Hur behandlar man liggsår?

Är det vid hundens armbåge? (svårt att se placeringen på bilden)
Då det är öppet sår så brukar jag bara se till att hålla rent, har det blivit tjock hud där så kan det bli lite bättre ibland om man smörjer med någon mjukgörande salva, tex helosan eller oparfymerad hudkräm.
Se även till att hunden har mjuka liggplatser, liggsåren får de ofta pga att de ligger på hårt underlag, tex direkt på golvet eller bara en filt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ja precis det är vid armbåge. Mjukt plats finns men hon väljer hellre hårda :( det är inget som rinner från den, hård skorpa har det blivit. jag funderar på att visa det till vet, alltså om det är "bara" liggsår så får jag samma råd med att smörja in och kommer att betala över 600 kr för inget :D missförstå mig inte, skulle det behövas vet så bokar vi en tid

#2 Ja det set ut som ett vanligt liggsår och ingen veterinär jag vet om gör något åt det, möjligen skriver de ut nån salva som hjälper precis lika bra som de som redan finns i hemmet.
Eventuellt kan det fungera med hydrokortisonsalva som finns receptfritt på apoteket.
_**/Mvh Anne

Tack du, du har kunskap! Det precis så jag tänkte, men skulle det inte fungera med salva så kan vi boka en tid och så får en veterinär titta på det. Har du några erfarenheter av hur länge kan vår kamp pågå? Hon har andra platser med tunnare hår så hår behöver inte växa men att huden bli mjuk och inte så hård som nu?

#4 Det är olika, en del hundar får mjukare men tjock hud igen ganska snabbt, medan en del kan man smörja hur mycket man vill utan att det gör någon större skillnad.
_**/Mvh Anne

Hur har det gått med detta?
_**/Mvh Anne

#7 ajdå det där såret ser ju inte alls speciellt trevligt ut
Testat att bara tvätta med något uttorkande tills såret läkt och sedan kanske smörja med salva?
_**/Mvh Anne

men smörja in det gör vi hela tiden :( jag kan säga att den ser mycket bättre ut än innan. den kanske inte ser bra ut för någon som inte såg hur det var innan.

#9 Okej ja ser det bättre ut nu än innan så är det ju bara fortsätta som ni gör, jag har ju bara att jämföra med korten i denna tråd och tyckte det såg ganska lika ut.
_**/Mvh Anne