BARF
Skulle gärna höra lite synpunkter om BARF.Vilka ev. för- och nackdelar.Erfarenheter goda och dåliga.Det verkar som det finns 2 tydliga läger,för eller emot.Det jag läst så verkar det som dom som är för BARF tycker det är den enda rätta vägen.Jag har torrfoder som första foder,men minst 1 gång iveckan ger jag köttben eller rent rått kött,rätt eller fel?Varför har svenska veterinärförbundet gått ut med en allmän varning till sina medlemmar om BARF,där de menar att det är farligt?
Vet inte om jag fick det här med länken att funka!!
Mvh Micke
Kollade nu och länken fungerar.Visar det bara som ett exempel.

Jag är för BARF! hade jag haft större frys så hade jag själv valt att barfa både hund och katt.
Fördelarna är att det är mer naturligt för hundens kropp att "hantera" rå föda då det är det den är byggd för eftersom hunden är ett rovdjur. Många hundar som har problem med hud, mage mm blir bättre av barf än av torrfoder.
Nackdel kan vara att det tar en del plats i frysen så kan vara bra om man ha tex frysbox, det kräver att man som djurägare läser på ordentligt om näringslära för just den djurart man har för annars så kan det bli väldigt fel.
Det som orsakade hundens död i artikeln du länkar till är inte alls barfkosten utan det var ägarnas okunskap som gav hunden för mycket ben och inte heller drog ner benmängden då hunden bajsade vitt (=ben), så det var djurägarna som döda sin egen hund pga deras okunskap!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#2 Tog inte med länken som nån varning utan bara som exempel.Det mest intressanta för mig i artikeln är varningen från veterinärförbundet.Varnar dom för att de tycker det är farligt eller för att de tror djurägarna inte klarar att variera kosten?Vad tror ni?

#3 Jag tror varningen dels beror på många djurägares okunskap, men framför allt på många veterinärers okunskap. Jag har för mig att den utbildning de får inom djurens näringslära kommer från de större foderföretagen som har vetrinärfoder tex royla canin, hills, specific, mfl och då får de lära sig mer om vilka torrfoder som är bra vid olika diagnoser.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Barf är bra, men har så liten frys så kan inte ha det till vår stora hund
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

BARF är den mest naturliga och där av det bästa du kan ge din hund, men det kan också leda till döden för din hund om du inte läst på tillräckligt.
I katt världen kallas veterinärer oftast för "reklam stoplar" för just royal canin, hills, specific mfl
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag hade BARF om jag hade mer kundskap om det och vart man köper bra kött mm känner att tiden inte finns heller, därför ger jag färskfoder. Men jag tror verkligen på barf iaf TS det finns ett forum för BARF :)