Shanti har fått men
Ja idag så upptäckte jag att Shanti har men av att min systerdotter på 1½ har dragit Shanti i pälsen samt att hon gjort illa henne. Hon tycker inte om något barn från 2 och under….hon morrar ens innan dom hunnit klappa henne. Visserligen är jag glad att hon trivs med oss för det är ju allra viktigast. Men jag vill inte att hon känner obehag av småbarn.
se till att din systerdotter inte kommer nära shanti tösen, speciellt inte nu under löpet! om shanti biter så vet vi varför, men det kommer ge dej ännu större men!
systerdottern kommer växa ifrån det med tiden, men det kommer ta tid
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
nja det att de reagerar på barn är inte alls ovanligt, de rör sig anorlunda. Barn 5år och uppåt rör sig mer "normalt". Enja har vi fått träna mycket med genom bara vara kring dagis utanför givetvis suttit en bit ifrån på en bänk. även skolan men där är ju barnen 6år och äldre det är inget konstigt nu med det dok får inte främmande klappa henne men hon blir inte osäker av sig. Vi tränar dagisbarn (informerat fröknarna om att tränar hunden jag står givetvis inte o glor på barnen iaf) men jag hoppas att Enja ska kunna strunta i dom oxå tillslut. Så mitt tips är träna på om du kan med liknande sätt. Låt inte barn klappa, sen kan man säga till sin syster att shanti är just nu lite osäker på mindre barn därmed ska inte ni låta flickan klappa henne och låt nu inte shanti lilla i någon kän eller klappa henne om nu systerdotter råkar komma lite nära shanti. för då förstärker du/ni osäkerheten.
Hon är mitt allt lilla Shanti, givetvis kommer jag att träna bort detta. Min idé var att andra 2 åringar kanske kan ge Shanti en godis innan klapp så att hon förknippar det med nåt bra. Jag har inte låtit Shanti träffa systerbarnet sen några månader tillbaka eftersom jag hela tiden måste passa på henne så inte lillan kan grabba tag i henne. Det blir jobbigt både för mig och för hunden.
3 nja du har lite där men höj ålder lite :) jag hade någ sagt 4 år o sen jobba mig ner i ålder på barn efter en tid :) bara en tanke ;)
Men du jag har haft katt som fick min systerdotter (gänmgammal med mig) men hennes dotter var mer än påsig mot min katt långhårig katt, åh vad jag fick bita mig i tungan många gg eftersom jag anser lite att det är barnets förälder som lär sitt barn lite att så där gör man inte klappa så här sen räcker det. Iaf jag fick ta katten o stänga in honom i mitt sovrum så fick han vara i fred, han var så snäll men man såg att det där gjorde ont eftersom flickan hade mycket päls i händerna. Kan du inte säga till din syster hur läget är, och att hon kanske kan hjälpa till lite? kanske sätta flickan i lek då i stol så shanti får märka att hon går säkert. Ska flickan ner från stolen ja ta då lastgaller o sätt upp för ett rum då ska givetvis inte systerdottern stå nära skrämma shanti utan hon ska underhållas med lek om det går (vet svår ålder på flickan men iaf :P ) du kan ju då droppa in lite godis fär belöning om shanti är lugn av sig. Jag kommer bara på lite nu vet ju inte om det funkar
Men jag tror du vill att din syster ska känna sig välkommen trots detta med Shanti o hennes dotter.
Det kan oxå funka med att ni har flickan i lek i stol ska hon ner så tar du upp shanti låssas som att det är inget men då ska givetvis inte systerdottern fram till Shanti. Svårt detta med ge bra tips
Hoppas nån annan kan ge dig bra tips för jag tror att du gärna vill att shanti ska funka med systerdottern.
Ja jag och min lillasyster har en tajt relation och jag vill mer än gärna att det fungerar. Vet med att min syster i framtiden vill ha en hund….hon blev förkrossad när det inte fungerade mellan henne och Shanti. Så vi jobbar gärna med detta och även för Shantis skull att hon inte ska misstro alla barn i denna ålder.

Jag skulle rekomendera att inte låta barnet hålla på med Shanti utan stenhård övervakning från vuxna eftersom barn i den åldern inte riktigt förstår att man inte får vara hårdhänt med hunden och hur hundarnas språk fungerar.
Lär gärna barnet att sätta sig en liten bit ifrån Shanti med en godis i handen så att Shanti får gå fram på eget initiativ och att barnet bara får stryka försiktigt, gärna på sidorna istället för på huvudet. Har barnet svårt att vara försiktig så kan man som vuxen ta barnets hand och visa hur man ska stryka hunden på rätt sätt.
Detta är väldigt bra träning för både barnet oavsett ålder och för hunden som då får lära sig att det inte gör ont när barn ska klappa.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!