Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 1057 ggr
gickan87
0

Bilrädd/åksjuk?

Var ju och hämtade en 15 veckors valp i söndags. På vägen hem så blev det en del skumpande så valpis började skrika och spydde sedan en rejäl hög med halvsmält mat.

Provade igår, alltså 4 dagar senare att ta en liten tur men valpis bara skriker trots att det sitter någon i baksätet och leker med rolig leksak.
För att det hela ändå skulle bli lyckat så satt vi kvar i bilen och pratade medans valpen lugnade ner sig och sedan fick hon sitta kvar i bilen med bagaeluckan öppen tills hon åter var lgn, fick godis och sedan ut.

Så till frågan, hur får man henne trygg med att åka bil nu efter den första upplevelsen med illamåendet?

MVH Erika :)

AnneN
0

Om du kikar bland artiklar så finns det en med huskurer, i den artikeln finns det några huskurer mot åksjuka/oro.

Annars så om ni inte MÅSTE åka bil med valpen nu direkt så träna i små steg.

1. Börja med att bara sätta in den i bilen med dörren öppen och motorn avstängd.
  2. Då den är avslappnad i den situationen kan ni sätta valpen i bilen och stänga dörren, sätt dig själv i framsätet.
  3. När valpen är lugn även i den situationen så testa starta motorn utan att köra iväg.
  4. Öka sedan till att kanske bara köra ut från parkeringsplatsen och tillbaka, ev till postlådan eller annat extremt kort avstånd.
  5. När valpen är helt lugn med det så kan ni sakta men säkert öka körsträckan och även hastigheten.

Ett tips är att inte ge hunden mat innan ni ska åka iväg med bilen = skippa frukosten för då har den inget att spy upp.

Se även till att aktivera valpen innan bilåkning så den är trött då ni ska åka, då har de ofta lättare att slappna av.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kalispera
0

jag hade samma problem dem min hund när han va liten. han är fortfarande lite emot att åka bil.

men ibörjan så va det så illa att han inte äns ville gå fram till en bil oavsett om vi skulle till bilen eller bara gå förbi. det vi gjorde då va att vi ( jag och min sambo) satte oss vid bilen lät nalle gå med långt koppel berömde när han närmade sig steg för steg. vi gjorde det ca 10 min om dagen i en vecka sen så gick han fram till bilen utan några problem :D

sen va det ju problem i bilen också men då gjorde vi som AnneN skrev i första inlägget.

det är bara att ha tåla mod och göra det bästa av situationen. när nalle blev lite äldre så fick han sitta i billen och träna enklare grejjer som sitt, ligg, vacker tass för att tänka på annat än att man sitter i bilen. det gör att bilen inte blir lika läskig och att valpen förknippar det roliga med bilen.

sen kan man förknippa bilen med att åka till roliga ställen tex en äng där han får springa som han vill, till Agility banan eller till bästisarna :P

det jag vill komma till är att få bilen att bli rolig.

Jag hoppas att ni som läser fattar vad jag skrivit. hade bäst och lycka till med din valp :D

kramar Tessan