Vad ska hunden äta?
Folk undrar mycket om vilket foder är bra, även jag kan lite om just vad bör hunden äta vad är ett bra foder? Därför undrar jag vad ska en hund äta? Vi tar en hund som tål allt, säg nu inte bara foder utan jag vill veta lite mer vad som är bra att hunden får i sig.

En hund är i huvudsak köttätare så den största delen av deras föda ska bestå av kött (vilket de flesta foder inte gör), för att få i sig en del vitaminer och annat så kan lite grönsaker, frukt eller bär vara bra. Spannmål däremot är något som de inte har någon nytta av alls iallafall inte i den mängd det är i foder eftersom deras magar inte klarar av att bryta ner det ordentligt.
Äggula är också bra då den innehåller mycket nyttiga ämnen.
Om man tänker på vargar i det vilda (inte i djurparker) äter så äter de både små byten som tex fågel, hare, gnagare, mm och stora byten som ren, älg, osv och då äter de ofta först upp maginnehållet = vomen (magsäcken+innehållet), lever, njurar, hjärta, mm och sedan ger de sig på resten av köttet + att de äter en hel del av benen med.
Sedan så kan de äta lite fallfrukt och bär efter säsong och även en del ätbara växter och rötter i naturen.
Har skrivit en artikel om just Hundens näringslära där det står en del om vad de bör få i sig och i vilka livsmedel de ämnena finns - Länk till artikeln.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hundar kan inte bryta ner fruktos har jag lärt mig, på samma sätt som de inte inte bryter ner spannmål ordentligt.
1 tackar för bra svar.
2 fruktos är ungefär samma som fruktsocker eller?

#2 Ja det har du rätt i, men det är inga direkta mängder av frukter och sånt som de brukar äta.
#3 Fruktos är fruktsocker 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
4
tackar då vet jag det oxå