt
Tog upp det med en arbetskompis o fick tipset om att köpa det vi säljer på jobbet kattlåda,kattsand,skålar. Sen tar man bara hem en katt
Oj titta en katt bara kom in hahah jovisst den lär han inte märka av
Detta med hund ja det är väl samma visa anser jag man skaffar en till familjemedlem. Är nu din man imot en hund till så får man väl säga som det är en till vad gör det? man har ju ändå en hund att skaffa hundvakt till om man ska resa. Går man ut o hunden ni har är ju liten o antar det skulle vara en mindre hund denna med så är det itne mer krävande. Visst lite tid tar det ensamträna båda tar tid. Jag ser ju skillanden nu, nu kan jag träna varje promend innan gick det inte så bra med träna båda samtidigt. Eftersom chanel körde allt hon kunde i samma veva, stress över godisbiten var inte så bra. Men som sagt träna var för sig gick upperligt samt träna inne gick bra :) Vi ska ha en till hund det har jag redan sagt om 2 år åker vi till Tyskland o häntar hem en BAT dvärgpudel tik.
Och får man ha en hund på prov i en månad ser jag som stor fördel iaf om man har en man som är lite imot han lär ju falla som en kägla för nykommligen
Ser han sen barnen ihop med hunden + Shanti inte har han då hjäta o säga nej till hunden hahah 
Om inte alla i familjen e med på det hade jag väntat. Kan skapa onödiga bråk om en verkligen inte vill ha fler djur, och blir påtvingad ett.
En för och mot lista är nog bra håller jag med om :)
Jag tycker att det ska kännas bra för alla att en ny familjemedlem kommer :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag ska prata med min man och se om vi åtminstonde kan låna en hund för att prova på och ha två. Han kanske mjuknar då.
9 Låter som en bra ide :)
#9 Håller med Forest, det verkar som en bra ide :)
Shanti är väldigt ung. Det brukar rekommenderas att det ska gå ca 2 år innan man introducerar ny valp i familjen. Annars kan det skapa osämja.
#12 Pratade inte om en valp. Sen är det ju generellt när man kan skaffa nr 2. Hur gör man på kennlar annars om man ska vänta 2 år innan nästa hund kommer? Nu menade jag naturligtvis inte att vi ska ha en kennel.
#13 Valp eller inte, jag skulle ändå väntat åtminstone ett år. Men det gör ni som ni vill.
#14 Japp. Vi kommer allra troligast skaffa en kompis till Shanti innan hon är 2 år.
#12 Det tror jag inte på, beror helt på hundarna.
Ja, naturligtvis. Men jag förstår inte poängen med att skynda helt enkelt.
Ni får tycka som ni vill men jag tycker att det är onödigt att skaffa en hund innan man "tränat klart" eller vad man ska säga med den andra hunden. Det finns alltid nya saker att lära, men innan man lärt allt basics liksom. Att man har en hund som är färdigtränad i grunden. Det tycker jag inte man hinner med på så kort tid, nu är Shanti 9 månader och det är inte lång tid.
Min Hugo är 14 månader, vi tränar väldigt mycket varje dag (ca 2 timmar utspritt) men jag tycker inte han är klar med grunträningen än.
Alla gör som de vill och tycker som de vill.
#17 Shanti är inte 9 månader, hon är 10 månader.
Det är inte onödigt för mig att köpa en ny liten fyrbent.
#18 10 månader och 8 dagar rättare sagt, skrev fel där.
#19 Då måste ni uppdatera och skriva rätt datum på hemsidan, det var därifrån jag utgick.
#20 Hon är född den 6 Sept. förra året och jag räknar i veckor eftersom en graviditet är 40veckor=10 månader. 1 år (13månader) blir hon den 6 september.
#21 Jag räknar i riktiga månader. För 10 månader och 8 dagar är hon inte.
Sjätte oktober var hon en (1) månad.
Sjätte november var hon två månader.
Sjätte december var hon tre månader
Sjätte januari var hon fyra månader
Sjätte februari var hon fem månader
Sjätte mars var hon sex månader
Sjätte april var hon sju månader
Sjätte maj var hon åtta månader
Sjätte juni var hon nio månader
Idag är det den 19 juni. 19-6=13
Hon är nio månader och 13 dagar. Inte tio månader och åtta dagar. Räknar du hennes ålder i veckor måste du också skriva i veckor.
Och ett år är 12 månader. 365 dagar när det inte är skottår. Visst kan du räkna i veckor, men då får du skriva i veckor eller dagar också och inte konvertera till månader och år, för det är där det blir fel.
Du räknar alltså en månad som 4 x 7 dagar (=28 dagar)
En månad är bara 28 dagar under skottår, och det är bara en månad under ett år, det är februari månad.
Jag klandrar dig inte, alla gör fel ibland. Tänkte bara du skulle veta.
#21 9 månader är hon då. från 6 sep-6juni är det 9 månader, så hon är 9 ½ månad då, en människa är gravid i 9 månader, men sak samma.
Anser inte att det är onödigt. Upp till var och en.
#22 Jag har varit gravid 2 ggr och därmed vet jag att 40 veckor är 10 månader eftersom barnmorskan säger att man är gravid i 10 månader.
Och Shanti är 41 veckor + 1 dag, hon är alltså 10 månader och 8 dagar.
#24 Vilken dålig barnmorska jag måste ha som sa till mig att man är gravid i 10 månader…
#26 Ca 9 månader går man. Har jag lärt mig alla år jag har gått i skola.
#27 Man går 10 månader. Jag litar på min bm som faktiskt har en barnmorskeutbildning och jag var fullgången när jag fick mitt första barn. Då hade jag gått 10 månader.
#25 Ja, precis. 41 veckor och 1 dag. Det köper jag. Men du kan inte konvertera detta till månader och år sen!
#29 Nä jag vet väl att jag inte kan sudda bort hennes födelsedag, men innan hon är året så räknar jag enligt veckor. Och en full månad är eg. 4 veckor.
#30 Icke. 4 x 7 är 28 dagar. Hur många månader brukar egentligen vara så korta?
#28 Ja man går 40-41 veckor graviditet. Men jaja då har alla lärare ljugit då under mina över 10 år i skola då.
"Det är inte många bebisar som föds exakt på det förlossningsdatumet du fått från ultraljudet. En fullgången graviditet varar allt ifrån 37 fullgångna veckor + 0 dagar till 41 fullgångna veckor + 6 dagar. Av alla barn i Sverigen föds 92 procent mellan vecka 37+0 och 41+6. Ungefär fyra procent föds före graviditetsvecka 38."
http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Graviditetskalender/Rakna-ut-graviditetsveckor/
#33 Alltså 9 månader då :)
Ja, det är ju nio månader man får lära sig i skolan i alla fall.
Men jag har aldrig varit gravid och förstår mig inte riktigt på hur man räknar veckor och dagar. Det finns ju bebisveckor och graviditetsveckor.
Har för mig att det är 9 kalendermånader
eller 10 graviditetsmånader. Så båda är nog rätt.
#35 Ja precis, det är 9 kalender månader, men 10 graviditets månader.
Då tycker jag att folk ska förklara sånt tydligare och inte bara säga "man är gravid i 9 månader". Eller hur? Dålig utlärning i skolorna i så fall…
Men Shanti är 9 månader och 13 dagar gammal om hon är född 6 sep.
#37 Hon är 41 veckor och en dag. =)
Graviditetsmånad (också kallad lunarmånad)
• Startar: Redan vid senaste menstruationens första blödningsdag (0+0)
• Längd: Alltid 28 dagar (4 veckor)
• Varar: 10 graviditetsmånader
…• Precision: Detta begrepp är mer tydligt och har en exakt angivelse
• Används: Hos barnmorskan, läkare, sjuksköterskor och andra inom vården eller andra insatta. Du kan bifoga denna infon till dina lärare.
#40 Jag går inte i skola längre. Är liksom snart 21…
Men vi har alltid lärt oss 9 månader i skolan, av olika lärare.
Kalendermånad
• Startar: Vid ägglossningen (ca 2+0)
• Längd: ca 30 dagar
• Varar: 9 kalendermånader
• Precision: Enkel och ungefärlig indikation, månadsgränserna kan variera lite
"41: Hmmm….okej damn vad tidigt jag fick min son då i så fall. Då kan jag kalla honpm prematur då??? Jag väntade honom enligt dig då i 8 månader? Hahahaha.
#43 Nej har jag inte sagt någonting om?! Har sagt att jag har lärt mig 9 månader, jag räknar som Michaela-N också gör.
Men visst jag har ju BARA väntat 4 barn…någon här som har väntat barn? Varit hos barnmorskan och fått veta det jag fått veta alla 4 ggr? Jag kom dit som ljushuvud första ggn och sa att åh nu får jag längta i 9 härliga månader. men min barnmorska sa att nej det är 10 månader lilla gumman. Men visst jag kan ringa min barnmorska imorgon och få med henne via satelit eller något så att alla här kan få höra det.
Ni kan låsa min tråd nu om ni vill, börjar bli lite väl från ämnet.
#43: Har någon av er barn?
Tråden låses på TS begäran
Men vad e det ni käbblar om? Det ÄR JU 9 kalendermånader, och 10 graviditetsmånader. Alla har rätt! Lönt att fortsätta.