Agility ord/hinder tips :)
Jag tänkte köra in ord från början på agillity säga typ bord tunnel, hopp, men vad säger ni om säcken? o däckhindret? säck o däck är ju snarlika. Vad kallar ni A hindret? Kom med lite ordtips samt andra tips :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
tar gärna tips på slalom hur lär jag in det bäst? kanske vet du om ett bra klipp om detta? jag kände väl att det hindret var jag ganska kass på då fatta ju inte enja vad jag menade :P
Säger man "däck" så kan man säga "påse" tex. A-hindret kan du kalla A-et eller Taket… eller nåt annat som du kommer ihåg :)
Tänk på att inte lägga på ordet för snabbt bara, utan när hunden VET vad den ska göra, så att den associerar ordet till rätt utfört beteende :)

I denna artikel på Tävlingshundar iFokus finns det bra tips på hur man kan lära in slalom.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Man kan ju betona ordet och säga "däckET" iställer för bara däck om man vill använda ordet "säck" om platta tunneln, eller som Maja2 säger "påsen" om platta tunneln. På A-hindret säger jag "klättra".
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
jag säger genom på alla tunnlar, på däcket säger jag hopp.
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
#5 Vad säger du på hopphindrena? Hopp där med?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#6 japp, jag säger hopp på alla där han ska hoppa
i början hade jag nämligen inget däckhinder så jag lärde honom bara hopp, sedan när vi fick ett däckhinder så provade jag med hopp, och har fortsatt med det
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Tackar för alla bra tips
Ska se vad som låter bra i munnen för mig om däcket låter bra eller påse kan låta bra :)
Jag ska ringa kursledaren om att jag hoppar slalomet för att lära in det så det förblir roligt enligt den 3/AnneN. Eller om man kan få ta den bara en port o sen vidare till nästa… Bör ju gå bra eftersom det verka så tråkigt svårt för oss de andra kunde redan agillity vi var det äna som var nybörjare o jag lovar vi har inte provat agillity innan änds 
Så här jag säger jag till alla hindrerna:
Tunnlarna (alla)= Tunnel
Hopphinder= Hopp
Däcket = Igenom
Långhoppet=Lång/Hopp
A-hindret=Klättra
Balansbommet= Balans
Vippbrädan=Vipp eller annat
Slalomet=Slalom
Var noga med att de två-tre första bokstäverna säger du tydligt tex SLAlom :)
Jag ska gå för min uppfödare som tävlar agillity och är utbildad instruktör jag prata med henne o tydligen skulle man inte ta så många hinder som vi gjorde för en nybörjare som vi är menar vi har ju inte provat något alls innan, och A hinder det sa hon bara NEJ ååt eftersom Enja är så ung
Så jag ska gå med i en klubb nu för att gå kurs onsdag eller trorsdag vet inte vilken vi väljer än. Så jag ska gå annan kurs för denna som vi börja hos då hon har andra kurser jag igentligen var mer intresserad av :) men jätte kul att ni ger era svar på ord ni andvänder eftersom vi kommer iaf försöka oss på denna sport
#10 - Hur gammal är Enja? Jag började med A-hindret när min hund var 6 månader men då hade han redan benstomme också.

Tunnel= Tunnel/genom
Platta Tunneln = SäckEN
Hopphinder= Hopp
Däcket = DäckET
Långhoppet=Lång
A-hindret=Klättra
Balansbommet= Balans/upp
Vippbrädan=Vipp
Slalomet=Slalom
För mig fungerar det bra med däcket på däcket och säcken på platta tunneln. Då jag betonar EN och ET på dom :)
A-hindret kan du nog allt börja med. Eller hur gammal är hon? Jag började försiktigt med det när Minna var ja, jag vet inte riktigt. 6 månader kanske. Men får bara vara försiktig och se till så att någon går på varje sida så att man kan ta emot ifall hon skulle tappa balansen :)

Hoppsan käns som jag är väldigt fåordig i mina kommandon på agilitybanan 
Alla tunlar (inkl säcken) - Genom
Alla hopphinder - Över
Långhoppet - Över
A-hinder, balansbom & vippbrädan - Upp/ner, glömmer jag säga kommandot ner så hoppar hon ner och missar kontaktfält.
På vippbrädan får jag även säga "Stanna" då hon är mitt på för annars springer hon snabbare än den hinner tippa ner så det blir som på tecknad film då någon springer över ett stup = hon springer rakt ut i luften.
Däcket har hon lite svårt för men har upptäckt att det funkar bäst om jag säger "Över" där också.
Bordet (är sällan med) - Upp, sitt/ligg, stanna
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
11 hon är snart 1 år o jag litar någ mer på vad uppfödaren säger :) dels tävlar hon SM i år igen men just detta med att hon är så himmla bra på hur man ska lära sin hund positivt A hinder kan man ju själv tänka på att det tar en del det är högt o brant åt båda hållen.