Kan det vara vårtrötthet?
Jag tycker att min lilla Bell blivit så trött det senaste. Hon orkar inte vara med som förr. Vi har varit hos min mamma nu både lördag och söndag och hon har en inhägnad gård så Bell har kunnat strosa runt fritt. De andra fyra hundarna har busat runt på gräsmattan, fram och tillbaka och runt henne men hon har bara gått runt och inte verkat lägga märke till dem. Hon äter nästan ingenting.
Bell har en kvällsrutin som är inpräntad sedan många år tillbaka. Varje kväll innan vi lägger oss så tar jag sex stycken mini frolic och så gömmer jag två i sängen, två i matskålen och två i hennes korg och så ska hon leta reda på dem. Detta är något hon alltid börjar vänta på redan tidigt på kvällen och när det väl är dags så brukar hon vara överlycklig och slita runt sin filt för att hitta dem.
Igår kväll var första gången hon inte brydde sig om dem, hon lyfte lite förstrött på huvudet och tittade vad jag höll på med och sen fortsatte hon sova.
Kan det vara vårtrötthet? Depression? Vad kan det vara?
När allmäntillståndet är påverkat brukar jag kontakta veterinär.
#1# Du har alltså inget tips om vad det kan vara.
Någon annan som har en tanke?

Hur gammal är hon?
Har det gjorts några förändringar nyligt (tex flytt, ändring av rutiner, mm)?
Hur länge har hon varit tröttare än vanligt?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#3# Bell blir åtta i augusti. Jag har tänk på förändringar men inte kommit på något, allt går i samma lunk. Jag tycker hon har blivit det mer och mer de senaste månaderna, hon har dock alltid ätit väldigt lite men nu är det ännu mindre.
Jag drar mig för veterinär eftersom hon verkligen hatar vet och blir superstressad och hon har liksopm inget fel som går att peka på. Hon är väldigt trött helt enkelt, det är bara jag som oroar mig så för henne.

#4 Okej, det kan vara åldern som "tar ut sin rätt", men det kan lika gärna vara allt från livmoderinflammation till cancer, så mitt råd är att ändå ringa och rådgöra med veterinär imorgon då de öppnar. Har du tur så är det bara åldern eller något annat litet, men har du otur och väntar för länge så kan det vara för sent.
_**/Mvh Anne
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Nej, vad det kan vara är omöjligt för mig att gissa. Då det handlar om att din hund är tröttare än vanligt kan det vara allt mellan himmel och jord i princip.
#6# och då är det bara att låta någon annan ge sina tankar om det istället, precis som AnneN så snällt gjorde. För de flesta hundägare vet att man kan ringa vet.
#5# Ska göra det imorron, men jag undrar vad de kan göra? Jag säger ju när jag ringer att hon har varit väldigt trött det senaste men de kan ju liksom inte kolla henne, hon har inga fysiska besvär, inga knölar, inte ont någonstans.
Kan det verkligen vara åldern så tidigt, hon är inte ens åtta år? Jag har själv funderat över just åldern, men 7,5 är väl egentligen ingen ålder för en hund av liten ras?
Men snälla du, jag gav dig ett råd. Bara för att mitt råd var en självklarhet för dig är det inte det för alla andra. (fast så självklart var det ju inte eftersom du drar dig för att kontakta dom)

#7 En del hundar åldras fortare en del långsamare även om det är en liten ras.
Det veterinären kan göra är att ställa de "rätta" frågorna för att få en liten överblick på symptom som man kanske inte själv upptäckt riktigt och sedan avgöra om man ska avvakta och se om det går över eller om de misstänker sjukdom som måste undersökas.
_**/Mvh Anne
#7 Nu vill jag inte skrämmas eller så, men du borde verkligen låta en veterinör titta på henne. Även om du verkligen inte vill det.
Jag hade en sheltietik som strax efter det att hon fyllt 8 år började bli allt tröttare, hon började äta mycket mindre och verkade inte lika glad. Jag trodde dumt nog att hon var skendräktig eftersom hon löpt inte så långt innan. Därför åkte jag inte till veterinären med henne direkt…
Ett par veckor gick och hon hade inte blivit sämre, men inte heller bättre. Men en morgon hade hon blivit mycket sämre under natten och det blev att åka till veterinären i ilfart.
Där visade det sig att Pyrets njurar helt hade slutat fungera, och det fanns inget att göra för henne än att låta henne somna..
Enligt veterinären var den troliga orsaken cancer, men eftersom njurarna inte fungerade alls längre så valde vi att inte utsätta Pyret för fler tester.
Nu i efterhand kan jag inte annat än att ångra att vi inte tog henne till veterinären tidigare, för man vet ju inte. I så fall kanske njurarna inte kollapsat helt och då hade det kanske gått att göra något för min älskade lilla hund.
Jag vet att du inte vill ta henne till en veterinär, men eftersom jag miste min älskade hund för 2 år sedan vill jag ändå råda dig till att faktiskt ta henne till en veterinär. Förhoppningsvis hittar dom inget fel på henne, och att det faktiskt "bara" är vårtrötthet. Men om hon faktiskt är sjuk så är chansen större att det går att göra något, innan tiden runnit ut.
Jag håller tummarna för att allt går bra <3
Kramar
#8# Tack för den enda meningen!
#9# Jo du har rätt, det tänkte jag inte på. Även om hhon inte har något synligt och direkt att peka på så kan de ju ändå ställa frågorna som gäller om det är tex tumör eller liknande, så det kan uteslutas.
Bell är som mitt barn, jag brukar fånigt nog säga till de som frågar att jag har tre barn, två killar och så Bell, därför känns det så himla jobbigt att ringa och fråga, man är rädd för vad det kan vara och vill bara blunda. Men såklart är det bättre att ta det nu, det kan ju trots allt bara vara vårtrötthet.
#11 Varsågod.
Bra att du tänker göra det :)
Bättre att ta det säkra före det osäkra.
jag har lite frågor. När löpe hon senast? Har hon feber? äter hon sin mat o dricker normalt? Det är inget som har hänt? menar ingen granne som flyttat eller något sånt?
Varför jag drar upp granne var för att våran pudel vi hade när jag var barn vart deppig när en granne flytta det visa sig att han gick dit vaje dag kl 9 o fick en godis lite klapp o sen kila han hem, det var en äldre tant som levde själv så hon såg ju Bamses påhälsning med lycka.
Liksa så vart grannens hund deppig när mamma tog bort Bamse han var gammal, grannens hund o bamse var ju kompisar då det tog hårt på honom när inte kompisen fanns längre. ja fundera vidare det kan vara en sak du kanske inte tänkt på.
Annars så är hon 8 år en del hundar tacklar av då. Ni har ingen vetrinär som gör hembesök tänkte det kan underlätta lite för henne. Jag hade någ tagit en titt hos vetrinär iaf om hon vart lite hängig ett tag så är det någ inte helt fel.
#12# Ett tips bara, lite omtanke och frågor hjälper bättre om man vill få fram sin sak än att bara slänga ur sig att ringa vet. Det är inte särskilt trevligt och får sällan frågeställaren att lyssna. Kan vara bra att tänka på.
#13#Det var ett par månader sedan hon löpte så det kan nog inte vara det. Men jag kom på sedan vad det kunde vara med maten, Husse åkte på kortresa till skåne i fredags och det var då Bell slutade äta helt, nu när jag tänkte på det, så just maten måste vara att det saknas en här hemma.
#10# Tack för det kloka inlägget, det är ändå jättebra med varningar för då förstår man hur bråttom det ändå kan vara. Hur kollade de njurarna på din tjej?
#15 När jag åkte till veterinären gjorde veterinären de vanliga undersökningarna först så som lyssnade på hjärta, lungor och kollade tempen. Än så länge såg allt bra ut. Sedan kände veterinären på Pyrets kropp och allt verkade fortfarande bra. Allt såg bra ut tills veterinären tog blodprover som då visade att njurarnas värden var skyhöga. Eftersom njurarna inte längre fungerade hade Pyret massa gifter i blodet och det var därför hon mådde så dåligt.
Det här testet visade att njurarna inte fungerade alls längre, och då fanns det inget att göra. Men om det inte hunnit gå lika långt hade veterinären kunnat göra en sorts "scanning" av njurarna för att se den exakta funkitonen. Jag kommer inte riktigt ihåg vad den undersökningen hette, men det är i alla fall en vanlig undersökning när det gäller att kolla upp njurarna.
Blodproverna visade också på blodbrist och en kraftig förhöjning av ett annat ämne i blodet (minns ej vilket), och just detta tyder nästan alltid på Cancer. Hade njurarna fungerat fortfarande hade det kanske gått att göra något, men tyvärr fanns det inget hopp för henne
Det kan finnas väldigt många orsaker till att ens hund mår dåligt, det är inte alltid det är så allvarligt som det var med Pyret. Det kan ju till och med bero på depression, eller förändringar i tillvaron (tex flytt). Men det bästa är att en veterinär får undersöka hunden om man misstänker att något inte står rätt till, och förhoppningsvis visar det sig då att det "bara" är någon depression.
Håller tummarna för din lilla tjej!
Kramar
#14 Jag skulle då aldrig ta det som något otrevligt och har aldrig gjort det heller när jag fått rådet att ringa veterinären. Förstår inte alls var detta kommer ifrån. Alla skriver inte på det sätt som du gör, det gör inte det jag skriver till något fel.
Känns lite överkänsligt.
#17# Hellre överkänslig än okänslig faktiskt. Det skadar inte att tänka en gång extra vad man slänger ur sig när någon skriver att dens älskade hund är annorlunda.
#16# Tack! Det känns mycket bättre och lättare när man kan läsa din beskrivning av hur det går till, då vet man innan vad man har att vänta. Jag ska faktiskt be dem kolla njurarna, hon är som sagt åtta år och då skadar inte en hälsokoll oavsett om hon beter sig annorlunda eller ej.
#18 Jag slängde inte ur mig något okänsligt. Jag gav dig ett enkelt råd. Uppenbarligen gick det inte hem, och det förblir en gåta för mig hur man kan reagera som du gjort på ingenting. Jag skrev ett råd i all välmening, men det togs emot som om jag skrivit något riktigt otrevligt.
Om du tittar tillbaka kanske du kan se att du överreagerat (har full förståelse över att man mår dåligt om ens hund gör det, men man måste kunna ta lite avstånd och se när man gjort fel).
Precis, man måste se tillbaka och se när man gjort fel, kanske dags att du kikar tillbaka på dina inlägg nu och sluta älta i tråden. Jag har fått trevliga och bra svar av andra i tråden och kommer inte lägga mer tid på din okänliga attityd!
#20 Att dumförklara någons råd, för att det inte innehåller ömkan, det om något är väl okänsligt. Alla skriver olika, och sålänge man skriver med gott uppsåt och för att hjälpa så bör man ha vett nog att inte klaga!
Självdistans, det är mitt råd, och med det rådet lämnar jag detta.

Nu återgår vi till trådens ursprung!
Den andra diskussionen får ni sköta privat INTE på forumet!
/Anne, sajtvärd
_**/Mvh Anne
#22# Tack för att du styr upp tråden.
Bell åt sina Frolic med stor iver igår kväll när husse kommit hem igen. Idag hade vi läkartid med sonen så då lyckades jag inte komma fram på telefontiden men jag ska försöka nå vet imorron igen. Men hon är lite piggare.
23 då kan det vara så att husse var borta när han är hemma är allt som det ska enligt henne
Hoppas att hon äter sin mat bättre nu :)
#24# Ja vi får hålla tummarna, hon är en kräsen liten tjej :)
25 jag vet hur det är med kräsen hund. jag fick iaf tips idag hur jag ska göra ge lite en klick mat på morgonen sen inget mer på kvällen lite mat o då även (ger oxå rå kyckling) vi får väl se om min pippelisa äter mer med detta konsept tror jag inte…. men men