Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: aktiviteter-allmänt
Läst 6342 ggr
Patriszija
0

Löptik på hundkurs

Hej!

Vad tycker ni angående att löptikar får vara med på hundkurser?
Skall det vara fritt fram eller förstör det för så många andra deltagare med hanhundar osv?

Själv har jag precis påbörjat en agilitykurs med min hanhund och på förra kurstillfället så hade en tik precis börjat och det var riktigt jobbigt. Min hund pep och skrek under hela kursen, ville inte ha godis och lyssnade knappt. Jag kunde ha honom lös men han vägrade ju nästan göra alla grejer. O om han beter sig såhär när de knappt kommit igång vågar jag inte gå på dom andra kurstillfällena..
Vet inte riktigt när en tik kommer in i höglöpet heller?

MoaW
1

på vardagslydnadskurser tycker jag det är okej eftersom det är någonting som är normalt i vardagen som hunden behöver träna på. men löptikar får väl inte tävla i Agility? så det tycker jag nog är gränsfall… Det ska ju inte störa övriga deltagare

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Fridaaaa
0

Tycker inte att man ska ha löptik bland hanhundar på träning, inte rätt mot hanhundsägarna.

#1Nej löptik får inte tävla alls, inte i lydnad osv heller har jag för mig, men Agility vet jag att en löptik inte får tävla:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnneN
0

Vad jag fått höra så får löptikar tävla både i Agility, lydnad, på utställningar, mm men att de då oftast blir att de får tävla sist av alla.

Men jag tycker att löptikar ska få vara med på kurser också, ofta så krävs det att man gått vardagslydnad eller har den lydnaden på sin hund som man har om man genomfört kursen för att få gå agilitykurser.

Rättelse - Jag läste nu sbk's tävlingsregler och där får inte löptik delta i tävling.

Och får de inte delta i tävling så bör de heller inte få delta i kurs för då ställs inte det höga kravet på lydnad ens i tävlingarna.

Kanske något du bör ta upp med instruktören innan nästa kurstillfälle?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har tik och hörde lite om detta. det var tydligen helt okej på 2 klubbar jag pratat med iaf dok får inte löptikar rastast där de andra rastas utan de får gå undan o kissa lite längre bort ganska bra anser jag. Det är ju så att man ska som hanhund lära sin hane att funka trots en löptik finns. Även vi med löptikar kan ha samma problem med våra tjejer som trånar efter fina hanar Flört Än har vi inte vart på kurs med löptik men vi har vart med på utställning då var vi inte sist eftersom vi tävla mot samma åldertikar sen finaste hanen. tåls o nämna att våran tik hade då tystlöp o ja hanar märkte av det men vi rasta inte i närheten utan vi gick bra bit ifrån :)

Patriszija
0

#3 Jag pratade med instruktörerna o sa att han var helt galen. Dom sa att man inte skulle undvika sådana tillfällen utan att det var bra träning.

#4 Absolut skall man träna sin hanhund att vistas runt löptikar men jag tycker inte att en agilitykurs är rätta sättet att träna det på. Dels för att vi betalt en del pengar för o få gå på en sådan kurs samt att det nog är svårt att vänja en ung och trotsig hane att vänja sig vid löpdoft då man träffas 1 gång i veckan i ca 45 minuter =/.

Skall dock höra med instruktörerna om jag kan få byta kurstid då det är en likadan kurs en timme innan våran (vi blev indelade i två grupper första kurstillfället då det var så många deltagare).

[Forest]
0

5 jag förstår hur du tänker men hur gör ni om även där finns löptik? Jag hade någ hört om tips o råd om just detta hur arbetar man bäst för att få sin hane mer intresserad av dig än av löptiken? Jag har ju en svårighet med på min kurs, uppfödaren håller i kursen o Enja vill så gärna hälsa på henne men det får hon bara göra när kursen är slut. Så vi tränar på att strunta i henne men svårt är det, gäller ha jätte gott godis o låta extra rolig Flört

Helenaaa
0

Svallerträna! Skrattande

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

Patriszija
0

#6 & #7 Jag har alltid korv som är det godaste han vet, han tittade inte ens på korven mot slutet. Jag försökte göra mig rolig, låta roligt skutta hoppa, springa åt motsatt håll osv. O han gör ju som jag säger men det är ytterst motvilligt och jag känner inte att han direkt lär sig något. Sen är det ju smått irriterande (och pinsamt) både för mig och de andra att ha en hund som skriker och vägrar tystna.

Sen vill jag inte skallerträna då jag tycker att han är perfekt o ha lös som han är nu. Vem som helst kan gå förbi honom och han är totalt obrydd. Haha åh så svårt det här är! Förhoppningsvis är det inte en löptik på agilitykursen innan oss. Och om det är det får jag helt enkelt ta med min andra kastrerade hane och köra resten av kursen med honom och sedan skriva upp mig på en ny agilitykurs nån annanstans där löptikar inte är välkomna.

[Forest]
0

8 hahah :) låter som du hade fullt upp med få han att vara med o strunta i löptiken Flört

[Sicali83]
1

#8# Men om han har sånna problem med löptikar så kan ju inte vem som helst gå förbi honom? Dessutom har ju även ägaren till löptiken betalat för kursen. Bara en tanke.

PetraKarin
0

Jag tycker att man ska undvika att ha med löptikar på tävlings- och kurssammanhang. Visst finns det undantagstillfällen och ibland kanske man inte vet att ett löp är på gång.

Men jag tycker att det inte är shysst mot varken tiken eller hanhundar i närheten.
Visst ska hanen kunna fungera trots löptikar i kvarteret och så. Men i så pressande sammanhang som tävling och kurs? Njae.
På promenaden kan du ta undan hanen/tiken om du möter någon men på kurs och tävling ska de hållas nära varandra och dessutom klara av komplicerade uppgifter.
Visst för att jag vill att mina hundar ska klara av ordentliga störningar av olika slag men en tik i höglöp är oshysst att utsätta en hane för och en tik som är påverkad av sitt löp bör man också behandla efter förutsättningar.

Jag tror att man kan få stora problem i både vardagsbeteende och avelssammanhang när man eftersträvar att hundar ska vara obrydda av löptikar men samtidigt kunna klara av att para vem som helst när man ber dem om det.

Mistle
0

Jag ser det lite som att det beror på hela situationen. För det är bra träning för de som har hanhundar om även löptikar får vara med, så på så sätt tycker jag det är självklart. Dock anser jag att om någon hanhund får riktigt uppenbara problem, alla hanhundar reagerar ju olika, då får man komma på en lösning.

Jag fick en gång en ganska ordentlig utskällning av min kursledare då jag valde att komma utan hund när min tik löpte. Nästa kurstillfälle kom jag således med min höglöpande tik och ja, hanhundsägarna hade det lite kämpigt.
Jag tycker det är bra att hanarna får träna på det, särskilt med tillgång till instruktör, men det ska inte gå över styr.
Lämpligt att nämna tycker jag också är att många tikar tycker det är jobbigt och blir svårtränade vid löp, så jag tycker helt klart att det är en situationsbunden fråga.

Det kanske kan vara en idé att föreslå att tikägaren lämnar sin hund hemma när den har höglöp och veckan efter lämnar du din hane hemma och efter det borde det ju vara överstökat?

[Forest]
0

12 håller med dig faktist det är bra för både tiken o hanarna o träna trots löp för det är kämpingt för vissa trånande tikar med.

Patriszija
0

#10 Nu har jag ju inte extrema problem med löptikar då han fortfarande gör som jag säger. Men meningen med Agility är ju att det skall vara roligt och gå fort vilket det inte direkt gör nu. Och som sagt är det svårt att träna en ung hane som aldrig stött på en löptik på nära håll förrut att vänja sig på 45 minuter när man är ihopträngd på en pytteliten gräsmatta =/. Han kanske reagerar annorlunda på nästa kurstillfälle, skall se hur han reagerar då innan jag bestämmer mig för något :).

Vi har ju tikar i området där vi bor i och har aldrig märkt av något här. Den andra hunden vi har (som nu är kastrerad) satt innan kastreringen och tjöt vid ytterdörren i en vecka när en tik i området löpte medan min hund inte brydde sig alls. Det var nu på kursen som var första gången han reagerat på en löptik, antagligen för vi var så nära. Så i vardagen har vi inga som helst problem med löptikar.

Jag tycker självklart också synd om ägaren till löptiken och om jag byter tid så kanske det blir bäst för båda då båda hundarna kan koncentrera sig på Agility istället för flirtandet ;).

rebz
0

Visst är det bra träning, för det händer ju att det finns löptikar i närheten i vardagen.
Men jag tycker inte att det går att jämföra att hanhunden är på promenad och känner vart en löptik kissat/hanhunden går förbi en löpik och känner doften, på samma sätt som att hunden tvingas vara när en löptik i ca 2 tim och känna doften så extremt när löptiken är närvarande. Jag tycker inte det är schysst mot de hanhundar som är på kursen eller för hanhundsägarna. Det är väldigt svårt att nå fram till en hanhund då för det enda den känner och går efter är könsdriften. Den blir så fruktansvärt stark och man har oftast ingenting som överträffar det. Och jag tror inte att löptiken heller uppskattar det så mycket.

De kurser jag varit på så får inte tikarna komma om de löper. Visst de har betalat för kursen. Men de gör oftast upp så att de gånger som man missar får man ta igen genom att tex. hoppa in i en annan grupp som tränar det man missade.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[Driva]
0

Jag har en tik och på min klubb är inte löptikar välkomna på kurser och jag tycer det är bra!

som #15 säger är det skillnad på att möta löptikar på promenad och ha löptikar när man tränar.

När man tränar vill man ju ha fokus och koncentration och det är övermänskligt att kräva av en hanhund.

Sen tycker inte jag det är schysst mot tiken heller, min tik kan börja bete sig mrkligt i höglöpet och är inte helt koncentrerad och motvillig att röra på sig. Jag skulle inte ta och köra kurstillfällen då som är väldigt krävande för hunden med en "jobbigt" miljö och inlärning.

Vosjes
0

Jag tycker att det är både bra och dåligt bra är att de får lära sig att lyssna trots löptikar och dåligt då det kan stressa upp hunden.

För en sådär drygt 15 år sedan gick vi på en vardags lydnads kurs med våran hund som då var runt 6 månader och det fanns en löpande tik på kursen, våran hanhund luktade lite på stället där tiken hade suttit och instruktören sög tag i honom och började att skrika och skälla - han som redan var rädd för främlingar så för min del är jag lite kluven då detta kommer upp när jag tänker på det. Obestämd

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur