Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 2223 ggr
[Sicali83]
0

Dumt att kastrera precis efter hämtning?

Vet att det är många frågor nu men det är ju ett stort svårt beslut, detta att skaffa en liten vovve till.

Jag är ju precis på gång att skaffa en liten kille till och han är okastrerad, därför är en kastrering högprioriterad och jag vill egentligen ha den gjord så snabbt som möjligt. Kan den göras precis när jag hämtat honom, alltså dagen efter eller så eller behöver han bo in sig hos oss ett tag först?

Michaela-N
0

Som jag skrev innan (fast det var ju inte något vettigt svarObestämd) så ska du göra det så snabbt som möjligt, fast egentligen finns det ingen anledning till att inte vänta till hon löper igen. När gör hon det?Glad

Workingdog
0

Detr beror helt på åldern på hunden :) Hur gammal är han nu? :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[Sicali83]
0

#2# Han är tre år nu, ganska precis.

Workingdog
0

#3 ja men dåså. Då tycker inte jag att det ska vara några problem med att kastrera honom ganska snabbt. När förväntas eran tik att löpa? Om hon inte ska löpa på ett bra tag så kan man ju vänta lite iallfall om man vill, så man kanske lär känna hunden lite bättre och sådär innan :)

/Mvh Jennifer

[Sicali83]
0

#4# Vår hund har precis löpt färdigt så det är bästa möjliga tillfälle, men det jag tänkte var att vi har pengarna just nu men det är mer tveksamt om vi har dom om ett tag.

Workingdog
0

#5 okej. Jo men om det känns rätt med hunden osv så kan ni ju självklart kastrera när ni vill :)

/Mvh Jennifer

Michaela-N
0

Ni kan alltid lägga undan pengarna. Men hade jag varit du hade jag kastrerat så fort som möjligt, så att man verkligen är säker och inte riskerar något.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag skulle kastrera han dirr. Men jag vill att du ska veta att även om han blir kastrerad som kan han hela faderullan dok blir det ju bara "blårök" inte vidare bra att para hundar då tikarna ofta kan få infektion av "parningen" och OM de nu skulle sitta ihop låt dom göra det dom gör allså släpper efter ett tag. men kanstrera han direkt :)

[Sicali83]
0

#8# Jag är lite seg så jag hängde inte med men jag omformar på mitt språk och så får du säga om jag fattat rätt Glad Även om han blir kastrerad så behöver inte beteendet vid löpning bli annorlunda, det är bara möjligheten att det blir Valpar som är borta. Det är inte bra att han parar direkt han är nykastrerad eftersom tiken kan få en infektion då men OM det händer så ska jag låta det vara tills de är färdiga? Rätt tolkat?

För min del gör det egentligen inte så mycket om han fortfarande är intresserad även efter kastrering, det är just valprisken jag vill undvika, speciellt eftersom tiken är åtta år.

Michaela-N
0

De flesta tappar bort intresset av att para sig eftersom det inte längre finns någon vilja och motivering kvar när man tagit bort juvelerna, hihi.

Så det är verkligen inte vanligt att han skulle fortsätta hålla på så, då är han ju oerhört översexuell och borde ha kastretats för länge sen.

[Forest]
0

10 nä, säger helt imot dig här då jag har flera kastrater som gärna tar sig en svängom framförallt när man har tik man är med mer bla jag kan inte vara med 3 andra hanar när någon av mina tikar löper då de blir helt "jobbiga" alla 3 fattar vitsen de lider som alla andra hanar när tikar löper dok inte lika men matvägrar piper flåsar inomhus. 2 av dessa hanar vart kastrater innan 1 år en vart vid strax 12årsprisent av sin matte. Glömde hund 4 han vart det när han var 3år o honom får ägaren lämna bort vid löptiden hos sina tikar då det blir för jobbigt. (kom på känner ju 2 till med samma problem så det är allså 6 kastrater som är som okastrerade mer lr mindre) Tänk på tikar bjuder ut sig ganska så väl därmed är det ofta svårt för hanen att motstå om de lever ihop eller nära bekanta (daghund,promenadvän mm mm )

Michaela-N
0

#11 Spelar väl ändå ingen roll hur mycket "tikar bjuder ut sig", en homosexuell man skulle knappast bli tänd på en kvinna som strippar, lite dåligt exempel kanske men så tror jag i vilket fall som helst.

Sen är det väl säkert så att hos vissa blir det just som du säger, men tror inte alls att det är så vanligt.

[Forest]
0

12 aha du menar så nä :) men en vanlig hetro kastrerad man skulle tända Flört Det är väldigt vanligt att man kastrerar sina hanar nu förtiden men folk tror bara för man kapar pungen så försvinner deras drift det är fel så in i havet. Det ansar jag man bör veta. Som sagt av de 10 kastrerade hundar jag känner är 6st som är vanliga fast inte kan få Valpar men tja du de funkar fint som avelshundar enligt dom själva o tikarna bjuder Flört

Michaela-N
0

För på Hugo fungerade det. Innan juckade han på en kompis golden retrievers huvud, nu har han slutat med det.

Dessutom så har han tappat allt sitt maskulina, nu sätter han sig ibland och hukar sig som en tjej och kissar en låååång stor pöl och sen är han klar när vi är ute, i jämförelse med förut, när det tog honom 7-8 småkissar för att bli helt tömt.