Kastrering?
Ja hur går en kastrering av hanhund till egentligen? Vad ligger det på prismässigt och hur svårt är "efterarbetet" alltså återhämtningen? Behövs krage och liknande?
Jag betalade 1.600:- för att kastrera Hugo. Det var det definitivt värt.
Första dagen var han lite groggy, men dagen efter var han som normal, så det var jättebra :)
Ja, de får ha tratt på sig.
Vart betalade du det och hur länge sedan var det du kastrerade honom?
Det brukar ligga från 800 kr och uppåt tror jag, beroende på om det är en stor klinik eller privatklinik osv :)
Men någon efterbehandling är det inte direkt vissa får tratt andra inte (rekommenderar dock tratt första 1-3 dagarna), men man ska se till att dem får i sig vätska när dem har vaknat och går omkring. Vissa hundar kan det ta tid för innan dem börjar kissa och bajsa.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3# Vet du någon lista eller liknande där man kan se lite olika priser hos olika veterinärer? Eller är det bara att ringa runt?
#4 Man får nog tyvärr ringa runt, det brukar jag göra när jag vill ha prisuppgifter :)
#5# Anade det :) Får sätta mig med det imorron. Tack för tipsen, här kostar det 3500 så det var uppmuntrande att det även fanns billigare ställen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
3, 800kr lät lite väl billigt.
Jag skulle tagit en hanhund först men det vart en chanel. Men iaf jag ringde runt överallt och minsta priset jag fann var 1300kr då räkna jag att han vägde mellan 7-10kg då den vetrinären tog kg pris kan man säga :) Men den högsta kosta 2500kr oavsett storlek på hunden jag skulle valt en som kosta 1900kr eftersom det är våran vetrinär o jag vet att hon är så bra. Jag tycker inte man ska snåla på detta för jag har hört värsta stroryn om slarviga vetrinärer inkontinens efter kastrering inflamatoner mm ja tänk på att du sak välja en bra vetrinär det är väl mitt tips.
#7# Men det är inte alltid man behöver välja mellan bra och billig, som tur är. Priserna verkar ju ligga mellan 1900 och strax över 5000 och jag kan inte tro att alla under 3 - 4000 är dåliga :)
#7 Ja det är billigt, men det var på en privatperson som tog det, som är väldigt bra, tog bara 470 kr för kastrering av hankatt :) Är duktig :)
Fast bra veterinärer kan ju vara billiga med, men du har rätt, vanligast är nog 1000 kr och över :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
9 katter ja de kan man få billigare min vetrinär hade jag en överenskommelsemed då jag gjorde en insats på vildkatter då betala jag 500kr märkning,kastrering o vacc :) Jag hade inte kastrerat en katt på ett köksbord jag ska ha papper o handlingar på att det gjorts rätt. Är stenhård på sånt här det är ju ändå en stor risk man tar med nersövdkatt.
När jag kastrerade min hund kostade det 2900kr. Helt klar värt det.
Tycker inte man ska gå efter priset utan efter veterinärens kunskap. Värt att betala några hundra mer och få operationen utförd korrekt.
#11# Fast den som betalade 5000 för sin kan ju tro att du gick efter priset också. Du betalade ju betydligt många hundringar mindre än en del andra som betalat runt 5000.
Som jag skrivit tidigare så tror jag inte att en veterinär som tar 2900 automatiskt är sämre än en som tar tex 5000 och varför ska man då betala maxpris bara av ren princip om det finns många att välja bland?
#3 800:- ? Var i helskotta hittar du det, det var nog det bästa priset någonsin! Här i stockholm kostar det upp till 7.000:- att kastrera.
Dessutom är tratt i 1-3 dagar alldeles för litet, stygnen läker först efter 10 dagar.
Vi åkte till djurdoktorn i uppsala.
Vi betalade 2.500 kr för kastrering av hanhund. Lämnade in honom på morgonen/förmiddagen och hämtade honom på eftermiddagen.
Tratten fick sitta på i 10 dagar, vi tog dock av den när han var ute på promenad, skulle äta osv, men var noga med att han inte slickade sig där. När vi åkte tillbaka för återbesök så hade det fortfarande inte läkt riktigt så han fick ha tratt ytterligare några dagar.
Hur går kastreringen till?
Vid kastreringen tar man bort testiklarna genom ett litet snitt i huden. Operationen görs under full narkos och hunden får åka hem samma dag. På kliniken får hunden smärtlindrande medicin som vid behov också ges hemma under ett par dagars tid. Efter operationen får hunden ofta en krage, eftersom man vill förhindra att den kommer åt att slicka såret. Hundar återhämtar sig efter ingreppet på ett par dagar, men man borde ändå undvika häftig motion under två till tre veckors tid.
Vad är nyttan med kastreringen?
En kastrerad hanhund är inte längre intresserad av löpande tikar och sålunda underlättas livet för både ägaren och hunden; en kastrerad hane klarar bättre av att koncentrera sig. Vissa hanars aggressivitet minskar efter operationen. Kastreringen förhindrar effektivt prostataförstoring och analadenom, vilka är relativt vanliga problem hos äldre hundar och irriterande problem. Risken för perinealbråck minskar också märkbart tack vare operationen.
Finns det negativa sidor med kastreringen?
Övervikt. Hundar blir ofta fetare efter kastreringen. Detta beror på att en kastrerad hund har ett mindre energibehov än en okastrerad, så man borde minska på matportionerna. Orsaken till övervikten är alltså inte själva kastreringen utan att hunden får i sig för mycket energi. Kastreringen gör inte heller hunden latare, en hund som hålls i god trim efter operationen är lika pigg och energisk som tidigare!
Inkontinens. Förmågan att kontrollera urinen kan ibland försvagas. Problemet är dock mycket mera sällsynt hos hanar än hos honor. Inkontinens är lätt att behandla med läkemedel.
hämtat från http://www.aisti.info/swe/poliklinik/kastrering_av_hund.html
Ganska bra svar på dina frågor :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#15# Jättebra och utförligt svar på mina frågor, bättre kunde jag inte fått
Vet du vad det är för läkemedel man behandlar inkontinens hos hanhundar med? Har nämligen en kille i min närhet som fick det problemet vid kastrering.
#16 Vad bra då
Nej, det har jag tyvärr ingen aning om.. Men om man söker på tex google så hittar man säkert ngt.
Enligt min veterinär så ska det inte vara så vanligt med inkontinens, men riksken finns ju alltid.
#17# Ja precis. Vi har funderat så länge på vad det kan vara med Felix som gör att han kissar ner sig titt som tätt, det märks att han skäms men inte kan hjälpa det men nu när jag läste om det så måste det ju vara kastreringen det beror på.
#18 Ja, om det uppkom efter kastreringen så beror det troligtvis på det. Kolla med veterinär, så borde de kunna ge medicin mot det :)
Jag betalade 2900 kr och det var en riktig helvetesvecka efter kastreringen. Han var nedstämd, kissade inne, åt dåligt.
Men sen genom ett trollslag blev han som vanligt igen.