Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 1685 ggr
MajaL
0

Bandmask?

Är ni hundägare rädda för dvärgbandmasken? Beroende på var ni bor kanske?

Vore intressant att höra. Funderar själv på att skaffa hund framöver nämligen.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

AnneN
0

Jag bor i Luleå och är inte alls speciellt rädd för dvärgbandmasken, har iofs inte hittat något sådant här uppe ännu heller.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

alva-m-t
0

jag har precis fått hem mil lilla Ludwig på tre månader och är inte speciellt orolig över dvärgbandmasken (så det heter va?). Bor i Alingsås:)

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

MajaL
0

#2 Japp, så heter den.

Grattis till Ludwig! :)

Ni i Skåne då?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag bor i Östergötland o inte rädd.

MajaL
0

#4 Okej. :) Du har en pudel som bild! Gud så söt! Det är rasen jag tänkt skaffa också! =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Forest]
0

5 Kul, då får du en rolig aktiv hund som är lättlärd. Inte så jobbig pälsvård som många tror. Men så gillar jag pälsvård o hunden har lärt sig att det är ju rätt gott o bli borstad Flört

MajaL
0

#6 Låter härligt, helt perfekt för mig. :)

Hade en sheltie när jag var liten. Men de får lätt ledproblem. Jag vill träna och aktivera hunden. Har läst att pudel ska passa till det. :)

Så tänkte mig en pudelkorsning av något slag. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[nataschaj]
0

Fast dem har ju gått ut med att rävbandmasken finns över hela sverige nu….

Men i alla fall, ja är inte rädd.. å ja pussar å har mina hundar i sängen, dör ja så dör ja, inte mer med det. Så ja tänker.

Dock mejlade in te jordbruksverket ang om en sjukräv ja såg här i gbg. Men dem gör inte så mkt om de i alla fall. Ja va mest rädd för att den skulle ha rävskabb med tanke på alla hundar de finns här.

PetraKarin
0

Jag bor i Göteborg som ligger nära Uddevalla där de drabbade rävarna hittades.

Men nej, jag är inte orolig. Skulle hon rulla sig i bajs skulle hon få bad och avmaskning. Skulle hon äta en sork (ja tjena!) skulle hon få avmaskning. Och jag får lov att äta och plocka bär i skogarna.

Så länge JBV inte är oroliga är inte jag det.

MajaL
0

Jaha, har de gått ut med att det finns i hela Sverige? Inte jag hört…

De har väl inte hittat något här nere i Skåne i alla fall, så vitt jag vet.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Kalli
0

#10: De har hittats på tre ställen i Sverige än så länge: Bohuslän, Södermanland och Dalarna. Vilket knappast kan räknas som hela Sverige. :)

MajaL
0

#11 Tänkte väl det. :)

#8 Det finns olika typer av bandmask. Den jag syftar på är dvärgbandmasken.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Kalli
0

#12: Det finns olika Dvärgbandmask också, Hundens och Rävens. Det är Rävens som nyligen kommit till Sverige så utgick från att det var den vi diskuterade. :)

MajaL
0

#13 Jaha, två av den med. Det är den nya jag menar. Den som är farlig för människor.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[nataschaj]
0

14 jag syftar på den du mena, alltså RÄVBANDMASKEN å den är farlig för människan.

På Nyheterna så sa dem att den finns överhela sverige, men ja vet inte, å ja bryr mig inte häller om denna mask =)

MajaL
0

#15 Okej… Bryr dig inte?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[nataschaj]
0

16 alltså, ja bryr mig inte om JAG skulle få de. är för snabb å glömmer ord märker ja…

Trollhassel
0

Skrev nyss en uppsats om E.multiocularis (rävens dvärgbandmask). Jag kan faktiskt känna mig en aning oroad. Inte nödvändigtvid av fruktan för att bli sjuk, utan av rädsla för vad som kommer att hända den svenska folksjälen om vi behöver vidta de säkerhetsåtgärder som rekommenderas i de områden där parasiten förekommer allmänt.

Jag vill kunna låta mina barn plocka smultron i vägkanterna, leka med kottar, klappa hundar och springa fritt i skog och mark. Vem vill äta värmebehandlade smultron?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler