Överta polisomhändertagen hund?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Någon som har den erfarenheten? Är väldigt nyfiken och vill gärna veta mera.
Vad är det du vill veta, alltså… veta mer om?
Lite info kring att överta en sådan hund och kanske om man kanske kan berätta om sin egna erfarenhet att ha övertagit en hund från polisen eller omplaceringshem via dom.
Jag har en bekant som övertagit en polisomhändertagen hund, och det skiljer nog inte mycket från att överta en hund via omplaceringshem.
#3 Finns det krav på att omplaceringshemmet ska märka och vacc. och så när dom tar hunden från polisen eller är det 4 veckors regeln som gäller? Alltså att en hund ska chippas inom 4 veckor från "köpet" av hunden eller brukar polis och omplaceringshem komma överens om det? Är det vanligt att Omplaceringshemmet överlåter hunden ochippad?
Många frågor…men intressant och veta.
Hur reglerna ser ut vet jag inte, hon tog hunden till vet ett par dagar efter hämtning, för besiktning och chipning.
Oki. Så om ett omplaceringshem inte vacc. chippar och besiktar hunden är oseriös?
vad menar du nu med ett omplaceringshem? Min bekant hade hittat en vilsen hundstackare som inte var chippad och någon ägare gick inte att spåra. Hon lämnades in till polisen, men eftersom ingen gjorde anspråk på henne så fick min bekant överta henne. Hon tog på sig att chipa.
Ett omplaceringshem är ju något helt annat.
Jag menar ett privat omplaceringshem/jourhem. En besiktning måste väl göras hur som helst när hunden kommer till hemmet?
Menar du att polisen omhändertar en hund utan chip, lämnar den till ett privat hem? Jag hänger inte med riktigt…. är det här rent hypotetiskt? Låter nästan som att du vet om ett sådant här fall på riktigt och vill veta om det är rätt?
#9 Ja jag vet en hund som har omplacerats ut från polisen direkt till ett privat jourhem/omplaceringshem som dom nu ska hitta ett permanent hem till hunden. Hunden är inte chippad, vacc. eller besiktad och hon får väl inte omplacera hunden innan den är besiktad åtminstone? Jag menar, man kan inte köpa "grisen i säcken" och hoppas på att hunden går igenom besiktningen när man redan köpt den.
10 enlig svensk lag ska hundar vara inreggade hos jordbruksverket så märkning är det lag på men det andra är det ingen lag på. Skicka ett pm till dig. 

Jag har köpt 2 hundar genom polisen.. och här i örebro får polisen in eller hittar eller omhändertar en hund. skickar den sen till ett hund dagis/pansionat. Där de besiktas. Sen ev.säljs. Mina båda var chippade. men vaccinering fick jag sköta själv och om de inte hade vart chippade hade jag fått skötit det själv.