Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: kurser-instruktörer
Läst 3784 ggr
Zommar
0

vad tycker du om cesar millan??

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

hej.

vad tycker du om cesar Millan.(dogwhisper) på tv4+ ??

jag tycker han är suveränt bra och har träffat honom i verkligheten!

idaah
1

Han är min favorit inom hundvärlden (om man säger så) så ja jag tycker att han är jättebra. :D

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Helenaaa
0

Jag hade intalat mig själv att inte blanda mig in sådana här diskussioner och jag tror inte många kommer göra det. MEN för övrigt så har ceasar sjunkit väldigt lågt i mina öron pga vad trådar, youtube filmer etc.

Har ni sett denna tråd? http://hundar.ifokus.se/discussions/4d7f99a3c5c6a749f60009e1-cesar-millan-sparkar-hundar#discussions-2

Nu lovar jag mig själv att inte medverka i en CM tråd igen ^^

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

AnneN
0

Visst han säger/gör en del bra saker, men i det stora hel så gillar jag han inte alls då jag sett flera avsnitt där han använder stackel, elhalsband, andra antidrag redskap (tex hans egendesignade halsband som är allt annat än bra för hunden) och dessutom en del för mig totalt idiotiska metoder utöver det.

De saker jag kan komma på så här direkt att jag sett som varit bra är att han informerat hundägare om att hunden måste rastas och aktiveras varje dag och inte bara någon gång då och då under månaden.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

jag anser han har gjort för många missar o mer lär han göra. Jag orkar inte rabbla alla, sen anser jag hans sett i många lägen är lite ute. Flockmedlem o alfa hund mm ne det är lite ute. Jag har anders hallgren som jag läser även vart med på föreläsning :) Min idol bland hundar är min uppfödare hon är min källa jag hämntar mycket av. Hon är bra i mycket inte bara hundar Flört

Zommar
0

#4 fast då är det du som tolkar det så,jag vet att han använder sin energi…

Zommar
0

#4 fast då är det du som tolkar det så,jag vet att han använder sin energi…

#3 fast det där är ju inte godkänt i sverige ,och bara för att han använder det betyder ju inte det att alt han gör är dåligt! man får som med allt annat plocka det som man tycker är bra.

fredrik steen tyckte jag va ganska kass i början,men han har oxå växt i mina ögon litegranna.

Helenaaa
0

# 5 massor med fler tolkar så.. jag inkluderat. ;) Jag tycker ceasar är bra på böcker och teorier. Men verkligheten är annorlunda..

# 6 man kan ju inte blunda för det dåliga..

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

Zommar
0

#7 jag har 3utav hans böcker,kollar på han på tv och jag tycker att 98% utav det han gör är bra(dock tycker inte jag man ska använda NÅGRA redskap varken på hästar eller hundar,det räcker med sin energi.

(så sporrar,spö,inspänning osv är inte ok i mina ögon inom hästvärlden)

Helenaaa
0

#8 ja. du tycker som du tycker ;) men jag tycker inte som du tycker..

jag har helt slutat tittat på hans program och likande då jag inte gillar folk som ger hunden obehag, då det tydligt finns andra sätt att hantera sitsen med!

Från mig^^

lodjuret
1

Jag tycker att han är bra och tar hundarnas problem bra. Det är så naturligt och självklart det han gör och säger.

Han talar om att man ska vara lugn och bestämd för att få en lugn och balanserad hund. Om man tar hand om och behandlar sin hund på rätt sätt så får man en balanserad/lugn hund.

Alltså jag gillar hans sätt och ser han på tv och har hans böcker. Vad kul att du träffat han på riktigt zommar…

Zommar
0

lodjuret
0

GladJa jag har läst att han skulle dit! kul:)

Jag har tänkt om jag ska till Hovet i stockholm när han kommer dit i maj.

Workingdog
0

Jag tycker att vissa saker har han rätt i. Men jag tror verkligen inte att hunden går och väntar på att få ta över flocken. Jag ogillat starkt att han inte använder sig av posetiv förstärkning. Varför straffa det dåliga men aldrig belöna det bra. Det är bra att han informerar hundägarna om att det inte bara är en promenad någon gång i månaden. Men jag gillar inte att man alltid ska vara flockledare och vara så himla bestämd. Jag kör väldigt mycket med posetiv förstärkning och att samarbeta med hunden. Hitta en lösning som passar oss båda. Jag vill inte ha en hund som är undergiven jämt, jag vill ha en hund som VILL göra något, inte bara för att jag säger det, utan för att hunden tycker det är kul. Jag anser att Ceasar inte jobbar så. Han rycker i kopplet osv.. Ändå säger han att det bara är energin som spelar roll osv.. Men koppelryck är ju ändå redskap osv. Jag anser att om han nu är så bra med sin energi osv som han säger så ska han inte behöva hjälpredskap så som stackelhalsband, halsband som sitter högt upp och som är rent ut av farligt för hunden. Inga koppelryck, inga elhalsband eller något..

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[Forest]
0

Tycker 13 tog upp mycket bra saker varför jag anser han gör fel o säger fel saker. Sen om nu vissa avgudar han så kör på det men  jag ger han inte 5 öre iaf 

8 du får någ oxå lära dig att alla har inte CM på sin idolhylla alla är vi olika jag vill mer ha en positivträning o en glad nyfiken hund som kan ta egna insativ här i livet.

LinaK
0

Nej jag gillar inte honom alls. Hans metoder är för mig ganska så främmande och skrämmande. Sparka till en hund för att den ska tappa fokuset på det den är fixerad av, använda stackel och el, använda halsband så högt upp bakom öronen som kan skada nacke och hals vid ett snabbt ryck i koppel eller om hunden gör ett ryck i kopplet. Nej det är inte min grej riktigt.

Dessutom uppfattar jag honom som sjukt dryg, vet inte varför men det är något med honom jag inte gillar.
Jag gillar mer mjuka och positiva metoder som stärker banden mellan ägare och hund. Kontakt är A och O mellan hunden och ägaren.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Zommar
0

#15 för det första SPARKAR han inga hundar,han bryter fixeringen,men en lätt stöt.(som han ibland gör med handen oxå) stackel och el är enligt mig inget bra,så där håller jag med dig,dessutom är det inte godkänt med stackel och el i sverige vad jag vet.

angående koppel högt upp på nacken så är det bättre att ha det där,för där behövs inget våld för att styra hunden,och nej men kan inte skada nacke/hals,förr trodde man det.

jag har jobbat på ett hunddagis med 40hundar och har praktiserat cesars metoder och kan säga att det funkar,och jag har inte rört en enda hund,eftersom det enda som behövs är lugn och bestämdhet i psyket,inget fysiskt ÖVERHUVUDTAGET.

LinaK
0

#16 Ja inte vet jag vad du klassar som sparkar, själv tycker jag att det är solklart att han ger hunden en spark i sidan (visst kanske inte av hårdaste slag men ändå) Finns annat man kan göra för att bryta en fixering.

Du kan ju läsa denna artikel om du inte tror att koppel bakom öronen kan göra skada. Tycker det säger sig självt att det kan ge skada.

Bra för dig att du kunda styra 40 hundar med cesars metoder. Men du kan ju inte säga att cesar inte rör dom hundarna han arbetar med? Han alfarullar och "kickar/sparkar" till dom ofta. Så hans bestämda och lugna personlighet verkar inte räcka för honom alltid.

Jag struntar fullkomligt i hur andra uppfostrar sina hundar, kör med cesars metoder. Jag säger bara att för mig skulle det kännas skamligt att göra så mot mina hundar. Det är personligt vad jag tycker.

Maja2
0

Jag måste hålla med de som skriver att han är bättre i böcker än på tv (och förmodligen i verkligheten) Det jag GILLAR är hans lugn. Plus att han förespråkar motion och aktivitet för hundarna.

Jag gillade inte Fredrik Steen sådär jättemycket förut, tyckte han var så överaktiv, men nu tar jag till mig mycket av det han säger och skriver.

Att använda kunskaper om hunden, sunt förnuft, lek och fysisk kontakt, positiv förstärkning och sunt ledarskap. DET är mina ledstjärnor. Så, jag plockar godbitar från alla :)

Zommar
0

#17 tycker du ska läsa på lite här: (inget illa ment,men lite kunskap på fötterna kanske)

http://www.svekhult.com/hundia/images/HUNDENSURSPRUNG_LEDARSKAP.pdf

Zommar
0

Då jag själv tagit omhand ett antal hundar som skulle avlivas/omplaceras så vet jag att svekhult-ia har fullkomligt rätt. Men det gäller också att förstå detta!
Det är ingen som skriver detta i sina annonser t.ex.

Så att hunden får springa ut och in som den vill, dra i koppel, ta husses plats i fin soffan, saknar betydelse Charlotte? Igen, detta är vad djuren praktiserar på varandra dagligen. Man går inte ostraffat över gränsen. (Läs nu inte "inte ostraffat" som att man misshandlar djuren) 8)
Allt är från början en fråga om överlevnad. Precis samma budskap som Cesar Millan för övrigt tjatar om. Det ligger djupare än dagens "nya" teorier.
Flockdjur har tydlig rangordning och den efterlevs. De som försöker ändra på detta får sitt straff. Det är verkligheten i en djurflock. Snuttefieringen finns inte i verkligheten!
Det tydliga ledarskapet är flockens säkerhet. Inte ett straff alltså!

LinaK
0

#19 haha ja vi säger väl så Flört Det är varken din eller min uppgift att avgöra vad som är rätt eller fel metod. Jag struntar fullkomligt i vad du gör med din hund eller dagishundar eller vad du nu har.
Jag uppfostrar mina hundar efter mitt sätt, och som jag tycker fungerar bra. Jag står fast vid vad jag tycker och det kan inte en artikel om ledarskap ändra.

----------------------------------

Kan tillägga några saker jag tycker är bra med Cesar; Att han förespråkar att hundar behöver motion och stimulans för att må bra.

Helenaaa
0

kickar/sparkar (spelar inge roll hur hårt) i sidan ger obehag till hunden. och varför ska man göra det när det finns så många ndra sätt att få samma resultat utan att ge hunden obehag?

Och för övrigt tycker jag alfaskiten är skit

Från mig^^

Zommar
0

#21 fr mig fins inte rätt eller fel,det finns bara det som fungerar  och det som inte fungerar i längden!

enbart positiv förstärkning  kan leda till felbeteenden i längden.

LinaK
0

#23 Där tycker jag att du har fel. Positiv förstärkning har fungerat bra för min hund hela tiden, nu är han drygt 2 år så. Tror inte han kommer ändra sitt beteende pga det.

Vi hade även en border collie som vi enbart körde positiv inlärning och förstärkning med, var en utmärkt hund. Han blev 13 år och det ledde inte till några felbeteenden för att vi körde dom metoderna.

Kan du ge något exempel?

Zommar
0

#24 ja många berömmer vid fel tillfällen och lär in ett felbeteende utan att veta om det exempelvis..klappar man när hunden är spänd exempelvis så berömmer man det tillståndet. det gäller att ha koll på både hundens ,men framförallt ens eget kroppsspråk,då ALLA djur läser av våra energier/kroppsspråk.

LinaK
0

#25 Ja men det är väl ändå skillnad. Vet man inte att man inte ska klappa en hund som är spänd då kanske det är dags att läsa på lite om positiv inlärning, då det inte handlar om att belöna ett felaktigt beteende. Det ignorerar man eller avleder bort, så gör åtminstonde jag. Sen håller jag med dig om det sista att djur läser av ens kroppsspråk. Hundar är speciellt bra på just detta.

Zommar
0

#26 även hästar och katter är FENOMENALA på detta med att läsa kroppsspråk..

Jag förstår inte varför vissa här hänger upp sig på ord som "ledare, ledarroll, ledarskap". För det är inte mer än det låter, du leder hunden till en tryggare tillvaro eftersom det är inbyggt i dess natur att följa ledaren för att trygga sin överlevnad och plats i flocken. Det har inget med dominans, våld, straff att göra.

Lixim
0

Likväl som det kan bli fel om man inte vet när man ska berömma med posetiv inlärning så kan de ju bli lika fel om inte mer fel med cms metoder. Dessa metoder varnas även för att man inte ska utöva dom själv utan med en tränare. Så hoppas du har tillåtelse från dessa dagishundars ägare?

Jag gillar posetiv inlärning och att ha kul med hunden.

Jag ser hellre nån berömma fel beteende, än att nån går o rycker i en hund som har cms halsband på sig.

Kan bli väldigt fel om man försöker sig på cms metoder själv.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Zommar
0

#28 du verkar verkligen ha missuppfattat CM `s metoder..

ser det själv inte som nån metod utan självklarheter/uppfostran.

Lixim
0

Nae jag missuppfattar inte CMs metoder :)

Har sett säsongerna med serien och läst böcker.

Tycker han är bra i vissa saker han gör, men vissa saker kan också leda till dåliga saker.

Är det en självklarhet för dig att andvända ett halsband som stryper din hund?

Det halsbandet sitter uppe på halsen för det är väldans mycket känsligare där. Pröva själv, ta ett rep eller koppel eller vas som helst, placera det mitt på halsen o dra lite.

Sen placerar du det så högt upp du kan och drar uppåt.

Man hänger hunden.

Det finns en anledning för att det är en varningstext i början av programmen.

Ja han hjälper många många agressiva hundar från avlivning, men man hade kunnat göra saker o ting lite olika. Man behöver t.e.x inte ha stackel,elhalsband,hänga hunden m.m

Många vill se snabba resultat, och CM ger dom det. I vissa fall står de ''after 10 minutes'' och hunden ligger flåsande på marken och ses då som botad.

Varför inte ge de den tid de tar? Då hade man kunnat minskat stressen på hunden.

Men men nu babblar jag bara. Jag är iaf både för och emot CM.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Zommar
0

#30 vad kan leda till dåliga grejer när hunden vet vad som gäller menar du? antar att med koppel som stryper hunden syftar du på retrieverkoppel,och det är ju dem som jag tycker är bra,eftersom de hänger löst när hunden uppför sig!

längre ner på halsen är hunden stark och har mer muskler och kan göra både sig själv poch ägaren ila genom att dra i kopplet med halsbandet där.

nu får du ta och ge dig,hänger hunden?? skärpning.

nej om du tror att hunden är botad efter de 10minutrarna i tv så har du missuppfattat REGÄLT,det är DÅ ägarens jobb börjar!

jag har använt cesars metoder redan innan jag visste vad det va för nåt,jag har alltså använt detta med ledarskap på hästar i mer än 25år,och sedan på min storpudel och nu på mina katter,

det handlar inte om nån hårdhänt behandling utan att tala om att "detta är inte ok" det behövs det varken några koppel,stackel eller annat för!

bara energi kroppspråk.

kan ta ett exempel med min katt:

jag kan få den ENA katten att gå ut från köket geno att säga kattens namn,följt utav ett pekande och bestämdhet ut mot hallen, typ:

pip,gå ut! och peka mot hallen= resultat= katten går ut och lägger sig utanför tröskeln,vilket är helt okey.

Lixim
0

Hehe blev du lite grinig nu?

Saken är ju den att hundarna i programmet vet inte vad som gäller. Och ser man t.t.e.x en hund i programmet som skäller när den möter andra hundar, cm sparkar till baken placerar kopplet högt m.m

Då tänker den som ser programmet att så ska jag med göra. det är DÄR det blir fel och de är DET jag syftar på.

Nej jag suftar inte på retrivet koppel, retriver koppel tycker ja e bra, dock inget jag andvänder mig av. Jag syftar på cms halsband samt hans sätt att sätta kopplet allt för högt på hundens hals.

''längre ner på halsen är hunden stark och har mer muskler och kan göra både sig själv poch ägaren ila genom att dra i kopplet med halsbandet där.''

Ja visst är det så. Men högre upp på halsen gör de ännu mer skada(som är en vanlig CM metod som du förespråkar?)

Nej jag hänger inte min hund, vilka förhastade slutsatser du tar, läs igenom inläggen istället och brusa inte upp dig så dant, men jag ska förklara igen.

Har du en hund som drar, och har kopplet som ceasar har det, så hänger du hunden om du håller kopplet så som ceasar gör.

För att förklara poängen bättre sätt kopplet så som cm sätter de på hundar, sen drar du, se vad som händer. sen sätter du det som man vanligt har det och drar o ser vad som händer.

''nej om du tror att hunden är botad efter de 10minutrarna i tv så har du missuppfattat REGÄLT,det är DÅ ägarens jobb börjar!''

Nej det tror jag inte, som sagt igen , läs ordentligt.

Vad jag menar är att cm inte behöver gå rakt på så snabbt som möjligt o dra,sparka hänga m.m bara för att folk vill se snabba resultat o hur duktig han är. Jag skulle hellre se att man tar det i en lugnare takt där man slipper sarkar o konstiga hasband, o jobbar med berömm. Då en del hundar stressar alldeles för mycket av cms behandlingar o skulle behöva mer tid, men som sagt de e tv där har dom inte så mkt tid.

Toppen att cms metoder funkar för dig. Alltid bra att hitta metoder som passar en själv och sina djur.

Ja jag håller med, man måste säga till ordentligt på skarpen ibland när något absolut inte är okej. Detta gör jag utan stackel o allt, precis som du. MEN Cm gör ju det med ''touchar'' o sina konstiga halsband högt uppe på halsen och tar allt på en gång. de gillar jag inte.

För när han väl tar sig tid ( ja visst tar han tiden, men som sagt ''quik fix'' kör han oftast med)

och han tar hundarna till sitt center o ger dom t.e.x 1 månad med sina problem, de tycker ja e bra. Hundarna får jobba i sin egen takt, får motion m.m. Det tycker ja e bra. Men när han är helt pang på problemet direkt o stressar o stryper o grejjar, nae de gillar jag inte.

Sen tycker ja inte du ska bli så upprörd, du frågar i tråden vad man tycker om CM.  :)

Jag menar liksom inge illa, jag försöker bara förstå och göra mig förstådd

Smf 475 Lixim's

Bloggen

AnneN
0

Då jag av erfarenhet vet att denna typ av diskussioner lätt gör folk upprörda, man missuppfattar varandra, har starka men olika åsikter och det lätt spårar ur, så vill jag be alla tänka på att hålla en trevlig samtalston i denna diskussion redan nu innan den har hunnit spåra ur.

Alla har vi olika åsiikter om allt och alla tränar sina hundar på olika sätt och det är helt okej  så länge metoderna inte bryter mot djurskyddslagarna och därmed är det även helt okej att skriva om sina åsikter och metoder här inne Glad

_**/Mvh Anne

Lixim
0

Kan lägga till att jag menar att man ska pröva att göra så på sig själv med halsbandet! inte på hunden, tog de som en självklarhet men de va fel av mig haha. :)

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Zommar
0

cesar millan håller trots allt på med problemlösning och grunduppfostran hos hundar.

1.varenda sekund räknas för hundar.
2.låt hunden röra dig först= förtroende.
3.då och sen existerar inte för en hund,endat nu.
4.hundar lyssnar inte på instabilitet= ilska,höjd röst,spänd osv…
5.hundar vill ha en ledare,det är en nedärvd egenskap från vargen.
6.för att skapa trofasthet,måste man vara medveten om vilken energi man sänder ut.
7.man kan inte ljuga för ett djur,eftersom energin avslöjar dig.
8.om vi är baanserade blir våra djur balanserade= spegling
9.att "vänta" tömmer hunden mentalt på energi. tex sitta och vänta innan matte tar på kopplet.
10. vi bestämmer som flockledare NÄR,VAR OCH HUR saker ska ske.

Helenaaa
0

# ja visst. men det kan lösa utan stakel, el, hängnig, kickar, etc.

http://hundar.ifokus.se/discussions/4d7f99a3c5c6a749f60009e1-cesar-millan-sparkar-hundar#discussions-2

kolla in filmen på denna tråd. Vad tycker ni om det? är det okej för er?

Från mig^^

Fridaaaa
0

Gillar inte han pga att han har använt stakel ibland, gillar vissa saker bara hos han

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

PetraKarin
0

Jag gillar hans teori, men inte hans metoder.

Jag kan inte låta bli att ha en fundering. 
Zommar, i flera av dina kommentarer verkar du helt dissa andra användares uppfattning.
Menar du att du förkastar många många års modern, vetenskaplig forskning till förmån till en enskild mans helt ovetenskapliga erfarenheter och åsikter?

Vosjes
0

Jag tycker om det som Cesar Millan vill men jag tycker inte om det han gör.

Och nu vill jag inte blanda mig för mycket men TS din fråga var "Vad tycker du om Cesar Millan?" inte "Du måste tycka om Cesar Millan". Lika väl som du tycker bättre om viss mat och andra avskyr detta är det lika dant i folks tyckande och tänkande - vi tycker olika och detta bör respekteras Glad

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Karmatarerskanise
0

Jag gillar inte hans metoder. En människa som behöver orsaka smärta eller obehag för att få rätt på en hund, är ingen duktig människa engligt mig.

bluebaby
0

jag tycker det är ett väldigt bra program kollar på det alltid han e äldigt duktig med hundar o jag använder sj de där pshyt som han säger o jag använder mycket kroppspråket pga av att jag ej har så bra röst så kroppspråket kommer att spela stor roll i Gonas uppväxst som tex hand visning osv ja ni vet vad jag menar .. kram

Zommar
0

#38 detta är ett diskussionsforum,och här ska man diskutera VARFÖR man gillar en viss sak eller inte.

många som argumenterar MOT cesar har enligt mig INGEN pli på sina hundar och de hoppar upp på folk ,nafsar ,snor skor,igger i soffan osv…

PetraKarin
0

#42 Ja precis, det är ett diskussionsforum.
Jag tycker att du går lite väl hårt åt vissas åsikter när det är just åsikter du frågat efter.

De har rätt att ogilla Cesar Millan lika mycket som du har rätt att gilla honom. Ville bara påpeka det.

Sen tycker jag att du går emot dig själv lite, du säger att du tycker att alla hänger upp sig på ordet ledare och i ett senare inlägg säger du att hundar behöver ledare.

Jag misstänker även att du har missförstått vad etologisk forskning om varg och hund innebär, då du säger att hundar springer runt och drar i koppel och beter sig illa om man inte praktiserar Cesar Millans dominansteori.
Även innebörden av positiv förstärkning tror jag att du missförstått, då du ger sken av att tro att det är ett allvarligare fel att positivt belöna fel beteende än att positivt bestraffa fel beteende. Innebörden av påverkan för en hunds mentalitet är av min uppfattning tvärtom.

Lixim
0

E det nåt fel med att man har hunden i soffan?

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Karmatarerskanise
0

#42 Vår hund får vara i soffan. Det har absolut ingenting med pli att göra, utan det har att göra med vilka regler man har.

Eller tillhör du den skara som tror att hunden tar över i hemmet om den får vara i soffan/sängen? ;)

Helenaaa
0

#42 bara för man inte använder ceasars metoder behöver inte hunden

" hoppar upp på folk ,nafsar ,snor skor,igger i soffan osv… "

och ligga i soffan och sängen får mina hundar också göra. Det är väl inge fel med det?

Från mig^^

Zommar
0

tyvärr ser jag dagligen hundar som skäller,hoppar,nafsar,biter i saker osv och sådana beteenden betyder att hunden inte får sina behov tillgodosedda.

Karmatarerskanise
0

#47 Att du ser sånt dagligen, vad har det med Ceacar att göra?

[Forest]
0

16, som sagt jag anser inte det är okej att "bryta ett mönster" med att sparka en hund gissus hur i #/()=?"#?=)#=)(#=?= kan man anse att det är okej???!!!! Och så är du imot ridpiska på hästar  men sparkar o använding av el mm det är ju helt okej Förvånad snacka om satt på dig skygglapparna Blir tusan mörkrädd när man hör sånt här..

Workingdog
0

Zommar, du säger att hans metoder är en självklarhet i en uppfostring, men om du bara tänker dig såhär

Vad är roligast att ha som hund?

1. När hunden drar i kopplet eller gör något fel så ger man hunden en spark eller en touch eller vad det nu är. Då gör hunden rätt pga att det inte vågar göra fel för då skapar det obehag hos hunden. Hunden kommer alltså göra rätt men inte veta vad den ska göra, inte våga göra så mycket, för tänk om den gör fel då blir det obehagligt. Hunden kommer då inte våga att pröva saker då den är rädd för att göra fel.

2. När hunden drar i kopplet eller gör något fel så ignorerar man det och väntar på att hunden gör rätt och belönar då. Då gör hunden rätt pga att det tycker det är roligt att göra rätt. För den får belöning. Hunden kommer våga att göra fel, våga att pröva olika saker för att hitta det rätta. För när det gör fel så är det bara utesluten belöning och då kommer den förstå att det är inte det vi vill att den ska göra och då försöka göra om och göra rätt.

Vilken hund låter roligast att ha? Själv tycker jag självklart att det är nummer 2. Jag respekterar att man tycker om hans metoder, helt klart, bara att man inte skadar hunden och gör ALLT som han gör. För allt är verkligen inte bra.

#42 min hund ligger alltid i soffan och i sängen, hon ligger t om under täcket eller på kudden. Hon ligger på min mage. Menar du att hon är flockledare då eller? Hon tycker det är skönt att ligga där och jag säger inte nej. Min hund skulle ALDRIG nafsa, sno skor eller hoppa upp på folk utan min tillåtelse. Aldrig. Och jag använder mig inte av hans metoder. Jag och mina hundar trivs så otroligt bra med att komma fram till lösningar tillsammans och sammarbetar utan att jag behöver säga till dom utan vi har roligt tillsammans och jobbar bara med posetiv förstärkning. Mår mina hundar dåligt då för att dom inte får bli alfarullade osv.. ?

/Mvh Jennifer

Zommar
0

#48 ja,att jag ser sånt dagligen beror ju på att de jag ser inte förstår hunden!! hunden uttrycker sig HELA TIDEN!

så självklart jag som kan "allt" om cesars metod,ser ju felen hos folk!

Helenaaa
0

#51 så om man inte använder ceasars metod, då gör man fel?

visst vissa personer kanske inte vet hur man får en hyfsat lydig hund men det är ju inte fel? hur kan man säga något sådant? att alla som inte gör exakt som du eller cesar gör fel?

Från mig^^

Zommar
0

#50 mänskliga tolkningar utav dig tyvärr..cesars "kick" på hunden motsvarar hundmammans tjuvnyp när valpen gör fel.

det är väl självklart att tala om för sitt djur vad som är rätt beteende och fel beteende  varesig det är häst,hund eller katt.

kan ta ett exempel från min tid då jag hade 8hästar.

du ska lära hästen att boxdörren kan vara öppen UTAN att den får gå ut. hur lär du då in detta? jo,genom att öppna boxdörren och passa på hästen,dvs lära in ett beteende,detta tar för MIG cirka en halvtimme och sedan kan hästen det livet ut!

hur går det till då? jo,du öppnar boxdörren när hästen är i boxen,och lämnar boxdörren på vid gavel. gå därifrån och ställ dig på sådant avstånd att du kan"korrigera" hästen,dvs med ett finger putta tilbaka hästen in i boxen igen,hästen ska korrigeras så fort den ens sätter hoven på tröskeln eller en hpov utanför boxen/boxdörren.

samma sak med hundar,såhär lärde jag min hund att stanna när jag sa kommandot "stanna" (livsviktigt att hunden kan det kommandot och att den verkligen stannar oxå)

ha hunden i koppel,och när den når kolellängden ut och det tar emot säger du "stanna" och står still med hunden längst ut i kopplet och sträkt koppel.

för mig storpudel tog det 3dagar att lära sig "stanna" det gäller att vara KONSEKVENT,och DÄR tror jag många brister.

Helenaaa
0

#53 Här är en tjej som använder sig av posetiv inlärning. Ingenting som cesar gör. Hennes och många andras metoder gör hunden stark och självsäker och får vara sig själva.

http://www.youtube.com/user/kikopup

Från mig^^

Zommar
0

ni som inte har läst "cesars way" tycker jag ska göra det.

Helenaaa
0

och att putta tillbaka en häst i boxen ger inget obehag, men att ge en touch mot hunden i skrevet gör det

Från mig^^

AnneN
0

Jag ser ofta folk som belönar eller bestraffar vid fel tillfällen eller som inte över huvudtaget ens försöker lära hunden vad som är rätt/fel (oftast små hundar).

Jag tror inte att hur lydig hund man har egentligen har så mycket att göra med vilken typ av metod man väljer att träna med utan snarare i så fall om man har rätt tajming med belöningen/korrigeringen för har man dålig tajming blir det lätt hänt att man belönar/korrigerar vid annat beteende än det man tänkte.

Vid val av träningsmetod så får man anpassa sig en del efter vad man själv tycker är bra metod men också till stor del efter hunden som individ. Det som fungerar på en hund kanske inte alls fungerar eller blir helt fel med nästa hund.

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Vill bara påminna alla om att det är sakfrågan som ska diskuteras inte personfråga Glad

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

#55 Jag tycker du ska öppna ögonen och förstå att det finns många fler sätt än cesars" sätt.  För vi är ju många som inte behöver skapa obehag och smärta för att få fram det vi vill.

Hur kul är det med en kuvad hund?

En kick motsvarar ingenting som en mamma gör, eftersom vi inte är hundar och aldrig kan härma det en annan hund gör. Och vi kan aldrig reagera i tid.

Workingdog
0

#53 nej jag har varit med om en sån hund, det är inte bara mänsliga tolkningar. Hundar känner obehag. Jag vet en hund där dom använder sig av att kicka hunden när den gör fel. Hunden är försiktig och vet inte vad den ska göra om jag säger något. Man verkligen ser hur den inte riktigt vågar försöka. Men medans hundar som man inte gör sånt med vågar försöka för det händer inget dåligt när det råkar göra fel.

Om min hund skäller så alfarullar jag henne inte, jag avleder henne genom godis osv och när hon sitter och tittar på mig så får hon godisen. Har funkat super för mig i alla lägen.

Ja såklart man säger till när det är fel och rätt. Men du har nog missuppfattat posetiv förstärkning lite grann. Genom att inte göra något alls när hunden gör fel så säger man åt hunden att det är fel. Men hunden känner inget obehag alls. Visst självklart att jag tar tag i hunden eller ryter åt den om det är något farligt den gör.

jag tänker inte uttala mig om hästar då jag inte kan ett dugg om hästar.

Men med ditt exempel på stanna. Mina hundar kan också stanna. Men jag lär in att jag står med hunden, sätter hunden ner och sen ställer mig precis framför hunden. Säger stanna och belönar som tusan. Sen kliver jag ett steg bakåt och säger stanna och belönar fort och mycket. Sedan utökar jag tiden på ett kliv bakåt, Sedan utökar jag avståndet och börjar om att belöna snabbt, osv.. Mina hundar kan stanna. Och de kan stanna när vi går också. Då stanna betyder för dom att vara kvar på den platsen där dom är just då :)

Ja men det spelar ju ingen som helst roll hur lång tid det tar att lära in en sak. Det beror ju helt på hunden i fråga.

/Mvh Jennifer

Helenaaa
0

För att inte få något missförstånd så vill jag bara säga att jag inte har emot folk som använder sig av andra metoder än det jag gör, om det inte handlar om djurplågeri.

Zommar, andra folk som inte använder sig av dina metoder gör inte fel. det kanske bara handlar om att man inte har kunskap alls. Som många har. Utan jag tror att det handlar om vad man låter göra.

Man kanske inte har något emot att hunden sitter i soffan, eller att den nafsar när den leker. Eller till och hoppar på folk, om man tillåter det. Om man skulle vilja annorlunda tror jag att dem skulle läsa på och kanske ta hjälp från en hundinstruktör och så vidare. Men jag förstår inte meningen :

så självklart jag som kan "allt" om cesars metod,ser ju felen hos folk!

Snälla förklara

Från mig^^

Gasoline
0

Det gäller att ta ut de bästa ur det mesta, samma sak med han och hans synsätt på hundhållning.

Vissa saker tar jag till mig och använder på min hund, vissa saker gör jag inte det med.

Men absolut ett intressant pogram

Zommar
0

#54 varför ens låta hunden få börja springa mot fåglarna?

Zommar
0

357 vilket bra inlägg.

Helenaaa
0

#64 för att hon lät henne. Och det ingick i kallelse inlärningen. Hon sa att hon skulle springa och ropade sedan in henne. Varför ska inte hundar få springa?

Från mig^^

Zommar
0

#62 ja man plockar russinen,och jag har ALDRIG sagt att ALLT cesar gör är bra! inte heller att ALLT allt fredrik steen eller barbro börjesson är bra.

kan ju dra en parallell till ekonomi,ett annat utav mina stora intressen,jag gillar Dave Ramsey eftersom han förespråkar precis så som jag lever,även Suze Orman är bra. Andra gillar Buffet…eller Kamprad…. som förebilder.

eller inom psykologi…vissa gillar Oprah, vissa gillar Dr.phil….själv tycker jag båda är lika bra utav dem två och har sådeles ingen favorit just där.

Zommar
0

#61 du säger att jag ska förklara…om du vet varför en hund gör utfall mot en annan hund,så ser du ju på personen att den inte är ledaren för sin hund.

(för hunden gör inte utfall om människan är ledaren för den och skyddar sin hund,dvs tar på sig ansvaret för situationen)

min hund gjorde aldrig utfall eftersom jag bevisade att det var jag som ledare som tog ansvaret vid situtationen..exempevis om det komer en lösspringande hund får jag ALDRIG panik,eftersom det är JAG som ska ha kontrol på situationen och avvisa DEN ANDRA hunden,så den inte kommer åt MIN hund= skydda sin hund. oftast genom att säga"gå hem!" mot den andra hunden och peka MYCKET bestämt därifrån hunden kom.. så gör jag. den lösa hunden får på INGA villkor koma åt min hund..

Vosjes
0

Eftersom att vi haft tränade hundar långt innan Cesar Millan ens var född så tror jag inte att det är allt tack vare honom som vi har tränade hundar.

Jag själv anser inte att vi människor ska uppfostra en hund så hundar uppfostrar varandra då vi kan inte tala deras språk och vi kan inte göra deras kropps språk och man kan inte jämföra till exempel en hund mammas mun med en människas fot - det fungerar inte.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Zommar
0

#65 så du ser ingen skillnad på att jaga fåglar och att "springa lös i skogen" det gör jag.

Helenaaa
0

#67 ja, det skulle jag inte heller vilja. Men folk gör inte fel. Man vet lixom inte vilken situation de andra hamnat i. Man kanske har en osäker hund som man arbetar med. Eller kanske hundra som råkat komma lösa som inte kan gå lösa där andra hundar finns.

Från mig^^

Zommar
0

#68 du talar djurens språk hela tiden,eftersom djurens internationella språk är energi..Cool så en apa ifrån japan som säljs till danmark de förstår varandra.

Zommar
0

#70 och vad tror du osäkerhet hos en hund berstår i?? jo, att den inte har regler och gränser och vet vad som gäller givetvis.

en grundläggande sak för mig är att jag har ansvar för MIN hund,andra har ansvar för SINA hundar.

Helenaaa
0

#71 haha det lät lite roligt x) men alla apor i hela jorden av samma sort har ju samma kroppspråk?

det beror ju inte på vilket land apan kommer ifrån.. ^^

och människor och hundar har inte samma kroppspråk.

Från mig^^

Helenaaa
0

#72 man kan ha en osäker hund pga många olika saker. tex omplacering, attakerad, slagen, m.m jag tror inte att det är pga att de inte har regler… då skulle ju dom känna sig som kungar och göra som dem vill. Inte osäker.

Från mig^^

Gasoline
0

#66 Hur vart jag indragen i något? Jag har då aldrig sagt att du sagt något i huvudtaget? Jag svarade endast på TS inlägg, har inte läst resterande…

Fridaaaa
0

Nu slutar alla tjabba och svarar på TS fråga, ingenting annat! 
Annars låser jag tråden. // Medarbetare

Zommar
0

#76 du bryter mot iFokus regler när du som "privatperson" går in och ikläder dig rollen som medarbetare… du måste ha det gröna märket med om du ska gå in och moderera som Medarbetare,se inlägg #58

idaah
0

#77 Om du går in på länken "om sajten" så ser du vilka som är medarbetare/sajtvärd. Så var snäll och håll en trevlig ton tack.

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Fridaaaa
0

#77 Jag är medarbetare

LinaK
0

#77 Det är inget krav att man som Medarbetare eller Sajtvärd använder det gröna märket när man skriver eller moderar inlägg. Så du får gärna visa mig vart du hittar dom reglerna.

Zommar
0

#80 jo,jag är nästan 100% säker på att jag har sett en text med"för att undvika missförstånd skall man skilja på sitt privata alias och sin uppgift på sajten"nåt om baksätesmoderering….

LinaK
0

#81 Visst kanske det finns något sådan text skriven, men det är väl mer en allmän rekomendation. Inget krav eller regel som man ska eller måste följa till punkt och pricka.

Fridaaaa
0

#81 Har inte jag sett någonstanns eller fått info om, men jag är i alla fall medarbetare

Zommar
0

dessutom #76 ,det är väl inte tjafs här? vi diskuterar,det är ju det man gör här på iFokus,men man behöver inte komma med personliga påhopp,det håller jag med om,men SAKFRÅGAN,dvs cesar och hans metoder och hur man gör för att utföra det,det måste vi väl få diskutera.??

Helenaaa
0

#69 men jag sa ju aldrig springa lös i skogen. Hunden sprang efter fåglarna för att mattes sa att hon skulle springa. Sen bli inkallad. Användaren på youtube :kikopup brukar visa hur man kan lära in visa saker med posetiv inlärning, detta var en utav sakerna hon kommer visa lite senare.

Från mig^^

Helenaaa
0

För att återgå till cesar och hans metoder så tycker jag inte alls om honom. Visst har han hjälp vissa, men nej… Jag tror på posetibv inlärning och det är det jag använder Glad

Från mig^^

Zommar
0

#86 det låter på dig som att du tror att cesars metod handlar om hot,slag osv..du verkar ha fått fel uppfattning???

AnneN
0

Det finns ingen regel som säger att mina Medarbetare inte får säga till/moderera i trådar utan att använda den gröna pricken! De får moderera med eller utan prick där det anses behövas och där litar jag på att medarbetarna kan avgöra när det behövs eller ej.

Nu återgår vi till sakfrågan om CM och hans metoder och alla kommentarer som inte handlar om trådens ämne efter denna tillsägelse kommer att plockas bort!

/Anne, sajtvärd

_**/Mvh Anne

Helenaaa
0

Nej det var inte alls det jag skrev. Flört Utan jag tror på posetiv inlärning. någonting han inte använder. Och anledningen till att jag inte tycker om honom är för jag tror att han har stigit sig över huvudet för han blivit så känd. Jag har sett honom lyfta hundar i skinnet och verkligen provocera hundar då det inte alls var nödvändigt.

Från mig^^

Zommar
0

#89 då har du sett nåt som inte jag har sett,men det tvivlar jag på..kan du hitta nåt klipp nånstans?

Helenaaa
0

# 90 ja visst ;)  kolla in länken på #2 där finns en video och någonstans i slutet händer det. Om du kollar på hela klippet så märker du att fallen blir extremare under varje sekund som går.

Just den videon gjorde att cesar sjönk så lågt man kan komma i mina ögon.

Från mig^^

Helenaaa
0

ja.. nu såg jag att videon är borttagen och det kan man förstå. videon förstör ju hans ''reputation''

Men om du läser komentarerna så ser du nog vad den handlade om och vad andra tyckte

Från mig^^

[Forest]
0

87, om man nu ser på tvn det är ju därifrån han blivit "kändis" får man för uppfattning då? En positivmetod eller en som redigerar o även ta till medel för att redigera hundarna?  Jag har inte läst han böcker o jag kommer inte göra det heller men hoppas att bökerna är en annan vinkel av det man skådat iaf.

Zommar
0

#93 en sak som han tar upp i böckerna är det här med att ha täcken,skor osv på hundarna att det är onaturligt osv,ser att du har täckte på din hund som dessutom har päls!! förklaring till anledning till att du har täcke på din pudel?

Workingdog
0

#94 jag kan säga såhär, om det är -20 grader ute så kan det vara nödvändigt att ha täcke på hunden. JAg vet att Enja ( hunden på bilden ) är en valp fortfarande och Valpar är oftast känsligare, hunden kanske fryser när man är ute på promenaderna och då behöver ett täcke när det är som kallast ute..

/Mvh Jennifer

Karmatarerskanise
0

Man är ju ganska konstig om man inte använder täcke på sin hund när man ser den frysa. Päls eller inte.

Zommar
0

#95 och 96 inga vilda hundar har NÅGONSIN haft täcke,så nej jag ser verkligen ingen nödvändighet med täcken,det är ett skapat behov utav industrin.

Hästar behöver heller inte täcke,det de behöver är MAT för att klara att hålla värmen i ektrem kyla/regn.

Workingdog
0

#97 nej men deras päls är mer utvecklad till att klara väder och vind året runt utan skydd. Det är inte hundarnas, tycker du seriöst att en Chinese Crested Dog inte behöver täcke? Eller en Xolo? För det anser jag. Vi har täcke på våran 12 åriga Staff. För annars går hon och seriöst skakar hela promenaden. Hundarnas pälsar är framavlade så som vi vill att dom ska se ut, de är inte gjorde för att vara ute året runt ( förutom tex husky och de typerna av hund )

Man kan inte jämföra en hund med en varg hela tiden, då hundarna är framavlade för att passa oss, inte naturen oftast.

/Mvh Jennifer

Karmatarerskanise
0

#97 Senast jag kollade äger vi inga vilda hundar heller.
Fryser ett djur är det vårt ansvar att de till att det blir varmt.

Vissa hundar har inte den päls som behövs för att hålla värmen då det är riktigt kallt här i Sverige. Bara att inse fakta :)

Helenaaa
0

#97 om din hund (om du har hundOskyldig) skulle skaka då ni gick ut, få kramp i tassarna. Skulle inte du sätta på denne ett täcke?

Från mig^^

Gasoline
0

#97 Då vi har avlat på hundar hur länge som hellst har även hundarnas päls andrat sig ifrån den tiden då de va vildhundar. Om man har täcke eller ej beror på hunden och deras pälstyp.

Däremot tycker jag inte att man bör sätta kläder på ett djur som inte behöver. Dvs; Låt bli kläder om inte ett vettigt behov finns för djuret.

Men nu vart det väldigt OT och vi kanske bör återgå till disskutionen kring Cesar och hans metoder?

[Forest]
0

97 du verkar inte ha helt normal syn på saker om du nu anser att ta på täcke på frusen hund eller skor är fel? Du skämntar eller??? Jag har både skor o täcke utan skor går inte min ena hund mer än 7 meter sen får hon köldkramp när det är -7 o kallare ute. Sen kan man väl se det så här vart lever nu dessa vila hundar som CM talar om? Lever dom här där salt på vägar finns o kyla finns? Hästar varför tar du upp hästar??? Ta det på ridsport.ifokus eller annan hästfokus för vi snackar om CM i denna tråd o forumet är för hundar…

[Forest]
0

ang CM vad anser han om kastrering har för mig att hans hundar var många av dom ja om inte alla kastrerade, men så är det väl oxå med vilda hundar de lever där ute o går till vetten för bli kastrerade Obestämd

Helenaaa
0

vilda hundar fick inte mat på ett fat. Dom blev inte botade då de blev sjuka, de fick ingen vård. De blev inte tränade. De levde inte med människor. Våra hundar idag är inte vilda.

Från mig^^

Fridaaaa
0

#97 Det är människan som har avlat fram dem raser vi har idag, alltså är det människans fel att vissa av våra hundraser behöver täcke, vildhundarna och vargar har inte människan avlat fram, dem är skapta för att vara ute i det vilda, med bra päls osv. Det är människan som har, som sagt, gjort raserna vi har idag, det är vi som har avlat dem till det vi vill ha dem till. Du kan inte gemföra det med HÄSTAR, det är stor skillnad på hästar och hundar.
Håll dej till ämnet hundar inte hästar.

PetraKarin
0

#103 Haha! Ja precis, helt galet resonemang…

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.