Rumsren? Hjälp!
Nu ska ju vi ev hämta hem vår lilla valp på söndag men jag insåg plötsligt att det var åtta år sedan vi hade valp senast. Man glömmer ju så fort och det är en massa som jag helt enkelt inte kommer ihåg. Hur tränar man tex den lille att bli rumsren? Vad behöver man tänka på när man skaffar valp egentligen?

För att få valpen rumsren så ska man ut och rasta den när den ätit, sovit, busat och även då och då däremellan (väck den inte om den sover).
På natten så gjorde jag som så att första 1-2 veckorna fick min sömn bli lite lidande då jag stälde väckaren för att gå ut och rasta valpen varannan timme även på natten.
Gå alltid till samma ställe för rastning och stå där och vänta ut valpen tills han/hon rastat sig, lek/promenad kan man ta efter den är klar.
Fya inte om det händer en olycka inne, ta bara snabbt ut valpen och låt den göra klart sina behov ute. Beröm massor och ev belöna då han/hon kissar & bajsar ute.
Här har jag skrivit en artikel där det står en del hur man valpsäkrar hemmet, vad man bör köpa hem innan valpen kommer, mm.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Stop! vad är det för liten valp
Stort grattis bra tips fick du av 1 :) Du får gärna visa oss bilder sen på den lilla/e
#2# Glömde ju berätta, har varit så upptagen med att fundera ut allt som behöver förberedas :) Jo förmodligen blir det en liten tjej som egentligen inte var planerad och som ägaren inte riktigt har tid eller plats för. Hon blev åtta veckor igår och är blandning på Cavalier och springer speniel, dock oklart vilken springer, men hon liknar absolut en engelsk. Men det är ju lite nervöst hur hon ska gå ihop med våran tjej på åtta och våra katter och det är lång väg att åka tillbaka om det inte fungerar, sånt måste tas med i beräkningen. Men det ska bli jättekul och spännande, självklart visar jag bilder sen 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
3 åh vad spännande :) Jag tror det går bra med hunden katterna brukar vänja sig ganska så snabbt dom med då ni redan har en vovve Lycka till! ser fram mot se bilder :)

#3 Ett tips för katterna är att du fixar en grind eller kompostgaller som du kan stänga av i bostaden med så att de kan gå undan och få vara ifred för valpen när de vill tills de vant sig vid varandra.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!