Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettvalpar-avel
Läst 2525 ggr
[iurochskur]
0

Minsta parningsålder tik

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Enligt jordbruksverket är det 18 månader när man parar sin tik. Och sen så finns det uppfödare som anser att man ska vänta till tiken är 2 år oavsett ras.

Vad tycker ni?

P.s En del säger andra löpet, men det är ju så individuellt när dom löper för första gången. Men jag vet en oreggad kennel som parar sina tikar på andra löpet.

idaah
0

Själv så tycker jag att man ska vänta tills tiken är 1-2 år för då har hon hunnit växa till sig nästan helt.

Sen beror det ju också på hur bra kondition, hälsa m.m hunden har/är i. Om den har bra kondition eller hälsa vid 18 månader som du skrev så tycker jag att det kan vara ok att para sin hund då.

Men sen har jag också hört från andra att man ska vänta tills hunden är 3 år gammal, om det är för att hunden har växit (stavning?) färdigt helt och hållet? Rätta mig om jag har fel.

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

[Forest]
0

Det är olika hur tiken är min uppfödare säger 2 år sen beror det på oxå, utställning o allt annat ska hinnas med innan parning (tester ang rassjukdommar ska göras) har man en tik som är mer mogen samt mindre ras vet bla papillon ska man inte para så sen som 2års ålder. Det sa iaf en uppfödare utan de paras vid 18mån första gg.

PetraKarin
0

Ja andra löpet låter ju konstigt för vissa tikar löper ju andra gången redan vid ett års ålder, då är det ju knappast okej.

Jag tycker att man ska vänta tills hundarna (både tik och hane) är två år gamla (oavsett ras) så att de är färdiga i både kropp och skalle och man hunnit göra alla tester och kanske meritera m.m. så att man vet vad man parar så att säga. För man vill ju tillföra aveln något och parar man så fort man kan är det ju svårt att veta om hundarna faktiskt har de egenskaper man vill föra vidare.
En del hundar vet jag kan vara bra att vänta med tills de är 3-4 år gamla.

AnneN
0

Är det inte så att tiken måste vara minst 18 månader och tidigast på andra löpet = om de har andra löpet först då de är 20 månader tex så är det tidigast då de får paras, men har de andra löpet då de är bara 16 månader så får de inte paras?

Jag anser iallafall att tiken bör ha fyllt 2 år vid parningstillfället + vara mentalt mogen för att ta hand om en kull.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

DeniceP
0

Jag tycker att det borde vara som #4 säger, det låter rätt rimligt!

En fråga när vi ändå diskuterar parningsålder. Är 6 år på en dvärgpudel för sent för att paras för första gången? Har hört många säga att det är helt okej, medans vissa säger att hon är på tok för gammal. Vill gärna ha lite fler åsikter, gärna från folk som själv har/haft och parat sin dvärgpudel

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

[hehlenaaa]
0

Tror det kan vara ganska individuellt, men min farbror brukar vänta till tre års ålder för att para första gången, dels för att  hinna göra alla tester osv som skall göras, ställa ut och dels för att tiken verkligen ska ha mognat både mentalt och fysiskt. :)

AnneN
0

#5 Om tiken är väldigt pigg av sig och i god fysisk kondition (=väl tränad) så kan man eventuellt ta första kullen vid den åldern, men det brukar oftast inte rekomenderas att ta första kullen senare än 5 års ålder.

_**/Mvh Anne

DeniceP
0

Hon har väldigt god fysik, och är mer pigg än önskat haha. Då är det kanske inte för sent att ta en kull i höst :)

Hon fyller 6 i november, så än är hon ju faktiskt bara 5½ Oskyldig

AnneN
0

#8 Ja, glöm bara inte att ögonlysa och göra de andra hälsotester som krävs för rasen innan parning (och se till att även hanen gjort dem)

_**/Mvh Anne

DeniceP
0

Vi ska ha hjälp av en pudeluppfödare så hon går igenom allting med oss :)

[Forest]
0

5 Jag hade inte valt att para min tik första gången så sent pga att bäckenet kan vara för ihopväxt och det kan sluta med att valparna sitter fast.  Jag rek att man verkligen har kollat upp allt inom deras raskrav ögonlysning,partella undersökt förmig att det är en till sak man kollar. Hör med en uppfödare och genomgå alla hälsotester.  Vi är fodervärd till denna ras kan inte allt inom avel men ska väl lära mig så mycket jag kan. Jag hade inte avlat på så gammal tik hade hon haft en kull innan så kanske jag hade det men inte 1a kullen.

PetraKarin
0

#4 Jo precis så är det

PetraKarin
0

#5 Jag kommer inte riktigt ihåg hur det är men kan kolla upp. 
Jag har i alla fall för mig att om man ska ta en kull på en tik som är 7 år eller äldre ska speciell veterinärundersökning göras. För första kullen vet jag inte men det brukar rekommenderas att en sådan veterinärundersökning görs om hon är äldre än 5 år.

DeniceP
0

Vi kommer sjävklart göra undersökningar och sådant som behövs, även rådfråga olika veterinärer om vad de tror.

Emaljoh4
0

#4 Tycker jag har läst att det är så någon gång.

Det ska vara andra löpet, men om hunden ändå inte har hunnit bli 18 månader får man vänta.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Emmieline
0

I "byn" jag bor e det en tjej som har parat sin tik på 8-9 månader. stackar babies

[iurochskur]
0

#16 Man kan inte få veta vilken by så man aktar sig för att beblanda sig med människan? Jag bor nämligen med i en "by".

Så himla tragiskt för den hunden och behöva bli mamma när hon inte är färdigväxt. Det är olagligt och du skulle kunna anmäla människan. Och törs inte du anmäla så finns det nog andra som törs.

Emmieline
0

#17.det var drf jag skrev "by"

jag törs inte anmäla henne men det kan nog andra göra skulle jag tro

[nataschaj]
0

18 månader och INTE under 1 ÅR som många avlar på!. Och då kan man inte skylla på tjuvparning osv, är hunden under 18 månader, så ger man den en abort spruta, och då finns de inget som heter "jag har inte råd/inga pengar till det".. Blir så förbannad på alla dessa som skiter i sin hund.

Lika så hanhunds ägare som avlar på sina hundar när dem är runt 7 månader å uppåt. Jag tycker dem ska vänta tills hanhunden är minst 2 år gärna 3, efter som han hundar kan gå längre i avel än vad tikar kan göra. (men nu är ja OT här)

Helst tycker jag att tiken ska vara 2 år för då är hon mer mogen, men sen beror de på vad för ras/er det är.