huggormar
Vi har verkligen ett ormår i år här hemma,
folk har sett jätte många huggormar här omkring,
och va ska jag göra om Ebba min hund blir biten? jag har årdnat med skjus till vet om hon blir biten men jag 'r iaf orolig ifall hon skulle bli bite,Ebba är en liten raser i sig, och om hon blir biten av en stoooor huggorm då är det nog väldigt farligt(?) vad ska jag göra? kan jag skaffa nå piller att ge henne så jag hinner till en vet? det tar ca 1h och 30 min till närmaste om inte våran pationerade vet kan ta imot henne.(han kan ta akutfall som tur e)
Iaf jag är jätte orolig, jag sitter i rullstol oxå, så det är drf jag har ordant skjus efter som att få taxi på kort tid är svårt =S
nu tappade jag bort mig igen…
iaf finns det nå tabbleter man kan ha hemma?
Sätter den i denna grp
Ja koltabletter tror jag det är. Du kan ju prata med din veterinär om läget och säga att det vore skönt att ha hemma ifall hon blir biten eftersom det tar så lång tid för er till djursjukhus. DÅ kan de säkert skriva ut till dig att ha hemma :)

#1 Koltabletter hjälper inte mot ormbett, bara mot förgiftning av sådant hunden ätit.
TS det finns kortisontabletter som en del veterinärer skriver ut som man kan ha med sig, men om man inte har extremt långt till veterinären så brukar de flesta inte vilja att man ger sådant då det inte är bra att ge om det inte verkligen behövs.
Det man ska tänka på om hunden blir ormbiten är att själv ta det lugnt för att inte stressa upp hunden (stressar hunden pumpar blodet snabbare och då sprids giftet snabbare i kroppen), om möjligt hålla hunden så stilla som möjligt (gärna bära den hem om man kan) och sedan ta sig till veterinär fortast möjligt (man behöver inte ringa i förväg om det är under normala öppettider).
Sedan så är det ofta mindre farligt om de blir bitna av en vuxen orm än av en huggormsunge, detta pga att ungen släpper allt sitt gift direkt i ett hugg medan den vuxna kan kontrollera mängden gift och släpper oftast endast en mindre mängd.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hahaha Tack Anne! Såklart var det kortison jag tänkte på. I vilket fall ska ju veterinären skriva ut det ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har kortisontabbletter hemma just för getingstick och ormbett det fick jag utskrivet ska vissligen titta bästföredatumet :P fick det förra året iaf. Jag har det i kopplet i en liten adress (mojjäng) som är vanligt man har på halsbandet för katter/hundar :) I den har jag oxå adressen och vårat telefonnr.