Extremt hungrig valp?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu är det dags att skriva av sig lite igen om min lilla valpis.
Ända sedan vi hämtade henne för 8 dagar sedan så har hon varit extremt hungrig. Hon får Royal canins maxi babydog utblandat med doggy prima då hon var van vid det i förra hemmet.
Hon väger idag 11 kg och får sammanlagt 6 dl torrfoder om dagen uppdelat på 3 gånger men ändå kurrar hennes mage och hon slänger i sig maten när hon får den så hon nästan spyr. Har provat med att blötlägga maten men det blir smma effekt där.
Några tips?
MVH Erika :)
Låter i mina öron som om valpen är matfixerad. Har en labrador som beter (och alltid har betett) sig på det sättet. Hunger? Jag gissar snarare på en matfixering, speciellt eftersom hon efter att av en olyckshändelse fått i sig ALLDELES för mycket mat på en och samma gång, en sisådär 4 dagsransoner på en och samma gång, hetsade över maten direkt efter.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Hur är hon i hullet? kanske behöver hon ytterligare något mål mat eller kanske lite fil/välling som mellanmål?
För att hon inte ska kunna sluka maten lika snabbt kan du fylla en långpanna med vatten och strö ut torrfodret i det, dels så är det inte lika lätt att få tag på klor som flyter omkring och dels så är det utspritt på en större yta.
Eller så kan du sätta torrfodret i en aktivitetsboll så hon får jobba lite för att få ut det och då kommer det ju bara några få kulor i taget.
Eller sprid ut torrfodret direkt på golvet.
Eller låt henne jobba lite för att få maten tex genom att du gömmer det i små portioner runt om i hemmet, problemlösning så som att tex sätta det under en upp-och-nervänd skål, att hon får lära sig olika trix och får maten som belöning istället för serverad som vanligt.
Är iallafall några förslag.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#2 Jag och min familj påstår att hon är för mager medans veterinär och uppfödare menar att hon har ett litet fett lager så hon klarar sig bra. Frågan är ju om man törs ge henne mer, kan hon inte bli risig i magen då?
Valpar i den åldern ska vara rulltiga anser jag. Vi har alltid behövt ge våran tjej extra mat då hon mellan varven slutar äta sin mat spelar ingen roll om det är färskis eller torrfoder nu äter hon färskis. Så TS tycker du att din valp är lite för tunn skulle jag öka givan och gör som 2 säger låt henne jobba lite för maten på det viset kanske hon får så kass mage. :) Lycka till o visa oss gärna kort på lilla tjejen med 
Vad är det för ras(er?) det handlar om?
Men börja grina då!
Om hon äter för snabbt och slänger i sig maten kanske den här matskålen kan va något? http://seahundochkatt.se/index.php?main_page=brevbest_product_info&products_id=10377&zenid=4c8addbb5cb06421087d0a2ff3965986
Och då kan man lägga i hälften, 1 tredjedel eller en fjärdedel i taget. Så att du fyller på med lite när hon ätit upp. Man väljer själv hur man vill göra.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

#5 Hon sägs vara 75% långhårig collie och 25& storpudel men misstänker att det kan finnas fler raser i henne då hon är extremt jobbig att ha.
Tror knappast det har med antalet raser att göra…
Men börja grina då!

#8 Nej, men med vilka raser det är i tänkte jag.
7 vad menar du med extremt jobbig? aktiva raser ja då får man väl räcka med att det är en liten aktiv valp med :)
Mitt nyast tillskott till familjen är oxå ett matvrak. Han slängde oxå i sig maten när han kom till mig. Men jag fick kasta ut det på golvet så det tog lite längre tid för honom att äta. Nu är han lite lugnare men fortfarande väldigt matglad, vilket är en ny upplevelse för mig. Efter att ha haft 3 hundar innan som knappt ätit något så blev man lite ställd när man fick ett sånt matmonster.
Antalet raser i hunden spelar nog ingen större roll. Har haft en som hade minst 5 sorter i sig och var världens lugnaste snällaste hund hela sitt 13 åriga liv. Har just nu här hemma en 5 åring med 3 raser i sig och en 1 åring med 4 raser. Ingen av dom har varit extremt jobbiga, bara normalt valp/unghund jobbiga. Kan ju säga att 1 åringen är just nu lite av en "pain in the ass" men det får man ju ta som hundägare. Har man haft hund innan så é det ju inte en direkt chock
att 1 åringar e såna. Men man vet oxå att det är en period dom går igenom, även den här ska väl bli vuxen.
Lycka till!