Går runt och piper
Min två årig tik har gått runt och pipit heladagen.
Har försökt förstå varför, gett henne mat, fixat nytt vatten, gått ut med henne och låtit henne träffa en hundkompis som hon lekte lite med.
När hon inte går runt och piper så ligger hon i sängen och vilar.
Är orolig att hon har ont? Kan tillägga att hon blödde för en vecka sedan.. trodde hon löpte men det var varade ändast i tre dagar, plus att hon egentligen löpte för omkring två månader sedan..
Någon som vet vad det kan bero på? vad ska jag göra?
Annars så är hon fullt normal, blir glad när jag kommer in huset, leker, äter osv :)
ingen feber? har du kämt igenom hunden och hur aktiv var hon när hon fick leka med en kompis? Hon blödde för en vecka sen o sen har hon varat vart var det hon blödde/varade? Fick hon medicin ? När löpte hon senast? Kan vara så att hon sak löpa snart. Jag har haft pipishund med men henne fick jag helt enkelt säga till gå o lägg dej just eftersom inget skulle hända, jag uppmuntra inte pipandet genom leka,ge mat osv eftersom då hade min tös pipitännu mer. Det var chanel som kunde pipa ibland.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
okej.
Hon löpte för två månader sedan, hon har inte gått på medecin. Hon var helt normal när hon träffa hunden. Jag har känt igenom henne men hon regagerar inte på att hon har ont.
Hon gräver runt mycket i sängen, och lägger sig under täcket och sover.
Ska ta tempen på henne nu :)
har aldrig tagit tempen på henne förut, men just nu har hon 37.9
Jag tror att din hund bäddar i sin säng därför att hon "går igenom" en valpning, hon inbillar sig att hon har Valpar på gång =).
Men för säkerhetsskull så kan du ju ringa och rådfråga en veterinär, för man kan ju säga allt möjligt på ett forum o så är det helt fel 
Men jag tror att det handlar om en skendräktighet =)
2 låter verkligen som skendräcktig tik. piper vill att man ska vara med bäddar osv. som 4 förklarar det hela gissar jag med på 
Hmmm,hon har inte börjat dricka mycket mer vatten än vanligt?
Vill inte på nåt sätt skrämmas och hon är ju ung så sannolikheten är väldigt liten,men börjar hon dricka mer vatten än vanligt kan det vara symptom på livmodersinflammation.Det är det med blödningen som är lite konstigt.
6 bra tanke.
TS blödde hunden och varade från musen/underlivet? för då är det verkligen dags att åka in till vetrinären.

Vilken färg, lukt och konsistens var det på blödningen?
Pipandet och andra beteenden låter absolut som skendräktighet och ev skenvalpning vilket är fullt naturligt. Men som andra skrivit så låter blödningen oroande som att det kan vara livmoderinflammation, vilket kan vara ett väldigt akut tillstånd även om det inte ännu märks andra symtom.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Skenvalpning kan det ju vara som flera sagt. vår hund pep väldigt mycket och så då. Men kolla upp det som #6 nämner. Det är ju allvarligt om så skulle vara fallet.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Oj, vart lite orolig.. hon dricker absolut mera vatten nu har jag märkt. så fort jag kommer hem är vattnet slut vilket det inte brukar vara..
Är ju lördag imorgon och då går det inte ringa veterinären, men ska man ringa akut då? hur illa är de här?
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.

#10 Jag råder dig till att ringa akut iallafall för rådfrågning om vad veterinären anser att du bör göra.
Om det är livmoderinflammation så kan det snabbt gå från att vara utan symtom till att någon timme senare vara så allvarligt att det inte är säkert att hunden klarar sig om livmodern spricker. Har under min tid på djurklinik sett några fall där det varit så illa, en hund dog innan vi ens hade hunnit sätta in kanyl i benet, en fick vi återuppliva 2 gånger under operation och hon hade tur som till slut lyckades återhämta sig.
Vill inte skrämma upp dig, men om det är detta hon har så är det ett livshotande tillstånd som kräver akut opertion (kastrering). Ger veterinären bara medicin mot det så är risken väldigt stor att det återkommer igen inom snar framtid.
_**/Mvh Anne
#10 Du måste prata med vet,för skulle det vara så att hon har livmoderinflammation och det inte rinner ur henne så är det exakt som #12 säger att det är stor risk att livmodern kan spricka.
Okej, ska ta och ringa imorgon då, tack så mycket för hjälpen! :)

#14 Berätta gärna vad veterinären säger och hur det går för er.
_**/Mvh Anne
Hoppas att det är nåt annat,nåt mer lättbehandlat

#14 Fick du tag i någon veterinär? Vad säger de i så fall?
_**/Mvh Anne
Vi åkte på lördagen, men fanns bara en veterinär där. Hon verkade inte så kunnig. Men vi tog blodprov, hon fick tre sprutor och rönkades 9 gånger (eftersom det var problem med rönken). Och man kunde inte se något på rönken då alla organ var ivägen och hon hade ingen utbildning på ultraljud så vi ska in igen på onsdag då det finns en veterinär som kan kolla med ultraljud.
Fick iaf två olika medciner med mig hem som hon nu ska ta.
Hon går fortfarande runt och piper (pipit i fem dagar nu), äter dålig och kissar mkt och så sover hon mest hela dagarna. Men när vi kommer ut så är det liv på henne :)
Som tur är så äter hon korv så hon kan få i sig medecinen :)

#18 Låter ärligt talat som att den veterinären var en klåpare och inte hade fått lära sig hur röntgenapparaten fungerar.
Hoppas att det går bättre på onsdag då och att ni kan få ett ordentligt svar av den veterinären.
_**/Mvh Anne
18 gissus vad var det för vetrinär?
Visste hon änds vad det var för medicin hon skulle ge? och du betala väl för tusan inte rönken om vetrinären inte fatta sig änds på rönken? jag hade blivit mörkrädd av sån vetrinär, hon bör någ inte kalla sig för vetrinär, kan du varna hennes kolegor att ha henne som aktutvetrinär är fara för djurens häsla om det är riktigt akut lär hon flumma som 17 iaf Hoppas det går bättre på onsdag och då kunnig vetrinär.
Jo det jag tänkte på, fall det hade vart riktigt akut!
Jag frågade henne om medecinen om det visar sig att hon inte har livmodersinfamation och hon ändå tar medecinen, om något kan hända. Men det ska tydigen vara lungt.
Hon gav även mig för mycket medecin, och jag räknade ut hur mkt hon skulle ha för det verkade fel, och sa det till henne och så sa hon att det stämde. Hon berätta hur jag skulle ge medecinen men sedan några timmar senare ringde hon mig och sa att jag skullle ge det på ett annat sätt.
Hon satt även och bläddrade i en bok och kollade upp fakta, och hon skrev ut ett papper från internet om livmoderinflamation som jag själv hade hittat på internet tidigare och kände igen det.
Hon verkade inte så värst kunnig, och jag vart lite mörkrädd när hon skulle ge sprutorna och ge medecinen..
Har mött på jätte duktiga och bra veterinärer där tidigare men hon verkade lite lost.

#21 Vad var det för mediciner du fick? har för mig att man bör undvika att ge antibiotika i förebyggande syfte eftersom diverse bakterierna kan bli resistenta, det är dessutom endast tillfällig lösning om det är livmoderinflammation.
_**/Mvh Anne
21 jag hade inte stoppat en ända tabblet i min hund om jag inte viste vad felet var. dessutom ska du gå i botten med vad det var för blödning, ger du henne medicin visar provsvaren helt fel när du ska till vetrinären imorgon.