Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: hundfoton-filmklipp
Läst 1323 ggr
Fridaaaa
0

Stor VS Liten = Fullt ös

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lillan, vår sankt bernhardstik, lekte med Chili, en phalené hane idag för första gången. Det är Sebbes lillasysters hund, han är ca 11 månader gammal, hon har haft han i ca 1-2 månader nu men har inte blivit av att dem har fått leka, men idag fick dem det. Var lite orolig hur Lillan skulle reagera då hon inte gillar vissa hundar, men eftersom han är liten, hane och unghund visste jag innerst inne att det skulle gå bra och det gjorde det med Skrattande Släppte dem på baksidan hos Sebbes mamma, gick superbra, Chili sprang efter Lillan som en galning. Först jagade Lillan Chile (som hon gör med katterna haha), sedan jagade Chili Lillan haha =) Såg roligt ut, och båda hundarna lär sova gott i natt Skrattande Det är märkligt,nästan alla småhundar går bra, men inte större hundar.

Bilderna blev lite suddiga, eftersom det var skymning och hundar i full rulle :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
0

En busbild till :D

Fridaaaa
0

Stor VS Liten :P

Fridaaaa
0

Bushundar:)

Fridaaaa
0

I solnedgången Skrattande

Fridaaaa
0

Sötnosarna

[rightPAW]
0

Vad sött!

Fridaaaa
0

#6Skrattande

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kyss Vad roligt att det gick så bra och att de gilla varandra. Härliga bilder på busfröna :)

Fridaaaa
0

#8 Ja det var skönt. Bra att kunna släppa ihop dem om man vill ha en trött hund FlörtTack

PetraKarin
0

Härligt!
Men vad skönt att små hundar fungerar ändå :) Då har hon ju någon att leka med, tycker hon om det är det ju jättebra att det finns någon.

Min är tvärtom ;) Hon verkar föredra större hundar, antar att det beror på att de ofta är lugnare i sitt kroppsspråk. Men andra shelties och grannarnas tikar (DP och terrierblandis) är ändå favoriterna.

Fridaaaa
0

#10 Ja det är skönt. När vi bodde hos min farmor förra sommaren lekte hon med hennes gamla cairnterrier, gick bra, han till och med busade ibland hihi.
Men hon blev attackerad av 1 mörk schäferhane i somras som försökte bita henne, och 1 mellanpudel svart hane, som med försökte bita henne, så tror att det har lite med det att göra. Hennes helsyster (ifrån en annan kull) går med bra att leka med ibland.

Haha okej tycker inte Lillan ;) Men det är väl så, som vi människor, alla kan inte tycka om alla, och man dras till olika personligheter, utseende osv :)

PetraKarin
0

#11 Hehe härligt :D¨

Ja helt klart kan det ha med erfarenheter att göra.

Du har rätt i det du säger, ibland kräver vi för mycket av våra hundar, att det ska stå ut med allt möjligt, att de ska gilla alla människor och hundar och att de inte ska säga ifrån.
Men de är som oss, de har personlighet och alla kan inte gilla alla. Vi måste tillåta även våra hundar att ha en röst och åsikt.

Fridaaaa
0

#12 Aa :)
Ja jag tror att det har det.

Lillan är väldigt reserverad mot främmande människor, morrar, skäller (aldrig bitit), men jag utsätter inte henne för det heller, blir bara jobbigt för henne. Har henne bakom grind om främmande för henne kommer in i huset, då kan hon gå undan om hon vill men ändå vänja sig i sin takt :)

PetraKarin
0

#13 Det låter bra du :)

Fridaaaa
0

#14 :) Fick höra av en att hon skulle aldrig plåga sin hund som vi gör. Hon tycker att vi plågar Lillan för att hon inte får träffa en massa människor. Men jag sa det till henne att jag plågar henne mer genom att stressa henne osv. Denna tjejen har en sheltie som är översocial mot människor och är mer hästmänniska än hundmänniska :/

PetraKarin
0

#15 Jag håller med dig helt!
Om det inte ställer till några problem för er eller henne är det väl jättebra om ni kan göra det på ett sätt som fungerar för henne.

Hundar har egentligen inget behov av att hälsa på allt och alla. Det naturliga skulle vara att ha en primär flock, och kanske ett par sekundära (de man kommer att träffa igen men inte dagligen) och hålla sig undan från andra människor och hundar. Men nu ser den svenska hundkulturen lite annorlunda ut.

Jag har flera gånger fått höra att jag är dum som inte låter min hund hälsa på allt och alla och att jag gör henne en otjänst. De menar att hon kommer att bli rädd för hundar och människor när hon blir stor då.
Men jag vill inte att hon ska tro att alla ska hälsas på, jag vill kunna ha henne lös utan att hon springer fram till alla hon ser.
Men är man ung och/eller förstagångshundägare är det bara att nicka, le och gå därifrån och skaka av sig det som inte är till nytta för man får vänja sig vid att få höra "lite vett från de med erfarenhet". Flört

Fridaaaa
0

#16 Ja man får ju tänka på hundens bästa :)

Nej jag vill inte att min hund ska hälsa på att och alla heller, blir bara jobbigt på promenader osv. Hon piper oftast när hon ser människor, men är osäker när hon ska hälsa sen.

Ja det är ju upp till var och en om man vill att den ska hälsa eller inte :) det är ju upp till ägaren. Jag tycker inte om när folk kommer fram "min hund vill hälsa" så jobbigt, för alla hundar vill inte hälsa och alla hundar gillar inte alla hundar, och har man då en osäker hund, så kan det bli värre, som tur är bor jag långt ut på landet så träffar inte många människor mest skog :)

PetraKarin
0

#17 Jag bor i stan så detta med folk som tror att dom vet bäst och alltid ska fram till hunden är ett ganska stor problem för mig. Det finns massor med artiga respektfulla människor men jag blir så trött av dom som inte är det.

Visst om de skiter i hur jag eller min hund känner. Men är de inte rädda om sina egna hundar? Tänk om min är livrädd och hugger omkring sig eller bär på någon smittsam sjukdom.
"Hon är snäll" säger de när de släpper fram sin hund till min. Och visst, det är min med men jag vill inte ha fram alla hundar och ibland blir hon osäker när hundar eller människor är för framfusiga. 
En helt annan situation blir det när de släpper fram sin ystra hund till min kompis hund och ropar "han är snäll". Men det är inte våra säger vi då, antingen är det redan för sent eller så svarar dom med att "äh, han behöver lära sig".
Eh, whaat? Är de inte rädda om hunden i en sådan situation, tänk om det blir bråk lixom…

Ursäkta Frida för att jag drog iväg i din tråd. Som du förstår är jag en gnällig jävel Flört

Fridaaaa
0

#18 Så är det oftast på landet med, många som har sina hundar lösa osv. Här där jag bor har 4 hus av 6 hund :) Men vi tar hänsyn till varandra:) Ja jag är med trött på dem som inte frågar först.

Ja det vet dem ju inte, även om deras hund är snäll behöver ju inte min vara det mot andra hundar osv. Men vissa respekterar inte det och tror att alla hundar är lika snälla mot andra hundar som deras, vilket långt ifrån alla hundar är.

Absolut ingen fara! :) hehe =) Bara roligt att diskutera:)