Hormonstinn vildbatting
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag och maken har tagit beslutet att så småningom låta kastrera Shanti. Hon blir inte lugnare med åldern och nu i och med könsmogenheten är hon ännu vildare och nafsar/biter oss allt mer. Vi har gjort allt som man ska, arbetat med att förstärka det positiva och sagt nej klart och tydligt. Samt ignorerar henne då hon går överstyr i lek eller när vi sitter i soffan och hon kräver uppmärksamhet genom nafsande.
Hur har era erfarenheter kring kastrerade tikar varit? har dom lugnat ner sig?

Kastrerade tikar har jag inte varit med om att de blivit lugnare, däremot så är det inte helt ovanligt att de kan bli lite grinigare i humöret.
Angående hennes bitande, har ni testat att ropa AJ!!! med jätte pipig röst, som hundar låter om det gör jätte ont? Har alltid fungerat för mig med alla hundar (och bitiga hästar).
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Ja jag har gjort det. Hon biter när hon är på bus humör och skäller, när jag ska plocka upp henne i famnen. Hon får sina tokryck och springer genom hela lägenheten samt skäller och morrar. Hon ser galen ut när hon gör så.
Hon morrar även när jag säger nej då hon biter i makens hasor eller i skorna. Eller så boter hon tag i foten om man ber henne gå ner då hon ställer sig upp och ska sno nåt på vardagsrumsbordet. Tar jag ner henne med handen så nafsar hon i handen.
Hon är ju valp. Det där lugnar ner sig. Och du kan inte säga att hon inte blir lugnare med åldern, eftersom hon kommer vara valp ett bra tag till.
Var kosekvent och lugn bara.
Prova stimulera henne mera.
#3 Klicker, täta promenader, aktivitetboll och övning på vardagslydnad tycker jag är bra stimulans. Det är så mycket vi stimulerar henne.
Jag är väl medveten om att hon är valp ett bra tag till, men vissa saker är inte oki att göra valp som vuxen hund.
Nafsandet hör åldern till. Har aldrig träffat en valp som inte gör det. Det kommer lugna ner sig. 
Det låter som bra stimulering, prova att variera med nånting annat också. Hon kan vara uttråkad. Får hon leka med andra hundar?
#5 Finns inte så många hundar här att leka med. Hon ska för tillfället inte leka med hanar då dom vill rida på henne. Och kompisen Jatzi är det 1 vecka sen vi hälsade på. Ska dit nu.
Jag tror om jag ska vara ärlig att hon gör detta för att hon vill få uppmärksamhet. Hon får ju nån typ av uppmärksamhet när hon biter. Att träffa kompis visst är det bra men jag har sett att det är bra att de träffar även o får bli tillrättavisade på bra vis av bra hund/ar.
5 då har du missat våran Enja hon har har inte bitit oss inte så det känns iaf vi har lekt med händerna men hon har inte bitit eller vart envis/ättrig. Dok har Chanel vart hennes nåldyna men chanel har fräst ifrån, medans enja snabbt får fjäska så chanel inte är sur på henne :)