Testat viltspår och personspår
I lördags fick jag och Velvet prova personspår för första gången då en kompis frågade om jag var intresserad av att följa med dem och testa.
Vi tog med alla hundar ut i skogen, band upp dem vid varsit träd och lade våra spår. Jag la bara ett kort på ca 50 m till Velvet då varken jag eller hon varit med dom detta tidigare.
Lät spåren vara ca 20-30 minuter och sedan gick jag först med Velvet. Hade trott att jag skulle behöva hjälpa henne en hel del, men tji fick jag! Visade henne startplatsen där jag sparkat lite i marken, hon tittade på mig och såg ut som "Jaha du har sparkat i marken där… Och?!", då sa jag bara "Framåt" så tog hon direkt upp spåret och gick klockrent hela vägen, inklusive en vinkel
*Stolt matte*
Ikväll så fick jag möjlighet att följa med en vän och ett gäng från lagottoklubben och testa viltspår. Detta provade jag med Velvet då hon var ca 1 år, men då var hon inte det minsta intresserad av varken blodstänket eller älgklöven så det gick inte alls. Idag fick hon undersöka klöven innan spåret lades så hon skulle få iallafall lite intresse av den + att hon fick lukta lite på blodet i flaskan.
Då vi kom till spårets startplats så visade jag henne uppsparket, hon nosade där ett par korta sekunder och sedan gick hon spåret klockrent med nosen i backen konstant
Även detta var ett extremt enkelt spår på ca 60 m och utan vinklar, men det syntes på henne att hon verkligen gillar detta med att spåra för hon var 110% koncentrerad på sin uppgift!
Sedan då vi skulle gå tillbaka till bilen så lät jag henne gå lös i skogen eftersom vi var sist med att spåra så hon skulle ändå inte störa någon (hon jagar inte efter vilt), då sprang hon och hittade de andras spår också och skulle fortsätta spåra, men kom direkt på inkallning
Jag är så stolt över min lillgumma och jätte glad att jag hittat något som hon tycker är roligt och som dessutom inte är så tidskrävande att göra (speciellt personspåret) + att hon efteråt faktiskt är nöjd och trött då vi kommer hem
annars brukar jag kunna träna med henne i flera timmar av diverse olika saker utan att hon blir nämnvärt trött.
Så detta med personspår & viltspår är definitivt något som jag kommer att träna vidare med henne. Vem vet i höst eller nästa höst kanske jag tom startar henne på viltspårsprov för där får även blandraser delta 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Grattis óch va roligt. Har också varit lite sugen att prova men inte kommit till skott än.
Vad kul!
Viltspår är något som jag verkligen vill testa med min vovve :)
Jätte kul
Ser framförmig hur hon visa alla inklusive dig hur lätt detta var för henne :D Sicken tös hon är en riktigt klippa
Jag har gått spårkurs inbakat vardagslydnad me Chanel iaf då fick vi prova först viltspår eftersom hundarna brukar tagga till lite extra på det gången efter var sen personspår då var det "leta husse" eftersom han var med gick jätte bra. Kan varmt rek att man testar detta det brukar hundar gilla nosen är ett väldigt bra verktyg :)

#3 Ja jag trodde inte att hon skulle klara spåren så galant på en gång, så mig visade hon att hon minsann kan detta!
Fast å andra sidan så borde jag kanske inte vara så förvånad eftersom jag är expert på att gå vilse (har inget lokalsinne alls) och varje gång jag gått vilse på promenad med Velvet så har jag bara behövt säga "Nu går vi hem" så har hon ledit mig rätt, och detta är inget som jag tränat henne på, iallafall inte som jag är medveten om. 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Va kul !! Jag ska börja viltspårskurs på lördag med en av mina podencos, och ser fram emot det jättemycket :)
4 Det är kanon bra med hundar som hittar hem, gick vilse flera gg som barn i våran stora skog tur var hade Bamse hängt med o sa man nu går vi hem till mamma så kan man alltid hem :)