Papillon + Phaléne = Blandras?
Då denna diskussion dök upp i en annan tråd där den inte hör hemma riktigt så tänkte jag att den kan få en egen tråd.
Alltså det som diskuterades var, om man parar en renrasig papillon med en renrasig phaléne, blir det då så att avkomman räknas som blandras?
Jag ringde till en bekant som föder (har kennel i SKK) upp just papillon & phaléne och frågade om detta, svaret är:
Man kan para papillon med phaléne eftersom de från grunden är samma ras bara 2 olika varianter och båda varianterna kan födas i samma kull oavsett om båda föräldrarna är av samma variant. Dessa Valpar blir alltså inte blandraser utan registreras som renrasig papillon eller phaléne beroende på vilken örontyp den individen har.
De blir alltså inte blandraser!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker inte att det bör kallas blandras då en phalene är en papillon med hängande öron.
Då har jag naturligtvis en fråga…
Om min tik är 50% Phalene och 25% Papillon och hon har hängande öron…är hon då 75% Phalene? Klurig fråga…
Det är inte blandras:)
Men, min killes systers hund, köpte hon som Phalené med stamtavla, nu, när han är ca 1 år, så har öronen ställt sig så nu är han papillon. Han var 9 månader när hon fick hem honom.
Vet att det har hänt en släkting till mig med :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack AnneN!
Då vet jag hur det ligger till, för som jag sa i den andra tråden så vet jag att en Papillon som får en valp med hängöron har fått en Phalene valp och den kan då registreras som det, och tvärtom med Phalene också.
Visste ju dock inte hur det låg till med att "blanda" varianterna så jättekul att du tog reda på det =)
Någon som kan svara på min fråga? För om hon bara haft papillon och phalene i sig hade hon klassats som phalene då öronen ligger ner. I och med att det även är shitzu i henne kanske det ska vara 50% phalene och 25% papillon?
#5 Svårt att säga när det gäller blandras, eftersom shih tzu har hängade öron

Varför räkna i procent? Eftersom att hon har hängande öron skulle jag nog säga phalene istället för papillon då det är samma ras…
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
TAck för förklarandet :)
#5 Man kan inte räkna heller hur många procent av vår ras hunden har, det kan slå helt olika, man kan aldrig veta hur många procent av var ras en blandras har i sig

#1 Nej det blir ju inte blandras, bara man har reggat dem i en kennelklubb så räknas de som renrasig av den variant de är.
#3 Har de kollat om det inte går att regga om den som papillon då? Tänker att det borde gå eftersom stamböckerna är öppna.
_**/Mvh Anne
#10 Jo det gjorde min mammas släkting, och det ska killens syster med göra:)
som jag trodde 
2, Jag hade sagt Phalene 75%/ i henne då det är samma ras det är ändå samma ras Papillon=Phalene man kan säga fadern var renrasig Phalene och modern 50/50 av /papillin/phalene+ den andra för det blir väl 75% i henne då? Hur ser hennes syskon ut för efter hur dom ser ut kan man oxå välja lite vad man vill kalla 75% för det var ju en liten svartvit som såg ut som papillon om jag inte minnes helt fel :)
Sorry lite OT nu
AnneN : som vet lite
hur är det med avel o hårigheten när man avlar blandras? Är det så att Om man nu tar halvlånghårig-ras som papillon+tibetansk terrier kan Valpar då bli korthåriga, eller iaf få korthår på kroppen men ha halvlånghårig svans med kanske lite lurv vid öronen? Jag ser dessa raser som ganska så långhåriga papillonen är vissligen inte nån man vanligtvis klipper/trimmar :)

#13 papillon har ju lite varierande päls mellan individer, finns en del som har mycket man och fanor på ben & svans men relativt kort päls på resten av kroppen, medan andra har jätte mycket päls överallt.
Tibbe terriern är en långhårig ras om man nu inte valt att klippa ner pälsen.
Så min gissning är att avkomma av den blandningen skulle bli ganska långhåriga, men kan absolut finnas något i generna som kan ge dem lite kortare päls. Detta med genetik är ett enormt stort och lite krångligt då jag tyvärr inte (ännu) gått någon kurs i detta ämne.
_**/Mvh Anne
#13 Hon har en phalenes kropp (nätt och slank), hållning, svansföring och öron. Storleken är som en Phalene med, 3-4kg och ca 28cm mankhöjd. Shanti är 2.8kg och 25cm i manken. Tassarna är nätta så som en phalenes.
Pälsen och färgen är efter en Shi tzu helt klart. Har läst om ras standarden och hon följer inte alls shi tzuns typiska kraftiga benstomme eller drag.
http://www.papillonringen.com/ här har Phalene/papillon samma ras standard beskrivet, förutom öronen.
14 tackar för svaret :) svårt detta med genitik hua jag ska lära mig lite om pudel är väl tanken just för att jag tycker det är så roligt o kunna iaf den rasen :)
15 ja jag skulle ju säga att hon är phalene/papillon 75% resten är shitzu eftersom det är samma ras fast bara öron upp/ner
9# jo man kan visst räkna med %, MEN det är viktigt att man förstår att det bara är siffror.
ta ex schächer, labbe, herdehund, amstaff och rottis. det är 15%, 15%, 30%, 20% oh 20 % i den.
Det kan ju bli att hunden ser ut som en amstaff helt och hållet men har lynnet och allt efter en amstaff :)
jag räknar med % efter som jag vill hålla på med avel. eftersom det är över 50% sibbe i mina båda vill jag gäran ha en ras med sibbe eftersom ajg vill bevara det. men jag vet ju att andra saker påverkar mycket
blev lite OT, men tycker det är viktigt att båda sidorna av detta lägga upp på rätt sätt :)
#18 Nej om du parar t.ex schäfer/labbe med labbe så blir det inte automatiskt 25 % schäfer och 75 % labbe.
19# jo rent i % blir det ju det, men det var ju det jag sa i föregående inlägg
hur hunden blir i kropp och sinne har inte med % att göra, men rent teoritiskt blir det ju 25% schäffer och 75 % labbe.
eller hur?
#20 Ja teoretiskt ja :)
21# kanon att du förstod mej :) kan ju lätt bli missförstånd :D:D
(kan ju ge ett ex; min valps pappa ser ut som en schäffer med lite vita inslag. men det finns inte det minsta schäffer i honom!! det är rätt komiskt)
#22 Ja det är lätt hänt :)
Det är som en blandis en hade på min skola, den såg ut som en vit herdehund, men hade varkens det eller schäfer i sig hah :)

Jag brukar räkna i % just för att då vet man lite mer om hur långt bak i ledet raserna blandades in, men som sagt så säger det väldigt lite om vilken ras som slår igenom i utseendet och/eller temperamentet.
Ta som exempel Velvet & Mischa, de är kullsyskon men väldigt olika.
De är 50% lapsk vallhund, 25% pitbull, 12,5% amstaff, 12,5% dobermann.
Alltså pappan är renrasig lapsk vallhund med stamtavla, deras morfar var renrasig importerad pitbull med stamtavla från usa och deras mormor var blandning hälften amstaff / hälften dobermann, därav får jag till den %-en.
Men ser man till utseendet på valparna i kullen så såg de flesta ut som amstaffar medan Mischa ser mer ut som en förvuxen amstaff med massa päls och Velvet får jag ofta höra ser ut som en smålandsstövare, i beteenden så kan man i både Mischa & Velvet se lite av alla raserna.
_**/Mvh Anne