stackars vovve!
Man blir verkligen förbannad på människor som inte borde ha hund!
Såg idag på torget att någon bundit sin dobermann vid en stolpe i solen. Dobermannen hade kuperad svans och kuperade öron och mitt i sommarvärmen hade de satt på den en liten munkorg så att den inte kunde öppna munnen nånting!
Inte nog med att det var varmt som det var, nu kunde den inte ens öppna munnen för att hässja för att svalka sig.
Hade tyvärr bråttom iväg så jag hann inte göra något men jag blev riktigt förbannad!
För mig spelar det ingen roll om en kuperad hund är importerad eller inte, blir arg iallafall.
Om hunden ska ha munkorg ska man ha en ordentlig som gör att hunden kan öppna munnen, typ en sådan med galler runt om.
Inte en sådan med ett tygstycke (vet inte vad det är för material) som helt hindrar hunden att öppna munnen.
Om man nu måste använda en sådan som förhindrar den at öppna munnen tycker jag att man inte binder hunden ensam på ett torg mitt i solen!
#2 Jo, det är ju inte så värst trevligt ändå, oavsett. Vi har en rottweiler hane som är kuperad, dock har vi gjort det hos vet. då han hade diskbrosk på 2 ställen och fick ont.
Jaha, du menar en sådan munkorg, jag trodde att det var en sådan riktig som dom ska ha, jo. Det är ju lite..
#1 finns folk som har munkorg även fastän inte dem slått hunden tills den blivit agressiv, hundar kan bli agressiva av olika sorters saker ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"Lite OT" Sen finns de de människor som har haft sin stora snälla hund bunden utanför sitt eget hus, på sin egen tomt i skuggan. Då grannbarnen gått in & slagit hunden tills den bet. Barnen sprang då hem till föräldrarna o berättat att hunden anfallit. Föräldrarna gjorde då en polisanmälan!!!
själv tycker jag kuperade är snyggt
Men fy stå i solen utan vatten o dessutom munkorg
fy jag hade med blivit förbannad.

Idioter som lämnar den i solen så 
Som tur är kupering förbjudet i sverige. Såg en dokumentär om de som gör det för att det är snyggt och veterinären sade att det var tur att ägarna inte hörde när djuren skrek
Människans fåfänga, djuren ska se tuffa ut. Visst kan man kupera en hund som slår sönder svansen när den jagar eller liknande men bara för att det är snygg, vet inte vad jag ska säga.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jag tycker det är fel att kupera bara för att det skall se snyggt ut. Det är inte snyggt heller. Jag tänker bara på dom stackarns hundarna.
Helt idiotiskt, och att hunden inte ens hade något vatten och stod i skuggan! Hoppas bara att hunden inte behövde stanna där speciellt länge…
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
Man bör aldrig lämna sin hund utan för en affär utan uppsyn. Det är tyvärr som att be om att någon ska ta den, eller att någon annan hund kommer fram och bråkar. Finns folk som kastar saker på hundar också. Bara där har vi ett stort fel.
Sen att den dessutom sitter i solen gör det hela ännu värre, djurplågeri skulle jag vilja kalla det. Och kan den sen inte svettas som den ska då den inte kan öppna munnen, ja, grovt djurplågeri i mina ögon.
Själv hade jag tagit hunden och ställt den i skuggan, sedan hade jag väntat på ägarna och talat om för dom varför hunden är flyttad! Hade aldrig kunnat lämna den där i solen.
Vad kuperingen har med detta att göra förstår jag inte, det är inget akut problem som det andra.
brukar vara neån (hur det nu stavas) material på de munkorgarna. har en här hemma som ajg fick av en som ville bli av med sina hundssaker. fick en massa skoj :D
jag försöker alltid hitta skugga till mina när vi är i stan, men ibland måste man sätta dem i solen :( dock gör jag allt att undvika och måste jag sätta dem i solen brukar jag fråga om jag får gå före i kön för att de ska slippa stå extra länge. + att jag alltid har med vatten till dem eller så går vi till ån efteråt och låter dem bada för att få svalka sig. annars brukar jag åka in tidigt, dvs förmiddagen, innan solen hunnit fram för att slippa all värme för djuren
(har ett torg utan skugga vid en mataffär, på sommaren har de dessutom uteservering vid enda skuggan så det är inte poppis att binda hunden där :(:( )
hoppas bara den inte fick stanna där för länge. måste varit mycket jobbigt för den
#11, jag tycker du ska läsa #10 Händer mycket skit med hundar som står bundna tyvärr :(
12# jo jag är medveten om risken att lämna hunden utanför en affär, men ibland måste man det med. jag har 2.5 km till stan och nu kan jag inte ta bussen längre
så lättast att hå in och sen chilla och sen köpa fika/ mat och sen gå hem igen. lämnar dem inte mer än 10 min
hade jag haft en amstaff, rottis, pitbull elr chiauauha så hade jag aldrig lämnat den utanför en affär eftersom det är de raser som blir hundnappade här i trakterna. men man ska aldrig säga aldrig
#13 Man måste aldrig lämna en hund utanför affären.
Man kan lämna hunden hemma om man ska handla.
Självklart gör du som du själv vill, men jag kan inte förstå varför man frivilligt utsätter sin hund för sådana risker. Det är ju inte bara hundnappning som är problemet, utan människor som sparkar eller kastar saker på hundar, människor som gör allt för att stissa upp hundar och sen har vi andra djur som kan komma springandes. Och en hund som inte kan fly vid en attack kan det gå riktigt illa för. 10 min är lång tid..
Idiotiskt! Håller helt med Hera i inlägg #10.
Skulle aldrig någonsin binda mina hundar utanför en affär eller någonstans där de står helt ensam. Trodde att alla skräckhistorier om hundar som blir stulna eller misshandlade hade avskräckt folk från detta. Sen dessutom binda dem i solen, ja för mig är det verkligen djurplågeri 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Dumt!
Stackars hund som måste stå i solen utan vatten.
Usch. Jag vågar aldrig lämna mina hundar utanför affären. Jag går en kortis om de inte kan vänta innan jag går till affären och sedan en längre promenad när vi är hemma igen.
En nära till mig binder sin hund utanför centrum när han går in och handlar, undrar vad han skulle göra om jag tog hem hunden, drabbas av panik och lära sig en läxa då han inte tror att människor snor hundar