Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 1519 ggr
Tallullah
0

Varfør blandras?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har under min tid som hunduppfødare,märkt att det under dom senare åren har blivit mer och mera populært att ha blandisar.¨

Innan jag går vidare,låt mig først presicera att jag har INGET imot blandras hundar…bare så det är sagt. Men det vore roligt å veta VÄRFØR blandraserna har blivit så populæra?

Jag har haft hund mestadelen av mitt liv…och jag är nu 55år,så det børjar bli ett tag:/:/ Men før i tiden,när jag børjade med hund,var blandisar en hund som inte var planerad. Dom kallades bastarder,kjøter,gatemix osv,och var oftast ett resultat av att en rashund parade sig med en annan rashund och det var sällan en parnig som ägaren til tiken,hadde planerad i førväg. Oftast handlade det om hundar som hadde sprungit i väg under løptiden,och blivit parad av en hane på granngården.

Dessa kullar som kom efter sådana parningar,var inget värd. Man kunde få valparna gratis och i bland blev hela valpkullarna avlivad.

I dag kallas blandisarna "Designerhundar"och blir sållt før manga pengar. Ofte før like mycket som en rashund. Och i dag blir kullarna planerad. Och man har namn på "raserna": Till ex Chidoodle,Yorkipooh,Shäbrador osv osv..och även kungliga och innan sositeten har man blandrashundar.

Jag har funderat mycket kring värfør det har blivit så. Värfør väljar man en blandis istället før en rashund? Beror det på att blandisarna ofte räknas som friskare djur och inte har så många av dom ärftliga sjukdommarna som rashundar har? En hund är en hund…även om den är en noga planerad och är av en"fin"ras el en rufsad blandis… hunderna är ändå like mycket värd. Men pengara som ligger bakom är nog lite førskjellige. Uppfødare av rashundar lägger MYCKET pengar i sin uppfødning. Man importerar,reser på utställningar och veterinär utgifterna är ofta skyhøga eftersom avelsdjuren ska kollas før alla møjliga sorters sjukdommar. Ofta blir parningar planerad flera år i førväg.

Låt mig igjen få precisera igjen, att jag är inte "førsvarar"rashundar el uppfødningen. Det finns många oseriøsa uppfødare. Jag älskar hundar,och djur generelt. Hurvidt dom är renrasiga el ej, spelar ingen roll. Det jag skulle vilja veta är varfør man väljer en blandis framfør en rashund?

Jag är norsk,så kan hända jag skriver fel,men hoppas ni førstår ändå.

Fridaaaa
0

Jadu, jag gillar blandras hundar OM man inte blandar helt skilda raser (t.ex rottweiler & labbe) utan att man blandar av samma rasgrupp :)
Men blandrashundar var från början billigare än rashundar men har nu gått upp i pris, varför förstår jag inte riktigt.
Men som sagt, jag gillar blandrashundar om man inte blandar många olika (max 2-3st) och att det är inom samma rasgrupp :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

isafisa
0

Kan bara utgå från mig själv:

När jag skulle skaffa hund (för ett år sedan) så var vi inne på många olika raser, jag hade inte en tanke på en blandras ens. Sen såg jag en blocket-annons och åkte och kollade på valparna och mamman, och jag fastnade helt för min tik som jag idag äger :) Eftersom jag inte hade bestämt mig för en ras som jag ville ha så gick jag nog mer på känslan av individen och det där "klicket" som blir när man träffar den man verkligen vill ha.

Sen är jag inte en sådan människa som skulle vilja ställa ut eller tävla på något sätt, och då spelar ju inte rasen så stor roll.

[Forest]
0

Jag har höga krav som ingen blandrasuppfödare håller hade jag letat stor blandisvalp då har mina krav mer uppnått, där anser jag väldigt konstigt för ofta är mindre blandraser dyrare än de större som ändå fäderdjuren genomgått lite som rönkade o med bra resutlat både hane o tik. Jag anser hund som hund blandras är minst lika fina som renrasig men jag vill gärna ha en så frisk grund på valpen iaf då genom friska fäderdjur. Förut var hund lite "status", men nu mera tycker jag att många skaffar hund o kanske struntar mer i slösa pengar (som festa mm) de lägger hellre pengarna på hunden?

Patriszija
0

Jag säger som #2 jag föll för individen.
Sen tycker jag mer om blandrashundar för att enligt mig så är dom mer personliga, både i utseende och personlighet.
Jag hade heller inte hittat någon renrasig hund som jag riktigt tyckte passade mig till 100. Utan satt o velade och så dök bara annonsen på min hund upp och det klickade.
O jag kan säga att jag hade en helt galen blandning som förstas hund (östsibirisk laika, dobermann och border collie) och det var helt klart den mest underbara hunden jag någonsin kommer äga. Han fick dock tas bort pga väldigt svår höftledsdysplasi trots att båda föräldrarna var kollade (pappan renrasig laika), men det kan ju ha funnits nått bak i mammans släkt. Så att blandisar är mer friska vet jag inte.

[Zorita]
0

Jag kan också bara tala för mig själv, men det var detsamma som för #2 och #4. Jag har två blandisar som är finare än någon hundras jag kan komma på.

Skulle inte betala så mycket som renrasiga kostar, för det måste man nog verkligen gilla rasen. Fast jag har adopterat båda mina, så tekniskt sett har jag inte betalat någonting för dem (annat än donation till andra övergivna hundar).

Ibland tycker jag också att det är skönt att inte snöa in sig på rasen. Jag har ingen aning om vad som redan ligger i blodet, så jag och hunden får komma på det tillsammans.

AnneN
0

Jag kan inte svara på varför andra skaffar böandraser, men jag skaffade min blandis av en ren slump. Hade planerat att skaffa en valp och kollade på massor olika raser som jag fastnat för men hittade ingen uppfödare som nådde upp till mina krav.

Så en dag så var jag hos min syster och hennes granne hade Valpar av blandras ute i en hage på gården. Blev ju givetvis kär i några av individerna, men tänkte att nej blandras kan jag ju inte gå på utställning med, men så en dag hade grannen lämnat valparna ute i hagen och hans gamla mor var hemma och hon kunde knappt en gå, och det började spöregna och åska för fullt!

Gick över och erbjöd mig att lyfta in valparna, men då jag kom in i huset så höll jag på börja gråta, såg så förjäkligt ut där, så skitigt hus som man annars bara ser på Djurpoliseran på TV! Och då i den sekunden bestämde jag mig för att rädda iallafall 1 valp från den misären.

Så på den vägen blev det en blandras istället för renras.

(Kan meddela att den uppfödaren nu har fått djurförbud)

Det med att priserna på blandraser är högre nu än förr är nog en delvis för att folk ser sina hundar mer och mer som familjemedlemmar oavsett om de är blandisar eller renraser och genom att ta en lite större summa för valparna så sållar man bort många oseriösa köpare.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tallullah
0

Tack før alla interessanta svar så långt:)