Ica hundfoder
Jag testade att köpa hem icas hundmat och Ozzi tycker det är helt okej, det är även bra pris. Men vad tror ni om innehållet? Är det ett bra foder som man kan ge eller innehåller det bara massa dåligt? :)
Sammansättning: Spannmål/korn, kött och animaliska biprodukter (oxkött min. 10%), vegetabiliska biprodukter, oljor och fetter, mineraler, jäst.
Analytiska beståndsdelar: Råprotein 20%, råolja och råfett 10%, växttråd/fiber 2,5%, råaska 6,5%, vatten 8,0%, kalcium 1,2%, fosfor 1,0%.
Vad tror ni? :)
Det är ju inte det bästa fodret på marknaden men det är ju bättre än ingenting alls jag skulle personligen ge doggy från affären istället för icas om jag måste ge ett billigare foder och de ligger runt samma pris men det är bara vad jag tycker.
Eftersom spannmål ligger först på listan är det det som fodret innehåller mest av. Jag kan inte så mycket om just hundfoder då jag pluggar katt och iller för det mesta blir det blir lite trögt när jag försöker tänka i hundens näringsbehov 
Okej, ne jag har förstått att spannmål inte är så bra, men doggy ska jag kolla på då! Jag tror det är samma för katter och hundar, mina katter äter bozita mjukmat och det har ju en väldigt bra innehållsförteckning. Tack för svaret! :)
Ju mer kött desto bättre liksom. Jag kan inte lova att Doggy är ett bra foder men som sagt skulle jag mata med det framför icas av det jag läst och hört av fodret sen är lite lite eftersom deras kattmat är någorlunda bra.
Bozita och mjau blötmat är bra för katterna, det får mina katter och illrar och de är alla friska och goa. Det med hundar är att de inte har samma behov som katter och illrar att få i sig vissa ämnen som typ taurin då de kan skapa detta själv annars har jag även hört att magnussons ska vara väldigt bra och det går att köpa i mat butiken.

Både icas foder och doggy är enligt mig riktiga skitfoder i dubbel mening = 1 det är allt för lite kött i det och alldeles för mycket spannmål. 2 alla hundar jag känner som äter dessa foder bajsar både många gånger och stora högar av fodret i jämförelse med om de får ett riktigt bra foder där kroppen kan tillgodogöra sig mer av näringen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
För jag kollade på doggy och där stod de att de innehöll 8% kött. Icas innehåller 10%. Men jag får kolla på Magnussons!
#4 jaha, men vet du något annat bra foder runt den prisklassen då? Vill helst ge honom bra mat! Men den "bästa" maten är så himla dyr…

#6 Fördelen med de bra fodren är att de oftast blir billigare i längden då hunden inte behöver lika mycket av det.
Vad får fodret max kosta? Älskar att leta reda på sånt bara jag vet ungefär vilka ramar jag har att röra mig inom.
_**/Mvh Anne
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#6 Den bästa maten är så himla dyr av en anledning…det är drygare och håller hunden i bra skick mera än ett billighetsfoder.
Av skäl att våran vovva inte tål andra foder och är känslig i magen så får hon enbart Royal Canin. Det är dyrt, men hon håller sig bra på det. 229:- betalar vi för 3kg (för småhundar) och den räcker i lite mer än en månad om jag nu tänker rätt.
Hm…De vet pappa, men han e inte hemma nu. Men inte sådär jätte dyrt lixom. Om vi pratar om 2 kilos säckar så kanske den kan kosta runt 100 lappen om jag tror rätt. :)
De enda foder jag köper ifrån mataffär är Best In Show (rekommenderad av många) eller doggy professinal (den lite dyrare, bättre varianten, ej den billiga "vanliga" doggy.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jasså är Doggy så dåligt? Jag har bara tittat på doggy profesionail i våran butik då de aldrig har vanliga doggy där så jag har ingen aning om vanliga doggy.
TS du kan kolla på typ foderbilen.se och sedan klicka på inom vilken prisklass du vill att maten ska kosta. Jätte smidigt.
#11 Vanlig doggy är sämre än doggy professinal :) Fast inga "matbutiksmat" är väl "bra" hundfoder fast min hund fungerar bra på best in show och doggy profasnial så kommer fortsätta köra på det:=)
#12 Jag måste kolla det nästa gång jag går i en butik där de har både doggy och doggy professional. intressant. Jo det brukar ju vara de sämre sorterna som matbutikerna tar in inom all djur mat.
Inom kattmat finns det liksom två stycken blötmat sorter som är bra av typ tjugo så jag kan tänka mig hur det är med hundfoder. Best in show har jag aldrig sett i min lokala butik.
#13 OK ja gör det:)
Kattmaten är nästan sämre än hundmaten tycker jag hehe :) enda jag ger där är mjaus mjukmat ingenting annat :)
#14 Kattens status är ju sämre än hundens så det är lite förståligt att kattmaten är sämre, mindre folk bryr sig om vad de ger för någonting till katterna medans fler människor bryr sig om sina hundars hälsa.
Jag ger endast utvalda sorter från mjau, sheba och euroshoppers (tro det eller ej men jag blev förvånad över hur bra deras små förpackningar av blötmat typ paté är)
#15 Ja sheba har vi med ibland (som "godis" mest), även haft gormé eller vad den heter, men också mest som tilltugg :)
Ja tyvärr är det så, vilket är tråkigt.

Alla dessa foder har kött av något slag som huvudingrediens och kilopriset ligger under 60kr/kg.
- Acana Adult dog
- High-Energy professional 32/24
- Iams Dog Adult small/medium
- Frank´s Pro Gold Adult mini 23/13
- Carrier regular Blå 26/15
- Profine Adult Chicken & potatoes
Information om dessa foder finns på http://foderbilen.se/
Tänk även på att ju större säck ni köper ju lägre blir kilopriset, och förvarar man fodret på rätt sätt så håller det sig fräscht länge.
_**/Mvh Anne
#16 Jo sheba är väldigt fett så det ska man ju inte mata med för ofta men till födelsedagar fungerar det suveränt som present för våra katter. Gourmet innehåller socker (kan vara någon enstaka som inte innehåller socker men mängden av deras foder innehåller socker) och det är inte bra för katterna, då är det bättre med sheba som tilltugg.
Kanske ska tråden gå tillbaka till hundfoder nu? 
Jag kände en kvinna som hade en flat/spaniel/husky-blandning och hon gav sin hund Doggy hela hans livstid och han mådde ju toppen.
Pedigree skull ejag aldrig köpa åt någon hund :-) Dom blir så fisiga då och det rä för mycket spannmål, så hunden bajsar ju hela tiden.
#18 Mina får bara lite på helgen, absolut inte mer, eller ja , ena katten får det, den andra vill bara ha torrfoder eller mjaus mjukmat, inget annat xD :)
Okej ja då ger jag sheba som "godis" istället :D
Jo det är nog bäst hehe :D

Vill ni fortsätta diskutera kattmat så är ni välkomna att starta en egen tråd om det, så får denna återgå till att handla om hundmat.
_**/Mvh Anne
#21 Vi skrev precis det att vi inte skulle diskutera det vidare :)
Får jag låna denna tråd lite? Jag har nu en väldigt kräsen hund och vi funderar starkt på börja barfa men hon äter inte allt rått kött heller i vissa fall bla igår kycklingfele som jag klippte mindre bitar ratades rakt av :-C men idag har hon ätit iaf lite av sin färskis o kycklingvinge. Nu är hon smal o jag vill inte ha så smal, och hon tog tillomed flera bitar av Chalis torrfoder nån lightfoder tror det är RC. Nu kommer min fråga vilket foder innehåller mycket fett men oxå väldigt mycket kött? jag vill inte ha RC eller andra foder som finns i vanliga djurbutiker då dessa är för mig helt skitfoder oxå det är för mycket spannmål. Jag håller som sagt på läsa lite om barfa o anser ju mer bra man ger ju bättre är det, men kan vara bra o kunna hitta kanske ett torrfoder iaf som är bra och iaf ge mer kött :) Orijen kan jag säga har hon ätit förr men ratar även dessa annars har jag lite kvar men ne dagligen erbjuder jag henne detta på olika sätt antingen genom jobba för maten eller enkelt erbjuder via skå-golvet osv

#23 Gjorde en sökning på spannmålsfria foder på foderbilen.se och fick då upp massor olika varianter så kika på denna länk.
_**/Mvh Anne
24 tackar :) vilken hade du valt av dessa just med lite mer fett? det är där jag har lite svårt o välja kommer bli beställa en massa provpåsar antar jag o se vad min kräsna hund gillar fullt frisk o nu kollad hos vetrinären förra veckan i samma veva som vacc om någon undrar, allså inget halsont eller något knas i munnen allt var bra. :)

#25 Då skulle jag rekomendera antingen Carnia eller K9 (ska tydligen vara ett extremt drygt foder som ska blötas först)
_**/Mvh Anne
26 tackar för svar o tipsen :)
#27 Det allra bästa är färskfoder :) Som du köper fryst som stora korvar.
Hugo äter Doggy, det var mest tillfälligt, men när jag märkte att han fungerar mycket bättre på det än vad han gör på Royal canin, Precept Plus och Hills (dom dyra fodrena) så fortsatte jag med Doggy.
Jag tycker inta man kan säga "Det här fodret är bra" eller "det här fodret är dåligt" utan det varierar så otroligt från hund till hund! Man får se till hunden, vad mår den bäst av..
#29 Håller med dej, vår hund "fungerar" inte heller på dem dyra fodrena.
28 Ne det bästa är väl barfa, färskofder Nordic får hon redan o ratas lika fint den med. Har även provat ge klass samma visa ratas rakt av.
Jag tyckte jag gav det bästa vad jag klarar av att ge, har nämligen lite svårt för hantera kött men om det nu blir så att det är ett ont måste ja då får jag ta det (ont måste=inte hittar ett bra torrfoder)
Men Hills är det väl ingen hund som äter, visst är det ett väldigt nyttigt foder näringsmessigt, men sägs vara som o äta medicin för hundar :-) Ingen hund gillar det egentligen :D Om det nu inte är en såndär mattokig hund, för dom äter ju allt. :-)
#32 Hills har visst det hundmat och kattmat. Men oftast är dem för dem med t.ex njurpromblem osv. Varför skulle dem inte kunna äta det? Det är hundfoder som oftast veterinärer säljer.
#33 jag menar alltså att det verkar inte vara populärt hos hunden själv för att det doftar/smakar inte speciellt gott. Hills är inte "hundens val", tyvärr. :)
#34 Beror helt på hunden, precis som med allt annat foder:)
#35 inte med hills, men som sagt, har man en såndär mattokig hund som kastar i sig mat och sånt, ja då tvekar han nog inte ens för om man lägge fram hills åt honom. :)
#36 Gäller alla foder, är som vi människor, vi gillar olika.
Jo men i regel gillar inte hundar Hills.
Eller va dhar du för underlag till det du säger?
#38 Vad tror du? Alla hundar är olika, dem gillar olika, bara för att en hund inte gillar ett foder betyder det inte att nästa inte heller gör det.
Vet en hund som äter det, som älskar det.
PLus att veterinären jag praktiserade hos, rekommenderade hills, och det var många som åkte dit just för att köpa det till sina hundar.
Men jag har dock inte provat bara på 1 hund, som du gör :)
Jag har dagis och jag har jobbat på dagis :)
Vilken hund är det som du säger älskar Hills då? :)
Dom på Hills skulle säkert bli jätteglad om du ringde o sa "jag känner en hund som älskar er mat!" då skulle dom säga typ "OMG! sht pomfritt! Är det sant?! Senast daterade hunden som älskade vår mat var år 1899 - Hunden lassie som svalts för att han skulle se smal och smäcker ut under filminspelningarna - han älskade vår mat!" ;-D
#40 En släkting till migs hund. Vet inte vad du har fått allt detta ifrån?
Men nu återgår vi till ämner.
Sorry, lite trådkapning här men ingen idé att starta en ny tråd om min lilla fundering..
Är Bozita Original ett bra foder (i teorin då) till en pointer/vorsteh?
http://foderbilen.se/bozita-original-xl-15kg.html
Såg själv att jag valt fel storleksgrupp, oops sorry!
Aut viam inveniam aut faciam
#41 vad?
#40 Alltså ibland undrar man ju..
"Vilken hund är det som du säger älskar Hills då? :)
Dom på Hills skulle säkert bli jätteglad om du ringde o sa "jag känner en hund som älskar er mat!" då skulle dom säga typ "OMG! sht pomfritt! Är det sant?! Senast daterade hunden som älskade vår mat var år 1899 - Hunden lassie som svalts för att han skulle se smal och smäcker ut under filminspelningarna - han älskade vår mat!" ;-D"
Ja, det är ju antagligen därför de inte gått i konkurs? Om inga hundar hade tyckt om/ätit det som du skriver att de inte gör så borde de ju inte sälja något heller? Och därmed gått i konkurs..
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
43 du spårar ur menar någ Frida
starta en tråd du ang Hills så får vi se hur statistiken ser ut enligt de som ger Hills hundfoder finns som Frida sa även vanligt hundfoder allså inte enbart som vetrinärfoder. Har annars gett katter Hills men stata en tråd om du vill prata vidare ang ätbart lr inte…. 
Det finns många produkter ute på marknaden som inte är storsäljare men som ännu inte har gått i konkurs :) Och det finns dom som ger sin hund Hills och klagar på att hunden äter dåligt utan att förstå attd et beror på maten :)
#45 hahaha ja, nä, men katt-hills vet jag inget om :)
Men om jag ska återgå själv till ämnet; ICAS hundmat verkar ju vara uppskattat av hunden iaf så doft o smak är nog inget fel på när det gäller det fodret.
#46 Vissa saker är det inte ens värt att förklara för vissa människor. Men till slut kommer en produkt som inte är uppskattad att försvinna från marknaden. Det är inte lönsamt om ingen gillar produkten. Företag måste få med vinst. Få högre intäckter än utgifter.
#49 jag tänker inte kommentera detta :) du har mitt svar :) Punkt slut :)
#51 Men så gör du det ändå, älskart :)

#42 Om hunden mår bra av det och tycker om det så är det säkert bra för den individen, men personligen så tycker jag inte om att ge foder som har annat än kött som huvudingrediens + att jag tycker det ser ut att vara nog så lite protein och fett i det, iallafall om man har en aktiv hund.
_**/Mvh Anne
#45 Var precis så jag menade :)
Fridaakessondotter är det du som taggar fel nummer när du ska skriva till någon elle rär dte jag som ser fel? :)
#52 ja färskfoder är det bästa egentligen, just därför :)
#54 Va? Har inte taggat något nr fel.
Förresten #2 Det är inget fel på spannmål, men en hund mage kan inte smälta spannmål så bra, därför är det onödigt, Det går bara igenom och ut :-)
Pilon - Vem är du egentligen?
Vad heter hunddagiset du har?
Jag ger mina hundar Arion för små raser som jag köper i djuraffären och där kostar 3 kilo 120 kr. Det är ett bra foder som är lite billigare än Royal canin.
Det kan skilja några kronor på olika soters Arion men inte så mycket tror jag
Pilon jag måste bara flika in att det låter som att du har blandat ihop Hill´s med något varumärke som bara har medicinska foder som ska ges en kort period.
Hill´s har i själva verket massor av olika fodersorter, både medicinska, specialanpassade och "vanliga". Titta bara på den här länken:
http://foderbilen.se/hund/produkter/hundfoder?manufacturer=171
Jag vet flera hundar som gillar Hill´s foder (flera utav sorterna, men har ingen erfarenhet av de medicinska som tur är (: )
Själv har jag en 3-kilospåse av den här sorten:
http://foderbilen.se/hills-science-plan-puppy-medium-3kg.html
Det får min tjej som träningsgodis. Perfekt utomhus eftersom det är torrfoder som håller länge och hyffsat små kulor som ändå är liite kladdiga och luktar rätt mycket. Hon har även testat de här sorterna, med glädje ;)
http://foderbilen.se/hills-science-plan-puppy-mini-3kg.html
och
http://foderbilen.se/hills-natures-best-puppy-mini-medium-2kg.html
#59 Okej :O ja men så kan dte ju vara faktiskt, vad bra att det funkar så bra för er:)
#60 Ja det är ett hundfoder som alla andra. Även Royal Canin som är ett av de populäraste fodervarumärkena har medicinska och specialanpassade foder så varför Hill´s skulle vara så särskilt äckligt finns inget belägg för.
min stora tjej gick på icas ett tag. hon åt bra av det och anser att det är helt okey
min nobbar alla dyra foder men gillar pedigree, doggy och liknande. jag låter henne äta det hon gillar. tror hon skiter i vad hon får bara det är ett foder som hon gillar!

#63 Färskfoder är bra, men det är som med allt annat att vissa sorter fungerar bättre för vissa individer medan en annan sort passar bättre för en annan.
Jag tycker inte att det luktar så mycket mer än något annat kött, visst är det med vom så kan kräsmagade personer kanske tycka att det luktar lite illa.
Det är ofta billigare än kvalitetstorrfoder.
Ja det fungerar utmärkt även till Valpar.
_**/Mvh Anne
#64 Tack så mycket!:)
#65 naturligtvis, vissa hundar gillar inte ens färskfoder, dock är det ur näringssynpunkt bättre :)
Inga tillsattser o färsk är det.
Fast det stinker ju oerhört äckligt :s
..och det SER äckligt ut med allt blod o fett i en enda röra..
#66 Jag struntar i hur det ser ut :) Vill bara att min tjej ska ha det bästa, men tack för kommentaren :)!
Gör ett inlägg här efter som vi snackar om hundmat
JAg gör min euroshoper för hon äter inget annat, ska jag testa ge henne nått annat? hon får den med köttbitar =/

#68 om det är det enda din hund vill äta och hon mår bra av det på alla sätt så kan det vara onödigt att börja exprimentera med foder om du inte verkligen vill göra det. I så fall skulle jag rekomendera att testa färskfoder (om du inte vill barfa)
_**/Mvh Anne
#68 Har du dåligt med pengar eller varför ens testat euroshoper? bara undrar. Pro plan är ett bra foder som får vissa hundar som inte brukar äta så bra att äta. Gäller även eucanoba eller vad det heter.
Ja jag har dåligt med pengar, men det var mamma som började ge henne det för dom ger sin andra hund de med. har försökt med vov till Ebba men hon äter det inte,tyvärr.
Ahaaa! vov, konservburkmat menar du eller? kör inte med vov konservburksmat, det är inget bra foder alls
Den ser ut såhär den jag menar
http://www.matservice.se/bilder/stora/hund_vov_fars_med_kott.jpg
Man kan använda det som smaksättare om man vill med någon sked per portion men inte mer.
Tips för kräsna hundar (gör de när min ska äta tabletter) är att mosa bitar från burkmat (i mitt fall trycker ja in tabletter i bitarna) sedan på med vanliga maten o vatten o rör runt o låt stå lite. Då brukar dom tycka maten är toppen :)
Ebba får mjukmat och torrfoder. (vet inte vikket torrfoder får det av min mamma och pappa) #72 vov mjukmaten ser bläig ut plus ebba ogillar den xD
hon älskar euroshopers mjukmat, med köttbitar dock. ska testa med kyckling för att den finns för det mesta alltid inne . hon tycler inte om pedigri men hon älskar dom jätte dyra "hamburgarna" från nått ställe (vet ej vart men ca 2-4 h från mig xD) hon fick dom hos sin uppfödare(rekomenderar inte den uppfödaren ….)
det kan vara färskfoder, domdär hamburgarna du pratar om. Är dom frysta ?
#75 ja dom e frysta.