Vad ska jag göra (anmäla?)
Jag har tänkt på en sak som hände mig och min hund i påskas gällande ett hundslagsmål.
Detta blir dock ett långt inlägg ;p
Det var så att jag var ute och gick med min hund Suffy i närheten av hemmet. Då såg jag en annan hundägare komma med sin hund, och den hundägaren har inte det bästa ryktet…
Han som äger hunden är en grek på ca 30 år och hunden är nån sorts ridgeback blanding. Han är känd för att vara "konstig" och hans hund är väldigt hundaggressiv.
När jag mötte dem gick jag över på andra sidan gatan med min (kopplade) hund. Dels eftersom hans hund är aggressiv och sen för att Suffy kan få utfall då han är osäker på många hanhundar.
När jag tittar upp från marken ser jag hur hans hund står lös med en avsliten lina och morrar, visar tänder och stirrar stint på min hund.
Jag drar in Suffy snabbt bakom mig och ropar åt ägaren att hämta sin hund!
Precis då gör hans hund utfall och rusar fram för att hugga Suffy och då sparkar jag mot (träffade dock inte) hundens ansikte för att den ska backa.
Ropar en gång till åt hundägaren att hämta hunden men idioten står bara med händerna i fickorna och tittar på!
När hunden gör ytterligare ett anfall sparkar jag snabbt igen och då hugger den mig i foten (hade som tur tjocka skor på mig, men det blev märken).
Efter 2-3 till utfall och flera hugg i foten som jag får ta hämtar ägaren sin hund efter jag hela tiden skrikit åt honom.
När han ska ta hunden försöker hans egen hund hugga efter honom!
Jag säger åt honom att ställa sig på den avslitna linan och till slut gör han det.
Sedan tar han sin hund och försvinner utan ett ord.
Min hund som brukar vara kaxig stod bakom mig med svansen mellan benen.
Inte konstigt att han är osäker inför andra hanhundar…
Så nu är jag skitförbannad på den där idioten!
Skulle vilja att någon tog den stackars hunden ifrån honom.
Hundägaren är känd för att inte ta bra hand om sin hund. Med tanke på att hans egen hund högg mot honom är det något som inte står rätt till…
Och att han inte tog ett dugg ansvar för attacken.
Han har tidigare fått tillsägelser för att han bundit sin hund i kedja utanför sitt hus alldeles för länge och ibland utanför ett kafe där hunden suttit i värmebölja i två timmar.
Han har förföljt unga tjejer med sin hund osv.
Hur ska man göra för att någon ska ta hunden ifrån honom?
Länsstyrelsen är det väl som har hand om djurskyddsfrågor? Tycker bestämt det låter som att det är värt att kontakta dem, vissa människor borde inte få ha djur överhuvudtaget..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Det känns som det. Han har ju verkligen ett dålig tillsyn till sin hund och han vill inte heller ta på sig ansvar för dennes gärningar heller.
länsstyrelsen skulle jag med vända mig till iaf för att nån har lite kolla på hur hunden. Jag hade profsat på koppetvång samt munkorg.
Sen detta med att hunden bet ägaren är det inte så ovanligt att ägaren får ta smällen behöver itne betyda att hunden är arg på sin ägare.
# Han verkade rädd för sin egen hund, jag tror att det är därför han inte hämtade hunden från början
4 var säkert så han vet att han lär komma i kläm o få sig ett bett lr fler. Undra lite hur han tänkte då när hunden var lös iaf eller inte helt koppel… att hans hund skulle sköta sig? ursh ja det finns för många nötter som har hundar synd att de itne arbetar med sin hund o får bukt på problemet iaf
Du skulle polisanmält det direkt,nu tror jag inte de gör något eftersom det blir en efteranmälan.Polisen gör en bedömning om hunden skall tas omhand för utvärdering och det är för det mesta en hundvan polisman som gör testen.Sen kan de besluta om munkorgstvång eller avlivning.Det bästa är om alla i området som på nåt sätt blir ofredade av denna hund anmäler det,för om det kommer in många anmälningar så blir de tvungna att till slut göra något.

Polisanmäl attacken och anmäl eventuell vanvård till länsstyrelsen!
Fortsätt anmäla varenda liten incident så tillslut måste myndigheterna ta tag i saken ordentligt även om de kan vara väldigt sega på att göra det.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!