Vilken skulle ni ha valt?
Hej alla!
Nu är det så att jag har lite funderingar av några hundraser som kanske kan passa mig i framtiden. Den första är Långhårig collie, den andra Labrador, den tredje Tollare och sen är jag lite inne på att skaffa en blandras mellan tollare och någon annan hund (som jag inte vet just nu).
Så då är min fråga vilken av dessa är lätta att sköta, och vilken är lättlärd när man tränar den i Agility och andra saker? Sen undrar jag också om dom är lugna i temperamentet?

Mvh Ida med djuren!
Medarbetare på blandrashundar.ifokus
Tollaren är ju en rätt krävande hund som verkligen behöver jobba. LH Collien kan vara riktigt kass i mentaliteten, rasen har inte riktigt hämtat sig efter Lassie-hysterin.
Labradoren däremot, en ras jag verkligen tycker om, låter som en lämplig ras. Lättlärda, hänger med på det mesta och så är dem så otroligt fina också!

Är själv uppvuxen på labbekennel och det är verkligen en allroundhund som älskar att jobba och gör allt för sin ägare. Men de kan även ligga i soffan och mysa ett par dagar om man är jätte sjuk och inte kan aktivera ordentligt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1-2 Okej, tack för era svar.. Ska tänka lite mer på det och se om jag får fler svar. :)
Mvh Ida med djuren!

Om du inte vill jobba riktigt mycket så skulle jag välja bort Tollare. Då Tollare är retrivervärldens Border Collie. LH collie verkar inte så bra i mentaliteten som Sabina sa. Men därimot labbe verkar väldigt trevliga hundar som inte behöver så mycket träning som te x en tollare men som gärna hänger med på det mesta. Har sett många labbar som kör Agility och vissa i fresstyle :) Labben verkar också mest lugn. Som sagt så är Tollare en väldigt krävande ras, LH collie är ju också väldigt krävande eftersom det är en vallhund. Labben verkar mest lugn men ändå aktiv när det väl gäller :)
#4 Okej, men hur är pälsen på en labbe då? Måste man borsta den varje dag eller räcker det med 1-2 dagar i veckan? :)
Mvh Ida med djuren!
Jag hade oxå vart bort just Tollare just för att den är lite mer krävande sägs det, men kanske du även vill lära dig mer aportering det ska väl vara bra för tollare med. Har itne lärt känna nån tollare än därmed kan jag inte säga så mycket om dom mer än vad jag har hört. Men de är ju jätte fina.
LH Collie har jag vart med många och anser dom bra inte märkt av nån av collies jag känt vart nerviga lr urflippade utan mer harmoniska coola men oxå ganska aktiva hundar med om man vill göra lite :) Dom har ofta en bra off knapp som min syster säger
Kan dok har jag märkt smånupas lite min dotter fick sig ett litet nyp av mins systers ena collie inte farligt men iaf. Är lite vall i dom med dom oxå. Labbe oj där har jag träffat många urtrevliga men väldigt aktiva inte alls som många tror utan nu mernar jag aktiva
Så den tycker jag någ kan passa dig väldigt bra trevliga snälla och väldigt glada i folk är väl en ras som verkligen brukar älska alla barn med :)

#5 Får den ett riktigt bra foder så brukar de mest lösa hår då det är dags att byta till sommar/vinterpäls. Någon gång i månaden om ens det räcker, men i fällperioderna kan det behövas en gång per vecka för att få bort det värsta.
Sedan har jag upplevt att de gula labbarna löser mer än de svarta eller bruna.
_**/Mvh Anne
#6 Min ena lärare har en tollare och det som jag har fattat det som är att dem är väldigt försiktiga. Men är det sant?
#7 Finns det gula och bruna med? :O Trodde bara att det fanns svarta! ^^
Mvh Ida med djuren!

#8 Ja labbarna är vanligast svarta då det är den dominanta färgen, men finns även gula & bruna, har för mig att den bruna färgen är minst vanlig.
Du kan läsa en del om rasen på http://www.labradorklubben.se/
_**/Mvh Anne

Ja, den leverfärgade är minst vanligast. Men jag tycker den är finast^^
Från mig^^
Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!
Det finns fortfarande bra collies kvar. Kolla gärna på amerikanska linjer och brukscollies. Om du vill ha en collie - se till att båda föräldrarna har tävlingsresultat. Jag älskar collies, och är inte någon hype av labbe eller tollaren, så jag hejar för dom :P
Mimmi, Benjy & Urax
-Dogs are not my whole life, but they make my life whole-
www.laekenois.wordpress.com
#9 Det ska jag göra. :)
#11 Okej, men varför är det viktigt att föräldrarna har tävlingsresultat? Är det bara för att se till så dom är friska? :)
Mvh Ida med djuren!
6 nja grannes dotters tollare är inte försiktig iaf tycker hon är gansak framot de tränar just nu vatten aportering lr vad det nu heter.
#13 Aha okej, men det kanske är olika beroende på hund till hund men ändå i samma ras? Rätta mig gärna om jag har fel.
Mvh Ida med djuren!
#14 Självklart, hundar är ju individer. Ingen är den andra lik.
är nyfiken, varför vill du ha en tollare med "någon annan" ras i sig ? =)
#16 För att jag älskar tollare och tycker att dom är trevliga, så om det finns en blandras med tollare i och en annan ras som jag tycker om så vill jag ha en sån. :)
Hoppas att det var svar på din fråga? ^^
Mvh Ida med djuren!
Ja det var ett svar, förstår dock inte hur du tänker men det är en annan sak. :)
#18 Hehe okej.. Är inte så jättebra att förklara hur jag tänker och så. ^^
Mvh Ida med djuren!
#20 ja asså jag förstår vad du tänker, men inte varför 
Varför inte bara köra säkert o få en fin tollare från en seriös uppfödare ? 
#20 Ja, det kanske är bättre? :)
Mvh Ida med djuren!
#21 det är det jag skulle rekommendera iallafall :)
jag har uppfattat flera tollaruppfödare som ganska stenhårda på att valköpare ska vara "fågeljägare", men kanske är olika det har ju blivit en ganska poppis ras på senare år. Man får väl hoppas på att alal oasvett ras att alla skärper till sig o avlar bättre o sundare.
Själv tycker jag att labben känns som en klumpig ras, men de är ju goa ändå trots deras klumpighet :P. Jag skulle nog satsa på en Golden eller en Flat istället.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#25 Okej, Golden retriver (om det är den du menar?) är också fina, fast vill nog inte ha en sådan.
Och vad är flat för ras? :)
Mvh Ida med djuren!
Flatcoated Retriver. Superfin ras.
har du haft hund innan?
Hon har två hundar, om jag inte minns fel.
#26 Okej.
Ja som #27 säger det är en Flatcoated Retriver, de är otroligt fina.
Jag har sett en del blandraser med Tollare, de flesta har varit blandningen Tollare och Golden. Det kanske vore nått för dig då?? En blandning mellan två superfina retrivers :)
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
#28 Jadå, jag är uppvuxen med hundar (och andra djur), så just nu har vi 3 hundar här hemma och 1 av dom är min. :)
#30 Den rasen har jag nog aldrig sätt eller hört talas om. Men kanske, ska söka på google efter den rasen. :)
Mvh Ida med djuren!
#31 Gör det :) Är själv sugen på att skaffa en Flat om ett par år :P